
Bilar från A till Ö: Fordon för dammiga duster
Artikel. Såväl den amerikanska som den rumänska Dustern ville framhäva sin förmåga att riva upp damm. Men det var nog den allra första Duster-vagnen som skapade de största dammolnen.
Det engelska ordet dust kan som substantiv betyda bland annat ”damm” eller ”stoft”. Som verb översätts ordet med ”damma” och i likhet med det svenska verbet kan dust betyda både ”damma ner” och motsatsen ”befria från damm”. Många engelska verb kan göras om till substantiv genom att ändelsen -er läggs till. Substantivet betecknar då ofta någon eller något som utför den handling som verbet beskriver. När dust får ändelsen -er blir betydelserna bland annat ”dammvippa” och ”ströare” (till exempel saltströare). Dessutom kan duster betyda ungefär ”person eller sak som dammar”.
Och eftersom det redan konstaterats att verbet dust är dubbeltydigt förstår vi att duster kan användas om både den (eller det) som gör så att det blir dammigt och den som dammtorkar. Resultatet av det sistnämnda låter kanske mer tilltalande, men som det flera gånger tidigare konstaterats i denna spalt är det ofta ”tvärtom-regler” som gäller i de tuffa bilarnas värld – snällhet är dåligt. När Duster blivit namn på bilar är det således betydelsen ”den som gör det dammigt” som dominerar.
Ostädat oväder
Chrysler-koncernen presenterade 1969 Plymouth-modellen Duster. Det var dock inte första gången ett amerikanskt fordon bar detta namn – under 1950-talet hade General Motors tillverkat stridsvagnen M42 Duster. Som bilmodellbenämning ”uppfanns” namnet Duster av en reklambyrå. Tanken var troligen att den som hörde namnet skulle associera till en bil som far fram som en virvelvind. Chryslers marknadsföringsmänniskor skapade nämligen ett emblem i form av namnet Duster, skrivet med versaler i graffitistil, intill en tecknad tornado med ögon (arga ögon, förstås), som under sin framfart rev upp ett moln av damm. Denna ”dammdjävul” utgjorde förresten inspirationskälla när den svenske flygplansbyggaren Einar Thor (som då bodde i USA och kallade sig Hank) tog namnet Duster och använde det som modellbeteckning på ett segelflygplan som han hade konstruerat och som han på sjuttiotalet sålde i ett sjuttiotal exemplar.
Plymouths Duster tillverkades fram till 1976. Några år senare dammades modellnamnet av och återanvändes. Robert Wilson i Fordingbridge i det engelska grevskapet Hampshire berättar på det digitala diskussionsforumet daciaforum.co.uk att namnet togs i bruk när han i början av 1980-talet hade ett företag som i Storbritannien skulle sälja den fyrhjulsdrivna rumänska bilmodell som på sin hemmamarknad hette ARO 10. Märket ARO hade tidigare gjort ett misslyckat försök att slå sig in på den brittiska marknaden och Wilson ansåg att namnet ARO därför skulle undvikas. Han övertygade rumänerna om att bilen borde kallas Duster i stället.
Dammrockar och denimbyxor
Wilson ville att namnet skulle förknippas med terrängkörning och han skriver att han föreställde sig att fordonet for fram i en öken och hade ett virvlande dammoln bakom sig. Dessutom tänkte han på de överrockar (duster coats eller dusters) som man kunde se cowboys bära i televisionens västernfilmer.
Duster var förresten inte det enda bilnamn med kofösarkoppling som Wilson var upphov till. Han hade också uppfunnit modellnamnet Denem, vilket var vad han kallade den importerade bilmodell som i hemlandet hette Dacia 1310 (och som i sin tur var i stort sett samma bil som Renault 12). På Facebook skriver Wilson att han fick namnet Denem från denim, det slitstarka tyg som boskapsskötarnas byxor syddes av. Ordet ”denim” kommer i sin tur från franskans de Nîmes, som betyder ”från Nîmes” (staden Nîmes i sydöstra Frankrike var välkänd för sina väverier).
Tydligen tycker även dagens Dacia att Duster är ett bra modellnamn. Enligt Dacia syftar namnet på den dammiga miljö som fyrhjulsdrivna fordon framförs i. När bilmärket 2009 började bygga en liten, fyrhjulsdriven SUV som skulle säljas på många olika marknader valde man därför att på de flesta av dessa kalla modellen Duster (i några länder kallas bilen dock Renault Duster). Ändelsen -er gör dessutom att namnet passar bra ihop med andra modellnamn i Dacia-familjen: de nuvarande modellerna Dokker och Jogger samt den planerade tillökningen Bigster.
FREDRIK ANDERSSON