tisdag 7 februari
Mera pang för pengarna!
Illustration: Maria Wall

Mera pang för pengarna!

25 januari, 2023

Krönika. Du bläddrar just nu i en reklamprodukt som heter Bil & Bostad. Det är en plattform för några av Umeås bästa bilhandlare och mäklare som på ett tydligt sätt visar upp sina produkter.

Omtyckt av läsarna och nyss träffade jag en kille som fyndat en stuga vid sjökanten i just denna tidning, innan den kom ut på Hemnet. Bil & Bostad har sin lokala plattform, den är gratis, fylld med artiklar och varje vecka på sidan två har ni oss krönikörer sedan 17 år tillbaka. Vi är som gubbarna på läktarn i Muppet show. Vi ingår i köpe, liksom illustratören Maria Wall som alltid levererar en ny teckning till våra texter. Now how about that!

Pang för pengarna!
Den amerikanska frasen ”more bang for the buck” dök upp för några år sedan och översattes till ”valuta för pengarna”. Uttrycket adopterades av militären och ”pang för pengarna” är ju högaktuellt nu när Putin för ett angreppskrig mot Ukraina. Sverige upprustar som på kalla krigets tid. Vi ska gå med i Nato och vi satsar nya miljarder på vapen och militär.
Enda kruxet för medlemskap är Turkiet och Erdogan som har utslagsrösten. Handlar det om att Sverige inhyser kurdiska terrorister? Jag har nog en annan uppfattning. Herr Erdogan vill gärna krångla till det med Sveriges anslutning till Nato eftersom han förhandlar med Putin om pipelines genom Turkiet med olja till försäljning för södra Europa. Ja där har ni min konspirationsteori till morgonkaffet. Det kanske är på det viset? Fundera gärna på det.

Reklam som fungerar
Att göra reklam har jag pysslat med i 20 år som copywriter på några av Umeås bästa reklambyråer. Idag är jag mest konsument av reklam. Vill jag ha vingar dricker jag Red Bull, får jag oväntat besök bjuder jag på en kopp Gevalia. Vill jag åka långt härifrån, långt-långt härifrån ser jag till att jag färdas i en bil av märket KIA. Får jag stenskott på rutan så blir det att åka till Carglass. Deras jingel: ”carglass repair – carglass replace” har satt sig på hjärnan. Det är nästan så jag vill fara dit och laga ett stenskott trots att jag inte längre har någon bil.
Reklam funkar alltså. Men nu var frågan som Nicklas ställde till mig: vilka organisationer och företag här i Västerbotten kan behöva en ny plattform och slogan för att bättre få snurr på verksamheten? Ja vilka behöver det. Region Västerbotten tycker jag. De borde barnmorska upp sig för att behålla BB i Lycksele. Eller sjukvården i stort här i länet.

Tips till marknadsföring
Norrland går som tåget. Det ska satsas miljarders på nya industrier som dessutom ska rädda världen med sin miljövänliga profil, men vilka vill jobba här? Ja var finns arbetskraften?
Om vi nu tar BB i Lycksele så råder brist på personal. Våra egna politiker i Region Västerbotten har haft ständigt återkommande bekymmer med rekrytering av sjukvårdspersonal. Alla vet alltså var problemet sitter. Svaret har hittills varit: ”Jamen det är lika svårt över hela Sverige.” Suck! Nu hör jag att regionrådet Peter Olofsson (S) har reagerat och försöker ta tag i frågan så BB i Lycksele blir kvar. Äntligen säger jag. Kanske de har lyssnat på sjukvårdspersonalens krav om högre löner och bättre arbetsvillkor. De är de bästa konsulterna som vet att det handlar om pang för pengarna.
Här finns också billigare bostäder än i storstaden och tryggare samhällen utan gängkriminalitet där barnen kan cykla till skolan. Ungefär så kan man sälja in vårt län i tillväxt på temat ”Mera pang för pengarna”. Vi kanske inte kan ordna jaktlicens men åtminstone fritt fiskekort för att få napp på erbjudandet!

Ja du Nicklas. Jag vet att du brukar jobba för tillväxten i Västerbotten så låt oss höra dina fiffiga tips om hur det ska gå till!

BENNY KARLSSON

Läs mer