tisdag 7 februari
Bilar från A till Ö: Dubbelbubblor, dubbelsexor, dubbeltimmar och dubbeldejting
Foto: Bonhams

Bilar från A till Ö: Dubbelbubblor, dubbelsexor, dubbeltimmar och dubbeldejting

11 januari, 2023

Artikel. Ord som betyder ”tvåfaldig” har förekommit i flera olika fordonsbenämningar. Bubblor, cylindrar, timmar och kärlekspar är några av de fenomen som fördubblats.

Den protoindoeuropeiska språkstammen dwo- har blivit bland annat svenskans två, engelskans two, ryskans dva och latinets duo. Det sistnämnda ordet betyder ”två” eller ”båda”. Om man plussar på latinets plus, som betyder ”mer”, så får man ordet duplus, som betyder ”dubbel”. Duplus har sedan blivit både det franska ordet double och det engelska ordet double (båda betyder ”dubbel”).
Ord som härstammar från latinets duplus har givit upphov till flera olika bilnamn. I denna spalt har det tidigare handlat om 1910- och -20-talsbilmärket Doble, vars grundares efternamn eventuellt kom från det engelska ordet double. Det har också handlat om Fiat-modellerna Doblone från 1994 och Doblò från 2000. Båda dessa bilar har fått sina namn från ord som betytt ”dubbel”.
Det är dock själva ordet double som gjort flest avtryck bland bilnamnen. Ibland har det varit franskans double som bildat benämningarna, till exempel vad gäller Bucciali-modellen TAV Double Huit från 1928. I detta namn var TAV en förkortning av franskans traction avant (”framhjulsdrift”) och Double Huit (”dubbel åtta”) stod för att bilmodellen drevs av två åttacylindriga motorer som sammanfogats till en monstermotor med 16 cylindrar. Men oftast har det varit engelskans double som använts.

Huv- och huvudhöjder
En av de engelskspråkiga dubbelbilarna var den italienska Fiat Abarth 750 Zagato, som började byggas 1956. Som namnet antyder baserades bilmodellen på en bottenplatta från Fiat, fick motorer (bland annat 750-kubikare) från trimningsfirman Abarth samt karosser från formgivningsföretaget Zagato. Bilen kallas ofta Double Bubble (”dubbelbubbla”) på grund av de mest framträdande kännetecknen i utseendet – de dubbla utbuktningarna i taket ovanför förarens respektive passagerarens huvuden (bilen var tvåsitsig) och inte minst de båda bulorna i motorhuven. De sistnämnda dubbelbubblorna fyllde dessutom dubbla funktioner; dels fanns det i bubblorna öppningar som ledde luft till motorn, dels skulle kullarna göra att förgasare och luftfilter fick plats ovanpå de ganska höga, upprättstående motorerna.
I likhet med bröderna Buccialis bil var det motorns mångfald av cylindrar som 1926 gav Daimlers Double-Six dess namn. Daimlers chefskonstruktör Laurence Henry Pomeroy tog två raka sexor och satte dem på ett gemensamt vevhus. Därigenom åstadkoms en sorts V12-motor som fick namnet Double-Six (det engelska ordet six betyder ”sex”). Drygt 40 år senare kom V12-motorer från Jaguar att monteras i modeller av märket Daimler. Men Daimler föredrog att använda det anrika Double-Six-namnet i stället för att säga V12.

Delat dygn
Speciella bland double-bilarna var Spyker C8 Double 12R respektive 12S, som kom strax efter senaste sekelskiftet. I fallet med C8 Double 12 var det varken motormängd eller karosskupor som gav upphov till namnet. Double-delen av namnet uppges nämligen ha sin upprinnelse i att en Spyker-förare för hundra år sedan satte rekord i racingtävlingen Le Mans 24-timmars. Logiken bakom namnet lär vara att Le Mans-loppet bestod av två delar (2 * 12 = 24).
Än mer säreget var kanske det amerikanska bilmärket Studebakers användande av ordet double i ett bilnamn. Studebakers dubbelbil från fyrtiotalet hette nämligen Champion Deluxstyle Double-Dater. Double date (som på modern svenska möjligen blir ”dubbeldejt”) är en engelskspråkig beteckning för ett fenomen som innebär att två olika kärlekspar (som båda – underförstått – är i inledningsskedet av sina respektive romantiska relationer) träffas för att göra saker tillsammans. Anledningen till att paren träffas på detta sätt kan kanske handla om att några av de inblandade är vänner sedan tidigare, att man vill avdramatisera själva ”dejting”-delen eller att arrangemanget känns säkrare för några av de inblandade. Översatt till svenska blir bilens namn det osammanhängande ”mästare lyxutförande dubbeldejtare”. Nåväl, det är väl inte så anmärkningsvärt att en biltillverkare vill övertyga konsumenter om att en bilmodell är bäst (eller att den är luxuös), så vi fokuserar här på att förstå dubbeldejtdelen. En förklaring som framförts är att Studebaker med namnet ville få bilköparna att förstå att denna sportiga så kallade coupé inte var tvåsitsig utan hade plats för ytterligare ett par passagerare där bak.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer