tisdag 7 februari
Bilar från A till Ö: Hitta Dorris – Stalon eller St. Louis?

Bilar från A till Ö: Hitta Dorris – Stalon eller St. Louis?

30 november, 2022

Artikel. George P. Dorris var en uppfinnare som skapade smarta lösningar och tillverkade tekniskt avancerade bilar. Men konsumenterna ställde sig på tvären – de tyckte att även priset hade betydelse.

Den som färdas på väg 1077 mellan Stalonsjön och Rekansjön i Vilhelmina kommun, får av vägskyltarna veta att Dorris ligger där. Men det är fel, skulle folklivsskildraren Olof Petter Pettersson (1859–1944) säga. I sitt praktverk Gamla byar i Vilhelmina (volym II, s. 1) skriver han att ”Dårris eller Dorris är alldeles meningslöst. Byn heter Dåres”. Han hävdar att de andra skrivsätten är påhittade för att ortnamnet skulle ”låta lite finare och verka mindre lapskt”. Men då tappar man bort namnets ursprung, tyckte han. Ortnamnsforskaren Thorbjörn Eliasson skrev 1936 att byns namn är bildat av ett samiskt ord som enligt Eliasson betyder ”tvärsför”. Och när man hos Pettersson läser att samen Gustaf Arvidsson, den första nybyggaren i Dorris, tyckte att marken där var frostländig och stenig kan man föreställa sig att han upplevde den som omedgörlig, tjurig och motvalls – eller helt enkelt tvärsför.
Men det var inte den motsträviga jorden som gav byn dess namn. Enligt Pettersson hänger ortnamnet ihop med ett närbeläget berg, vars samiska namn var Doåriestjuvvelke, vilket enligt Pettersson betyder ”Tvärberget”. Byns namn kommer alltså från formen på ett berg som så att säga står på tvärs mot den övriga naturen på platsen.

Franska förfäder?
Det har också funnits ett bilmärke vid namn Dorris. Det kommer dock inte från byn Dorris utan är uppkallat efter sin upphovsperson, amerikanen George Preston Dorris (1874–1968). Det är osäkert om han var av fransk härkomst, men flera källor anger att efternamnet Dorris ursprungligen kommer från Frankrike och anses antingen vara bildat av namnet Isidor eller komma från en plats som ska ha hetat Oris (d’Oris betyder ”från Oris”).
George P. Dorris föddes i Nashville i Tennessee. I början av 1890-talet köpte han och vännen John L. French en ångbåt för att erbjuda kryssningar på Cumberlandfloden. Vännerna var dock för unga för att få tillstånd att sköta en ångmaskin. De konstruerade därför en bensinmotor till båten. Och om bensinmotorer stod det inget i båtbestämmelserna, så det var fritt fram för French och Dorris att sätta igång med flodfärderna.
År 1895 flyttade French till staden St. Louis i granndelstaten Missouri för att arbeta för familjeföretaget (som byggde musikinstrument). Dorris stannade i Nashville och fortsatte med förbränningsmotorer. Han hade bestämt sig för att bygga en bensindriven bil. Bilen blev färdig 1897 och året därpå flyttade han till St. Louis, där han tillsammans med French (och med finansiering från Frenchs föräldrar) grundade stadens första biltillverkningsföretag, St. Louis Motor Carriage Company.
År 1902 var John L. French i Pittsburgh och visade upp en av företagets bilar. Där krockade han så olyckligt med en spårvagn att han senare avled av skadorna. Hans bror, Jesse French Jr., tog över men bestämde 1905 att företaget skulle flyttas till granndelstaten Illinois. Dorris, däremot, hade ingen lust att flytta. Han blev ensam ägare till lokalerna i St. Louis och startade där 1906 biltillverkningsföretaget Dorris Motor Car Company. Den första Dorris-bilen visades på bilsalongen i New York samma år.

Dyra Dorrisar
Dåtidens bensin var av låg kvalitet jämfört med nutidens. Orent bränsle orsakade slitage på motorerna. Dorris uppfann ett sätt att få föroreningarna att förbrännas i motorn i stället för att skapa avlagringar. Han var dessutom först med flera andra innovationer. De bilar som han konstruerade var tekniskt avancerade med bland annat toppventiler, hastighetsmätare och startmotorer. Dessutom byggdes bilarna för hand. Dorrisarna var därför inga billiga bilar. De tenderade dessutom att bli dyrare och dyrare att tillverka.
Under de första åren såldes bilarna med hjälp av reklamsloganen ”Byggda för att hålla” men detta ändrades 1913 till en slogan som fritt översatt löd: ”Byggda för att leva upp till krav, inte för att få lågt pris.” Priset verkar dock ha spelat en viss roll för dem som skulle köpa bilar. Personbilar kom att utgöra en allt mindre del av företagets produktion. Strax före första världskriget började bolaget bygga lastbilar. Från 1921 minskade produktionen kraftigt och 1926 gick företaget i konkurs.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer