lördag 3 december
Bilar från A till Ö: Dornier Delta – dubbelriktad bubbelbil

Bilar från A till Ö: Dornier Delta – dubbelriktad bubbelbil

16 november, 2022

Artikel. Claude Dornier var visserligen en medlöpare som levererade flygplan till Nazitysklands krigsmakt. Men allt som han efterlämnar är inte av ondo. Både njurstenskrossare och roliga mikrobilar bär hans namn.

Claude Dornier (1884–1969) föddes i staden Kempten i Bayern. Efter ingenjörsstudier vid Münchens tekniska universitet fick han 1910 jobb på den tyska flygfarkostfabriken Luftschiffbau Zeppelin vid Bodensjön. Där konstruerade han bland annat det första krigsflygplanet med självbärande skrov.
År 1914 startade Dornier egen flygplansfabrik. Företaget växte snabbt och hade vid första världskrigets slut 2000 anställda. Men så slöts Versaillesfreden, vari ett av villkoren var att Tyskland skulle upphöra med tillverkning av krigsflygplan. Nästan alla Dornier-anställda blev av med sina arbeten och företagets flygplan förstördes.
Claude Dornier flyttade i hemlighet företaget till andra sidan Bodensjön. Där, i Schweiz, fortsatte han att utveckla flygmaskiner, bland andra den tolvmotoriga flygbåten Do X, som vid lanseringen i slutet av 1920-talet var världens största flygfarkost.

Hjälpte Hitler
Nazityskland trotsade förbudet mot tillverkning av krigsflygplan. Företag som tidigare tillverkat farkoster för civil luftfart skulle nu hjälpa landet att rusta för krig. Detta gällde även Dornier. Claude Dornier blev dessutom medlem i nazistpartiet. Efter kriget, då tyskarnas skuld till kriget och förintelsen skulle utredas, klassades han som en Mitläufer (”medlöpare”) och straffades.
De flygplansfabriker som inte hade förstörts under kriget beslagtogs efter krigsslutet av de allierade. Dornier fick för andra gången se sitt livsverk ligga i spillror. Och för andra gången tog han sin tillflykt till Schweiz. Där startade han bolag som inte bara skulle hålla på med flygplan utan också med vävstolar och medicinsk teknik. Den medicintekniska delen, som nu heter Dornier MedTech, påminner dock gärna om att företagets härstammar från den berömde flygplanskonstruktören. Och bolaget berättar beredvilligt om hur flygforskning kunde bli en medicinteknisk produkt. Dorniers forskare upptäckte nämligen att överljudsflygplan kunde få skador i skrovets metall och att dessa skador orsakades av tryckvågor. Tack vare denna upptäckt kunde forskarna utveckla teknik för att med tryckvågor slå sönder njurstenar. Och Dornier MedTech meddelar gärna att företagets produkt Dornier Delta III är världens mest sålda njurstenskrossare. Och därmed har vi nästan kommit fram till det som denna text egentligen ska handla om. Dagens ämne är nämligen Dornier Delta – men inte njurstenskrossaren utan bilmodellen.

Deltog med Delta
När Tyskland för andra gången förbjöds att tillverka krigsflygplan var det flera flygfabrikanter som började med bilar i stället. Men i ett land som låg i ruiner var det inte många som hade råd att köpa stora, dyra bilar. Därför skapades mikrobilar som Messerschmitts KR 200 , Heinkels Kabine och BMW:s Isetta (som dock ursprungligen var italiensk). Dorniers svar på dessa så kallade bubbelbilar var Delta, som kom 1955.
Till skillnad från de andra före detta flygplansfabrikernas fordon, som alla var trehjulingar, hade Dornier Delta fyra hjul och liknade alltså mer en ”riktig” bil. Tanken var dessutom att fyra personer skulle få plats. För att bilen ändå skulle bli så liten som möjligt fick de två i baksätet sitta med ryggarna mot dem som satt i framsätet. I en vanlig bil med fram- och baksäte blir det ju en massa till synes onödigt utrymme mellan framsätes- och baksätesresenärernas huvuden (eftersom de åkandes ben bara kan vikas framåt). Den symmetriska, korta karossen med sluttande fram- och bakruta liknade den grekiska bokstaven Delta – därav modellnamnet.
Eftersom bilens bakdel var nästan identisk med framdelen kunde samma komponenter användas på flera ställen, vilket skulle sänka tillverkningskostnaderna. Trots sådana smarta knep gick kalkylerna inte ihop för Dornier. Bilen kom aldrig i serietillverkning. Men man kan ändå inte säga att allt var förgäves. Något år senare köpte den tyska motorcykeltillverkaren Zündapp rätten att använda Dorniers design. Resultatet blev mikrobilmodellen Janus. Eftersom den såg nästan likadan ut framifrån och bakifrån uppkallades bilen efter den romerska guden Janus, som oftast avbildas med två ansikten; ett som är vänt framåt och ett bakåt.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer