lördag 3 december
Superbilsnyheter

Superbilsnyheter

21 september, 2022

Artikel. För de allra flesta är och förblir superbilar en ouppnåelig dröm, men uppenbarligen finns det en marknad då mängden extremt snabba (och dyra!) bilar bara ökar. Här är de senaste nyheterna på superbilsfronten.

Ariel Hipercar

Brittiska Ariel ligger bakom den extrema, lilla terrängbilen Nomad och den likaledes extrema racinginriktade Atom. Nu har företaget presenterat sin tredje modell. Hipercar har till skillnad från syskonbilarna både tak och dörrar, men mindre extrem är den inte. Och då pratar vi inte utseendet endast, som minst sagt är uppseendeväckande. Hipercar är en elektrisk superbil med en elmotor vid varje hjul, som i tvåhjulsdrivet respektive fyrhjulsdrivet utförande ger totalt 598 eller 1196 hästkrafter. Bilen har också en gasturbinmotor på 48 hästkrafter, som dock inte används för att öka på prestandan utan fungerar som räckviddsförlängare. Vikten är 1500 kg och 0-100 km/tim ska gå på omkring två sekunder.

Bugatti W16 Mistral

Med Veyron och Chiron bröt Bugatti ny mark gällande hur snabba bilar kan vara. Nya Mistral blir den sista Bugatti-bilen med den maffiga W16-motorn som här producerar 1600 hästkrafter. Mistral blir också den första Bugatti-modellen utan tak sedan Chiron introducerades. Priset blir cirka 53 miljoner kronor och 99 exemplar ska byggas, med leveransstart 2024. Mate Rimac, grundare av kroatiska elbilsmärket Rimac, är numera boss för Bugatti, men nästa modell kommer inte bli en elbil, enligt honom.

McLaren Solus GT

Om man spelat Playstation-spelet Gran Turismo Sport kan man ha sett denna bil med uppseendeväckande design och prestanda. Efter att alltså ha funnits endast i digital form ska nu 25 fysiska exemplar tillverkas. Det finns ingen plats för passagerare i McLaren Solus GT då föraren sitter centrerad à la Formel 1-bilar. Högvarvande V10-motor, 840 hästkrafter och en vikt på under ett ton bäddar för imponerande fartsiffror, som 0-100 km/tim på 2,5 sekunder.

Koenigsegg CC850

Svenska Koenigsegg firar att det gått 20 år sedan märkets första produktionsbil, CC8S, och att grundaren Christian von Koenigsegg fyller 50 år med en nytolkning av CC8S. CC850 ser ut som originalet men mycket av tekniken kommer från den nyare Jesko. V8-motorn med dubbelturbo ger 1385 hästkrafter och vikten är 1385 kg på denna ”världens snabbaste manuellt växlade produktionsbil” vilken företaget beskriver som deras roligaste hittills att köra. 50 exemplar ska tillverkas.

Pagani Utopia

Efter Zonda och Huayra är det nu dags för italienska Paganis tredje modell. Utopia har tagits fram med tre kärnvärden i fokus: enkelhet, lätthet och körglädje. Resultatet är oldschool: inga batterier, ingen hybriddrift, utan bara en V12-motor och en sjuväxlad manuell eller automatisk växellåda. Enkelheten avspeglas även i utseendet med en mer aerodynamisk, ren design än föregångarna. 864 hästkrafter och en vikt på 1280 kg bäddar för goda fartegenskaper.

Hennessey Venom F5 Roadster

Hennessey har fajtats med Koenigsegg och Bugatti om titeln som tillverkare av världens snabbaste produktionsbil. Hennessey Venom F5 ska klara 300 mph (482 km/tim) och kommer nu utan tak. 30 exemplar av Roadster-versionen ska tillverkas (fler än grundmodellens 24 stycken) och priset blir kring 30 miljoner kronor om man vill köpa en. Förutom det avtagbara taket är det mesta samma som i coupeversionen, som dubbelturbo-V8:an som ger hela 1817 hästkrafter.

KTM X-Bow GT-XR

486 hästkrafter låter kanske inte mycket när man jämför med modeller från Bugatti, Koenigsegg och gänget, men österrikiska KTM – som också gör motorcyklar – vet hur man maxar körglädje och prestanda på banan. Enligt KTM är X-Bow GT-XR det närmsta man kan komma en äkta racerbil i gatlegalt utförande. Den självbärande karossen väger endast 89 kg (totalt väger bilen 1250 kg) och toppfarten är 280 km/tim. Bilen har även bekvämligheter som luftkonditionering och Bluetooth.

Läs mer