tisdag 27 september
Bilar från A till Ö: Domaine – gods för godsen?
Foto: Llann Wé, CC BY-SA 3.0

Bilar från A till Ö: Domaine – gods för godsen?

31 augusti, 2022

Artikel. Den franska fregatten fick ett fraktfartyg som följeslagare. Men i fråga om namnet hämtades hellre inspiration från gods och gårdar än från det stora blå.

Den bilkarosstyp som kan kallas kombi har också många andra namn. Flera bilmärken har använt engelska ord som på olika sätt betyder ”resande”. Morris hade Traveller. BMW, Lexus och Toyota har Touring och hos Honda heter karosskategorin Tourer. Franska bilmärken benämner biltypen Break. Volkswagens version är Variant, Opels ord är Caravan och Audis är Avant.
Att biltillverkarna uppfunnit egna beteckningar beror nog på att man befarat att karosstypen skulle uppfattas som tråkig, klumpig och oglamourös i jämförelse med sportigare, snabbare och mindre praktiska personbilstyper. Varje tillverkare verkar ha velat säga att just deras kombi minsann inte är någon vanlig kombi utan en snyggare och sportigare sorts stationsvagn. Under sina sista år som bilbyggare kallade Saab sina stationsvagnar för SportCombi. Att Audi ville ha ett speciellt namn på kombikarossversionerna berodde enligt Eva-Maria Elstner, tidigare informationschef på Audi Sverige, på att det var viktigt att betona att bilarna var eleganta och inte bara fordon med stort lastutrymme. Och Hondas tidigare kombinamn Aerodeck skulle troligen föra tankarna till lätthet (aero är ett grekiskt morfem som har med luft att göra).

Finare fraktfordon
Den folkliga benämningen ”kombi” har på svenska de lite märkvärdigare motsvarigheterna ”herrgårdsvagn” och ”stationsvagn” – ord som har tydliga förebilder i engelskans estate wagon och station wagon. En station wagon är en vagn som är lämplig att använda när besökare med bagage ska hämtas vid traktens järnvägsstation. Gästerna kan förstås också hämtas med hushållets herrgårdsvagn (estate wagon), vars benämning i ännu högre grad än ”stationsvagn” visar att detta är bilar för välbärgade landsbygdsbor – sådana som bor i slott och herresäten.
Tanken att kombibilar var till för landsbygdens folk fanns med också när det brittiska bilmärket Austin 1948 började använda Countryman (”lantman”) som stationsvagnssynonym. Bilarna var gjorda för både folk och frakt och kunde alltså användas både på söndagsutflykten och i vardagen. Lantbrukare var säkert en viktig kategori Countryman-kunder, men det verkar som Austin hellre ville att man skulle associera till godsägare än till torpare. I Austin-annonserna ser man Countryman-bilar omgivna av frigående höns och uthus med halmtak. Människorna (männen) på bilderna är dock inte klädda för lantbrukssysslor utan elegant ekiperade i överrock respektive kostym.

Härmande herrgårdsvagn
År 1951 började det franska bilmärket Renault tillverka den påkostade sedanmodellen Frégate. På den tiden var stationsvagnar i Europa – till skillnad från i Nordamerika – inte särskilt populära. Det skulle därför dröja fem år efter Frégates första framträdande innan kombiversionen kom. Men då var formgivningen tydligt USA-inspirerad, konstaterar Renault-entusiasttidskriften Losange Magazine, som i höstnumret 2018 skrev om bilmodellen (Losange betyder ”romb” och syftar på bilmärkets fyrhörningsformade logotyp). Det amerikanska inflytandet märktes enligt tidskriften bland annat på bagagerumsöppningen, som bestod av både en bakruta som fälldes upp och en undre lucka som fälldes ned och som då bildade en förlängning av lastrumsgolvet.
Eftersom modellnamnet Frégate betyder ”fregatt” skulle man kanske ha kunnat vänta sig att också sedanens syskon skulle uppkallas efter ett örlogsskepp – alternativt att kombins större lastutrymme skulle resultera i att den uppkallades efter någon sorts fraktfartyg. Så blev det dock inte. Renault hade gissningsvis sneglat på det brittiska bruket när det gällde namn på herrgårdsvagnar. Fraktfregatten fick således det landbaserade namnet Domaine (franska för ”domän” eller ”jordegendom”). Losange Magazine konstaterar visserligen att denna eleganta farkost i Renault-flottan uppförde sig som ett stort – men bekvämt och lättstyrt – lastfartyg, men det var ju lantmän – inte sjömän – som var målgruppen. Detta blev ännu tydligare när det 1958 kom en ännu mer påkostad version av vagnen och denna fick namnet Manoir (”herrgård” eller ”gods”).

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer