lördag 13 augusti
Spel: Redout 2

Spel: Redout 2

13 juli, 2022

Artikel. Utvecklarna av Redout 2 har gett sig den på att skapa antigravitationsracingspelens antigravitationsracingspel. Och ta mig tusan om de inte lyckats.

Jag missade den första vågen av futuristiska antigravitationsracingspel, som Wipeout och F-Zero, och av senare spel är det inget som riktigt klickat. Men i och med Redout 2 är det ändring på det.
Redout 2 utspelar sig i framtiden där det tävlas med toksnabba svävarfordon på och bortom jorden. Spelet inleds med några obligatoriska tutorialbanor där man lär sig grunderna – styra med vänster tumspak, glida i sidled (”strejfa”) med höger tumspak och boosta. Med höger tumspak lutar man också fordonet framåt eller bakåt vilket används i lutningar. Svårt och onödigt krångligt var min första tanke, men när jag börjat fatta galoppen kändes det självklart. Spelet är sjukt snabbt men man känner ändå att man har kontroll, eller kan ha kontroll.
Det känns som att utvecklarna tänkt på allt och gjort allt för att skapa ett så bra och komplett racingspel som möjligt. Grafik och flyt är fenomenala, känsla och spelkontroll likaså, musiken helt rätt (tuff techno som sig bör i genren) och det finns banor och skepp – som låses upp i det omfattande karriärläget allt eftersom – så det räcker och blir över. Det finns också goda förarassistansinställningar för den som så önskar. Det enda som saknas är möjligheten att spela mot andra på delad skärm, men i övrigt är detta ett närmast perfekt racingspel – och det futuristiska racingspel jag väntat på.

PETER ÖBERG

Läs mer