lördag 13 augusti
Bilar från A till Ö: Djupa dalar drabbade Doble
Foto: NBC

Bilar från A till Ö: Djupa dalar drabbade Doble

13 juli, 2022

Artikel. Doble gjorde dubbla försök att skapa ett framgångsrikt ångdrivet bilmärke. Bilarna blev bra men tyvärr saknades såväl stål som stålar.

Som engelskt efternamn förekommer Doble framför allt i grevskapen Devon och Somerset. Det finns huvudsakligen två förklaringar till hur namnet uppkommit. Enligt den ena är namnet en stavningsvariant av Double. Det engelska ordet double betyder bland annat ”dubbel” och tanken med tillnamnet tycks vara att det tilldelades en person som var lik en annan person. Den andra förklaringen till namnets ursprung är att det skulle komma från ordet Tobel (eller Dobel), som förekommer i dialekter som talas i Schweiz, Österrike och södra Tyskland och som betyder ungefär ”trattformad dal som leder in till en ravin”. Namnet Dobel ska enligt denna förklaring ha givits till personer som bodde i sådana dalar.
William Doble (1600–1676) föddes i Somerset och verkar ha tillbringat större delen av sitt liv i Somerset och Devon. Hans son Tobias Doble (1625–1669), däremot, utvandrade till Nordamerika. Detta blev början på den amerikanska grenen av släkten Doble. Tobias Dobles sonsonsonsonsonsonsonson hette Abner Doble (1890–1961). Han föddes i San Fransisco, Kalifornien. Abner Doble skulle komma att ägna sig åt maskiner och mekanik. Härtill bidrog troligen dels att uppfinnande och ingenjörskonst fanns i familjen, dels att familjen kunnat samla en förmögenhet som hjälpte familjemedlemmar att förverkliga sina idéer.

Guldgruva för grossist
Abner Dobles farfar, Abner Doble (1829–1904), hade varit sjöman, skogshuggare och smed innan han så småningom slog sig samman med Thomas Nelson (1821–1907) och startade företaget Nelson & Doble i San Fransisco, skriver veteranbilskännaren Bozi Mohacek i artikeln 1925 Doble E-24 Steam Car Coupe & The Abner Doble Story på det brittiska veteranbilssällskapet Surrey Vintage Vehicle Societys webbplats. Detta gjorde Nelson & Doble tydligen vid en gynnsam tidpunkt, ty under den kaliforniska guldruschen på 1850-talet var företaget en av stillahavskustens största leverantörer av gruvdriftsutrustning. Abner Doble den äldre uppfann ett vattenturbinhjul som användes i guldvaskandet och det var troligen en vidareutveckling av detta hjul som hans son (far till Abner Doble den yngre), William Ashton Doble (1868–1942), 1899 tog patent på. Det patenterade skovelhjulet kom att kallas Doble water wheel (”Dobles vattenhjul”).
Abner Doble den yngre började läsa vid den tekniska högskolan Massachusetts Institute of Technology, men hoppade av 1910 efter knappt ett års studier och började i stället konstruera bilar tillsammans med sin bror John. År 1914 startade de företaget Abner Doble Motor Vehicle Co i Waltham i Massachusetts (att broderns namn inte fick plats i firmanamnet kan förstås ha olika orsaker, men en ledtråd kanske står att finna i att Abner Doble den yngre enligt Mohacek verkar ha varit en ganska arrogant och egenkär person). Den första bilmodellen hette Model A och tillverkades i några få exemplar. Två år senare flyttade företaget till Detroit, Michigan. Företaget slogs samtidigt samman med ett annat företag och bildade bolaget General Engineering Co. Bolaget började bygga bilmärket Doble-Detroit. General Engineering tänkte bygga 11 000 bilar, men världskrig pågick och stålransonering rådde. Doble-Detroit fick läggas ned efter endast några tiotal tillverkade bilar.

E och en enkel
Efter kriget flyttade Abner Doble tillbaka till Kalifornien där han tillsammans med sina bröder startade ytterligare ett biltillverkningsföretag, Doble Steam Motors Corporation. Företagets första bilmodell var Model E (man får anta att Doble räknade Detroit-bilen som modell D). Förutom den dyra och tekniskt avancerade Model E skulle Doble Steam Motors också producera en enklare och billigare modell som skulle heta Doble Simplex (det engelska ordet simple betyder bland annat ”enkel”).
Företaget skulle enligt planerna tillverka ett tusental bilar per år, men återigen kom verkligheten i vägen för Abner Doble. Denna gång berodde det på att han blev indragen i ett aktiesvindleri som slutade med stora skulder. Efter Model E och Doble Simplex blev det inga fler försök med egen biltillverkning för Abner Doble. Han arbetade i stället som konsult åt olika företag som byggde ångdrivna fordon.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer