fredag 1 juli
Bilar från A till Ö: Divo var både bil och förare

Bilar från A till Ö: Divo var både bil och förare

1 juni, 2022

Artikel. Hans namn betyder ”gudomlig” på italienska och den tyska biltillverkningskoncernen tyckte tydligen att denne fransman var en så gudabenådad grand prix-förare att han hörde hemma bland Bugattis bästa.

Det finns nog inget anrikt bilmärke som lyckats hålla sig till en helt enhetlig strategi när det gäller namngivning av modeller. Ford började mycket metodiskt med bokstäverna i alfabetet. Men man använde inte alla – och när man kommit till T började man om. Mercedes-Benz har ganska konsekvent hållit sig till tresiffriga tal i kombination med en, två eller tre bokstäver. Men siffrorna betyder inte samma sak i alla modellbeteckningar. Några tillverkare som använt ”riktiga” namn och som lyckats förhållandevis väl med att hålla sig till ett tema är Lamborghini med sina tjurar, Rolls-Royce med sina andeväsen och Seat med sina spanska ortnamn.
Bilmärket Bugatti började på ett enhetligt sätt men fick senare en mer förvildad flora av modellnamn. Under de första fyrtiosex åren utgjordes modellbeteckningarna av det franska ordet Type (”typ”) tillsammans med olika tal. Dessa tal betydde typiskt sett inget annat än att en nyare modell fick ett högre tal än de tidigare. Dessutom fanns vissa mer eller mindre officiella tillnamn. Den överdådiga modellen Royale riktade sig till de allra rikaste kunderna, till exempel olika kungahus. Framgång i den italienska biltävlingen Brescia Grand Prix gav upphov till tillägget Brescia. Och Atalante uppkallades efter en snabbfotad löpare i antik grekisk mytologi.

Tyskt märke blev franskt
Tiden med traditionella Type-namn – med eller utan tillägg – sammanfaller med den period då Bugatti existerade första gången. Bilmärket har nämligen dött och återuppstått flera varv sedan det 1909 grundades av den italienskfödde Ettore Bugatti (1881–1947) i staden Molsheim, som då låg i tyska Elsaß och nu ligger i franska Alsace. Under andra världskriget bombades Bugatti-fabriken. Bland annat på grund av dessa skador upphörde verksamheten några år efter kriget.
Under 50- och 60-talen gjordes flera försök till återupplivning av bilmärket. År 1987 köpte den italienske affärsmannen Romano Artioli rätten att använda namnet. Han startade bolaget Bugatti S.p.A. och därmed blev den italienskfödde bilbyggaren Bugattis märke italienskt. Med den nye ägaren kom ett nytt namngivningsmönster. 1991 lanserades modellen EB 110, där ”EB” stod för Ettore Bugatti och ”110” för att det var 110 år sedan han föddes. Två år senare kom EB 112, men detta fyradörrars födelsedagsfirarfordon blev bara en konceptbil som aldrig serietillverkades.
Bugatti S.p.A. gick i konkurs 1995. År 1998 förvärvade Volkswagenkoncernen rätten att använda märkesnamnet. Därmed kan man säga att Bugatti blev tyskt igen. Modellnamnsmönstret förändrades igen. En av experimentbilarna fick sitt namn från alppasset Col du Galibier nära gränsen mellan Frankrike och Italien. En annan kallades EB 118 för att högtidlighålla Ettore Bugattis 118:e födelsedag. EB 218, som kom 1999, var dock inte ett sätt att fira 218-årsdagen hundra år i förskott – i talet torde åtminstone 18-delen syfta på den artoncylindriga motorn.

De körde på Divo-nivå
Bland de serietillverkade modellerna finner vi Bolide, som inte fått sitt namn från någon nordvästerbottnisk ort utan från det franska ordet bolide (”bolid”, ”eldkula”, ”meteor” eller ”fartvidunder”). Och modellen Centodieci (italienska för ”etthundratio”) var inte ett pinsamt försenat sätt att gratulera grundaren på födelsedagen utan syftade på att bilen kom 110 år efter att bilmärket skapades. De flesta av de nyaste Bugatti-bilarna har dock det gemensamt att de fått sina namn från franska (och en monegaskisk) racerförare: Veyron efter Pierre Veyron (1903–1970) och Chiron efter Louis Chiron (1899–1979). Och den fyrhjulsdrivna mittmotorbilen Divo, som kom 2019, är uppkallad efter den framgångsrike föraren Albert Divo (1895–1966). Han körde för bland annat Delage, Sunbeam och Talbot – och från 1928 för Bugatti.
Även de modeller vars namn börjar med bokstäverna EB kan förresten sägas vara uppkallade efter en racerförare. Ettore Bugatti tävlade nämligen själv med sina bilar. Det gjorde också hans son Jean Bugatti, som 1939 omkom i en olycka med en tävlingsbil. Men till skillnad från Enzo Ferrari, som till åminnelse av sin avlidne son skapade bilmärket Dino, lät Ettore Bugatti inte sin sons namn bli bil.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer