lördag 13 augusti
Bilar från A till Ö: Disk – projektilbil?

Bilar från A till Ö: Disk – projektilbil?

11 maj, 2022

Artikel. Att det grekiska ordet diskos har givit upphov till svenskans ”diskus” – alltså en sådan projektil som friidrottare kastar – är väl inte så oväntat. Men grekernas runda skiva har också förvandlats till bland annat bord i butiker och bibliotek, tallrikar, bestick och kastruller, stötdämpare i ryggrader samt en tjeckoslovakisk bil utan växellåda.

När de gamla grekerna kastade runda skivor omkring sig kunde det vara antingen idrottsutövning (föregångaren till våra dagars friidrottsgren) eller krigföring. När diskusarna användes som vapen var kanterna ofta skarpslipade för att göra stor skada.
Grekernas ord för den runda skivan spred sig till latinet (discus) och många andra språk. Anledningen till att ordet fick så stor spridning var inte att alla människor övertog seden att kasta skivor i sport och krig. Däremot var det bland flera olika folkslag väldigt vanligt att människor åt mat. Och innan man började med bruket att ha bord som dukas med tallrikar, glas och bestick betecknade disk den runda skiva från vilken maten åts. Därför har ”disk” kunnat bli benämning på både bordsskiva och tallrik (samt i stort sett allt annat som man äter och dricker ur, på, från och med). Den sistnämnda betydelsen har givit upphov till verbet ”diska”. Ordet ”diskar” används dessutom om de runda stötupptagande skivor som ligger mellan kotorna i våra ryggrader.

Vapenvagn med variatorvariant
På tjeckiska kan ordet disk betyda dels ”diskus”, dels ”rund skiva”. Ordet kan också ha den mer specifika betydelsen ”solitt hjul”, det vill säga ett hjul som saknar ekrar så att hela fälgen bildar en skiva. Dessutom är Disk namnet på en tjeckoslovakisk bilmodell som tillverkades från 1924 till 1925.
Det bolag som började bygga bilen hette först Ceskoslovenské závody na výrobu zbraní v Brne (”tjeckoslovakiska vapentillverkningsfabrikerna i Brno”) men bytte senare namn till Zbrojovka Brno (”Brnos krigsmaterielfabrik”). När man ser bilder på bilen kan man få för sig att det var de skivliknande hjulen som gav Disk dess namn. Men namnet kom inte därifrån. Inte heller var det så att vapenfabriken valde namnet Disk för att diskusar en gång i tiden hade använts som vapen. Namnet kom nämligen från bilens kraftöverföring, skriver Jirí Smetana i sin artikel Lidovka z Brna dojela na geniální jednoduchost. Ladení trvalo skoro sto let (idnes.cz 3 februari 2021).
Det var den unge ingenjören Bretislav Novotný som hade övertalat vapenföretaget att börja bygga bilar. Novotný hade förevisat en prototyp som han kallade Novo (inspirationen fick han förmodligen från sitt efternamn). Tanken var att den lilla bilen skulle bli en ”folkvagn” som många tjeckoslovaker skulle ha råd att köpa. Därför fick den en okomplicerad och billig konstruktion. I stället för traditionell växellåda hade bilen en sorts variator med skivor, vilket gav upphov till bilens namn. Motorns svänghjul bestod av en stor skiva vars tjocklek varierade med avståndet till centrum. Genom att förflytta kanten av en annan skiva (som i sin tur drev bakhjulen via en kedja) längs svänghjulsskivans radie ändrades utväxlingen.

Designern diskades
Det var från början meningen att den serietillverkade versionen av Novo skulle heta Omega. Men innan produktionen kom i gång hade namnet Omega hunnit bli upptaget, skriver Smetana. Då kastade någon fram namnet Disk. Den lilla vagnen fick en fyrcylindrig tvåtaktsmotor på 600 kubik och tio hästkrafter. Trots att bilen byggdes av en eldvapenfabrik var den ingen snabb projektil – toppfarten var ungefär 55 km/h. Och någon pangsuccé blev bilen aldrig. Kraftöverföringen, som på papperet såg så sinnrik ut, krånglade. Friktionen mellan de båda skivorna blev för liten och kraften från den lilla motorn försvann på vägen till drivhjulen. För att öka friktionen limmades kartong på skivorna. Men kartongskiktet blev förstås fort utslitet. Ett annat problem var kedjedriften. När bakhjulen fjädrade förändrades avståndet till den skiva som drev kedjan, vilket ledde till att kedjan blev för spänd och gick av. Visserligen lyckades företaget sälja alla de 75 bilar som byggdes, men hamnade i diskussioner med missnöjda bilköpare och fick i flera fall låta kunderna häva köpet. Novotný diskvalificerades från vidare uppdrag för vapenfabriken i Brno. Han flyttade då till Prag och blev konstruktör hos en annan krigsmaterielproducent som hade utökat sitt sortiment med bilar: flygplanstillverkaren Aero.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer