tisdag 17 maj
Bilar från A till Ö: Disai – lokalt ljus från Liuzhou

Bilar från A till Ö: Disai – lokalt ljus från Liuzhou

27 april, 2022

Artikel. Det är nästan tre år sedan denna spalt senast handlade om kinesiska bilmärken. Den gången var det märkena Changan, ChangCheng och Changjiang. Nu är det dags igen.

Att Bilar från A till Ö så sällan berättar om kinesiska bilar beror inte på att de inte existerar. I världens folkrikaste land finns det massor av bilmärken och bilmodeller som vi i Europa aldrig ser skymten av eftersom de inte exporteras hit. Bristen på kinesiska bilar i denna spalt kan inte heller skyllas på att det skulle vara särskilt svårt att få fram information om – eller bilder på – dessa bilar. Visserligen kanske inte Kina är den stat där det är lättast att skaffa korrekt kunskap om olika förhållanden, men det faktum att Kina är ett framgångsrikt biltillverkarland torde knappast vara något som regimen skulle vilja dölja.
Nej, det måste helt enkelt erkännas att orsaken till bristen på kinesiska bilar i Bilar från A till Ö framför allt är artikelförfattarens totala brist på färdigheter i det kinesiska språket. Denna spalt handlar ju inte i första hand om bilarnas bagageutrymme eller biltillverkningsföretagens omsättning utan om vad bilarnas namn betyder – och då är det ju en fördel om författaren själv har förutsättningar att förstå.

Bestående brist
Bristen på kinesiskakunskaper är dessutom – skam till sägandes – inte ens ett fel som artikelförfattaren avser att åtgärda. Visserligen sägs det att ålder bara är en siffra men det är ju faktiskt inte sant; för många människor är den två siffror – för vissa till och med tre. Och om en persons ålder skrivs med två siffror så är det nog en fördel om ett sådant gigantiskt projekt som att lära personen kinesiska påbörjas när den första siffran i åldern är 1 eller kanske 2 – inte 4. Det som undertecknad däremot kan utlova är att denna spalt i framtiden kommer att handla om fler och fler kinesiska bilmärken – helt enkelt för att fler och fler bilmärken blir kinesiska. Och undertecknad hyser ganska gott hopp om att kunna förklara hur sådana kinesiska bilmärken som MG och Volvo fått sina namn.
Nu ska det i alla fall handla om Disai, ett bilmärke som existerade från 1989 till 1995 eller 1996 och som under denna tid tillverkade bilmodellen LJ5010 i staden Liuzhou i södra Kina. Enligt kinakännaren och bilskribenten Tycho de Feijter, som den 28 januari 2012 skrev om bilmärket på nyhetssajten carnewschina.com, kan namnet Disai ”bäst översättas med Upplyst Racer” (min översättning från engelska; min kursivering). Måhända är racer relativt, men bilen lär ha haft en toppfart på 95 km/h och taxiförare (bilmodellen var vanlig som taxi) rapporterar att det kunde vara svårt att ta sig upp för branta backar. När man betraktar bilder av bilen ser den ut att vara ungefär så upplyst som man kan förvänta sig att något ska vara när det fotograferas i dagsljus någonstans mellan den tjugonde och tjugofemte breddgraden. Men det är naturligtvis inte denna konkreta betydelse av ”upplyst” som namnet avser. Den lilla lätta bilen konstruerades i alla fall för att få låg bränsleförbrukning, vilket väl borde betraktas som vist och vidsynt handlat. Och vad gäller översättningen av kinesiska är ju undertecknad som sagt inte alls upplyst, så vi får väl helt enkelt lita på de Feijters tolkning. Jag har i alla fall inte funnit något som motsäger att detta skulle vara en rimlig översättning (men har i ärlighetens namn inte funnit särskilt mycket som talar för det heller).

Mystisk modellbeteckning
När det gäller modellbeteckningen LJ5010 vågar jag mig på en egen gissning, åtminstone vad gäller de båda bokstäverna i början, nämligen att de skulle kunna stå för Liuzhou jixie, vilket verkar betyda ungefär ”Liuzhous mekaniska”. Talet 5010 är däremot ett mysterium. Möjligen skulle ”50” kunna stå för motorns effekt och ”10” för motorvolymen i deciliter, men det förefaller långsökt med tanke på att det också fanns en 5010-version med motor på 640 kubik och 28 hästkrafter.
Vid den tid då Disai började tillverkas ville de styrande i Beijing koncentrera den kinesiska biltillverkningen till ett antal stora företag. Liuzhou jixie var inte ett av dessa och enligt Tycho de Feijter fick företaget därför inte tillåtelse att sälja LJ5010 utanför Guangxi-provinsen, där Liuzhou ligger.
LJ5010 var delvis baserad på den japanska bilmodellen Daihatsu Charade men fick kaross av glasfiberarmerad plast. Enligt de Feijter tillverkades ungefär 4300 exemplar av bilen. I boken Made in China, lost small cars of the 1990s av Erik van Ingen Schenau, anges dock att endast 2790 bilar byggdes.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer