tisdag 17 maj
Bilbranschens miljöåtaganden
Foto: Noriaki Mitsuhashi / N-RAK Photo Agency

Bilbranschens miljöåtaganden

26 januari, 2022

Artikel. December förra året var första månaden då elbilsförsäljningen passerade dieselbilsförsäljningen i Europa. Men det vi ser just nu är inte bara ett genombrott för eldrift, utan en större omställning till en mer hållbar bilbransch.

Det talas ibland om greenwashing, ”grönmålning”, vilket innebär att företag vill verka vara mer miljövänliga, ”gröna”, än vad de egentligen är. Och visst finns det exempel på det, men det finns också exempel på mer djupgående förändring.
Inom bilbranschen pågår just nu en omvandling där elektrifierade bilar har fått ett genombrott och där bilföretag snarare än att kalla sig biltillverkare säger sig erbjuda ”mobilitetslösningar”. Men att bara stoppa in ett batteri och en elektrisk drivlina och tro att det är gott så räcker så klart inte, och detta är något som bilbranschen verkar ha insett.
Flera av de stora företagen har åtagit sig att bli koldioxidneutrala inom en snar framtid, och det gäller då inte bara bilarnas utsläpp utan hela produktionskedjan och hela företagens verksamheter. Denna helhetssyn innebär inte bara nollutsläppsbilar i form av el- och vätgasfordon utan också fabriker som drivs med förnybar energi, produktion med miljövänliga råvaror och mer återvunnet material i bilarna, effektivare batterier samt miljövänlig produktion och återvinning av dessa, och utbyggd laddinfrastruktur med el från förnybara källor. Några specifika åtgärder är Audi som satsar på cirkulärt kretslopp för aluminium och vatten och på koldioxidneutral produktion till år 2025, Nissan som satsar på koboltfri solid state-batteritillverkning, och Kia som förutom att de ska bli koldioxidneutrala senast år 2045 också har ett partnerskap med Ocean Cleanup som rensar haven från plast.

Större utbud
För att det ska vara attraktivt med elbilar krävs dels att det finns bilar som folk vill ha men också att det finns laddstationer och att det är enkelt att ladda, och där är flera biltillverkare med i samarbeten kring att bygga ut laddnätet och kring förnybar el.
Bilar som lockar finns redan idag, men utbudet kommer öka avsevärt de kommande åren i alla segment. Flera företag har egna undervarumärken för elektriska och laddbara bilar: Volkswagen har sina ID-modeller, BMW sitt iX-sortiment, Mercedes har EQ och Hyundai har Ioniq. Toyota, som var föregångare inom elhybrider och vätgasbilar men långsammare med helelektriska modeller, överraskade i slutet av förra året med att visa upp hela 15 elektriska konceptbilar (inklusive Lexus-modeller) på en gång, varav i alla några lär bli verklighet då företaget till år 2030 ska ha 30 batteridrivna modeller i sortimentet. Ett par veckor tidigare hade Nissan gjort något liknande och visat upp fyra elektriska konceptbilar.
Även i USA där pickuper med stora förbränningsmotorer är populära är eldriften på gång då Ford och Chevrolet nu lanserar sina första eldrivna pickupmodeller.

PETER ÖBERG

Läs mer