torsdag 27 januari
Bilar från A till Ö: Bilstadens bilar

Bilar från A till Ö: Bilstadens bilar

12 januari, 2022

Artikel. Detroit är Nordamerikas biltillverkarhuvudstad. Där har så många bilmärken byggts att det inte ens går att räkna upp alla som haft samma namn som staden.

År 1683 kom fransmannen Antoine Laumet till Nordamerika. I samband med denna nystart i livet verkar han ha försökt skapa en ny identitet genom att adla sig själv. Han började kalla sig Antoine de Lamothe, sieur de Cadillac (det franska ordet sieur betyder ”herre”).
I Nordamerikas franska koloni fick han höga militära poster (man kan ana att hans behändigt uppfunna adlighet hjälpte till). År 1701 beordrade han byggandet av en fästning i det som nu är USA-delstaten Michigan. Syftet med fästningen var bland annat att säkra fransk kontroll över den ekonomiskt viktiga pälshandeln. Fästningen byggdes på en strategiskt viktig plats mellan de båda sjöarna Huron och Erie.
Huron-sjön och Erie-sjön förbinds av en vattenväg som nu utgör gräns mellan USA och Kanada. Från Huron-sjön rinner St. Clair-floden söderut, i riktning mot Erie-sjön. Men innan flodens vatten når Erie-sjön rinner det ut i St. Clair-sjön. Floden och sjön fick sina namn för att den franske upptäckaren (och pälshandlaren) René-Robert Cavelier, Sieur de La Salle anlände till sjön den 12 augusti 1679. Eftersom detta datum var den heliga Klaras av Assisi dag (även i den moderna svenska almanackan har Klara namnsdag den 12 augusti) kallade Cavelier sjön Lac Sainte-Claire.

Kastell vid Klara sjö
Efter St. Clair-sjön byter vattnet namn. Den sista biten fram till Eire-sjön är så kort (bara drygt fyra mil) att den av vissa betraktats mer som ett sund än som en flod. Detta märks i flodens namn. På engelska skrivs det Detroit, vilket kommer från franskans détroit, som betyder just ”sund”. Sieur de Cadillac uppkallade fästningen efter sin beskyddare, den franske marinministern Louis Phélypeaux, comte de Pontchartrain. Fästningen fick namnet Fort Pontchartrain du Détroit men kallades helt enkelt Fort Détroit. Runt fästningen anlades det som skulle komma att bli staden Detroit. Det bodde förstås folk vid floden även tidigare, men eftersom Cadillac fixade fortet brukar han räknas som stadens grundare.
Tvåhundratvå år senare, när de forna kolonierna blivit självständiga och staden vid sundet blivit en del av landet USA, grundades där ett biltillverkningsföretag. Bolaget – och det bilmärke som bolaget tillverkade – uppkallades efter stadens grundare (som alltså ansågs heta Cadillac). Men Cadillac var inte det första bilbolag som skapades i staden. Redan 1899 startade Henry Ford (som senare skulle komma att grunda företaget Ford) det kortlivade Detroit Automobile Company, som tillverkade bilmärket Detroit från 1899 till 1901. Vi kan förstås inte veta om detta var det allra första biltillverkningsföretaget i Detroit, men det måste ha varit ett av de första.
Det finns många anledningar till att just Detroit blev USA:s Motor City. Tillgång till kol och järnmalm, tradition av verkstadsindustri, förekomsten av kapitalstarka investerare och skicklig arbetskraft, förutseende lokalpolitiker som anade bilindustrins potential och ett gynnsamt geografiskt läge där land- och vattenvägar möts är några av de förklaringar som framförts.

Populärt produktnamn
Sedan Fords företag fanns har massor av bilar byggts i och omkring Detroit. En del av dem har haft ”Detroit” som en del av namnet. I denna spalt har det tidigare berättats om bilmärken som Abbott-Detroit, Briggs-Detroiter och Chalmers-Detroit. Nu ska det handla om några av dem vars namn varit eller börjat med ”Detroit”. Efter Fords Detroit tillverkades bilmärken med samma namn av Wheeler Manufacturing Co. (1904), Detroit Motor Chassis Co. (1912), Detroit Motor Wagon Co. (1912), Detroit Cyclecar Co. (1913–1914) och Detroit Chassis Co. (1915–1917). År 1907 grundades det företag som senare bytte namn till Detroit Electric Car Co. och tillverkade elbilen Detroit Electric fram till 1939. Sjuttio år senare försökte ett annat företag återuppliva märket, men verkar inte ha varit framgångsrikt. Och på tal om bilar med alternativa kraftkällor: en ångdriven Detroit tillverkades under åren 1922–1923.
Det bilmärke som kallades Briggs-Detroiter hette egentligen bara Detroiter. Så hette också den öppna sportbil med plastkaross som företaget Detroit Accessories Co. långt senare (1953) byggde.
Från 1909 till 1910 producerades bilmärket Detroit-Dearborn i Dearborn utanför Detroit. Och från 1914 till 1915 tillverkades taxibilar av märket Detroit Taxicab av Detroit Taxicab & Transfer Co.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer