tisdag 17 maj
Växande intresse för eldrivna transportbilar

Växande intresse för eldrivna transportbilar

5 januari, 2022

Artikel. På ett år har nyregistreringen av eldrivna transportbilar fördubblats. Lätta lastbilar av det här slaget, med en maximalvikt på 3,5 ton, har blivit allt mer populära.
Bil & Bostad har pratat med ett par lokala bilförsäljare för att ta tempen på marknaden i Umeå.

Att försäljningen av eldrivna personbilar går stadigt framåt, det har nog inte undgått någon. Enligt statistik från Bil Sweden var cirka 16 procent av alla nyregistrerade bilar under år 2021 års första tio månader eldrivna. Om man därtill lägger ihop antalet laddhybrider och elbilar utgjorde denna kategori hela 42 procent av landets alla nyregistrerade personbilar.
Men även på transportbilsidan verkar eldrivna alternativ ha ökat i popularitet. Fram till november hade 1999 eldrivna lätta lastbilar nyregistrerats under 2021 – att jämföra med 997 under samma period året innan. Det här är siffror som innebär en ökning med 101 procent, och som i sin tur väcker många frågor: Vad ligger bakom den här utvecklingen? Vilka fördelar finns det med att välja en eldriven transportbil? Och hur ser valmöjligheterna ut här i Umeå?

Bra val för miljön
Vi har vänt oss till några av stadens bilförsäljare för att få svar på dessa spörsmål. Först ut är Roger Granberg, försäljningschef på Umeå Van Service.
Vilka tips brukar ni på Umeå Van Service ge era kunder? Vad bör man ha i åtanke när man ska investera i en eldriven transportbil?
– Vilket användningsområde man har, samt vilka laddningsmöjligheter som finns i området. Elektrifierade fordon påverkas så klart av kyla och värme. Att sänka innertemperaturen och minska hastigheten är effektiva sätt att minska förbrukningen, tipsar Roger Granberg. De vanligaste frågorna som vi brukar få gäller räckvidd och TCO, Total Cost of Ownership.
Försäljningen av eldrivna transportbilar har fördubblats jämfört med förra året. Vad tror du ligger bakom den utvecklingen?
– Ett generellt miljötänk i samhället, förklarar han, samt miljöbonus och låg skatt, som ger ett lågt TCO. Våra eldrivna transportbilar innebär ett bra miljöval. En bra totalekonomi och en hög körglädje, samt en bra last- och dragförmåga.

Elektrisk framtid
En annan förklaring till utvecklingen kan vara att utbudet har ökat. Enligt Bil Sweden har fler modeller av eldrivna transportbilar introducerats under de senaste månaderna, vilket gett fler valmöjligheter och ett ökat intresse på marknaden.
På Motorcentralen i Umeå har man också följt den här utvecklingen, och därför gör man sig nu redo att lansera en ny helt modell.
– Vi känner ett stort intresse för elektriska bilar, berättar Joacim Westerlund, försäljningschef på Motorcentralen Volkswagen, och det känns fantastiskt roligt nu när vi efter årsskiftet lanserar vår nästa medlem i ID-familjen, den nya ID BUZZ.
Intresset för elbilar har ökat, men det finns fortfarande många förutfattade meningar. Vilka är de vanligaste frågorna som ni brukar få?
– Räckvidden är den absolut vanligaste frågan, men det känns som en ickefråga nu när ID BUZZ Cargo lanseras, med en räckvidd på upp till cirka 44 mil. Vilken hantverkare klarar inte en arbetsdag på det?
Hur har ni resonerat kring möjligheterna för transportbilar av det här slaget? Vilka fördelar ser ni att välja ett eldrivet alternativ?
– En av de största fördelarna är en helt klimatneutral tillverkning, i alla fall när det gäller Volkswagens elbilar. Inga oljebyten. Inga kallstarter. Längre serviceintervaller. Smarta och uppkopplade bilar. Snabb uppvärmning av kupén eftersom inget motorblock behöver värmas.
– Här har vi, tillsammans med våra kunder, en möjlighet att sätta ett grönare avtryck på vardagen, fortsätter Joacim Westerlund, och helgen också, för den delen. För många företag kommer den totala ägandekostnaden bli den samma, eller billigare, och vem vill inte hjälpa miljön på traven då?
– Allt pekar på att framtiden är elektrisk, och nu när tekniken finns så måste vi också hjälpas åt och ta vårt ansvar.
Västerbotten och Norrland har både kallt väder och långa avstånd. Hur väl lämpade skulle du säga att eldrivna fordon är under de här förutsättningarna?
– Vi är ödmjuka nog att förstå att alla verksamheter inte är redo för att elektrifieras fullt ut ännu. Men åtminstone halva bilflottan kanske klarar av att vara helt eldriven. I takt med att ladd-infrastrukturen och tekniken går framåt ser vi nu väldigt ljust på framtiden. Räckviddsångesten är något som vi behöver jobba bort från våra huvuden. Med en räckvidd på uppemot 44 mil kan det inte vara ett problem att hitta en laddplats, menar Joacim Westerlund. Sen talar bilen alltid om hur långt den tar sig på kvarvarande batteriprocent, utifrån den faktiska förbrukningen.
Ni på Motorcentralen är, precis som du säger, några månader bort med en helt eldriven transportbil, men finns det något du kan berätta om de modeller som ni kommer att kunna erbjuda framöver?
– Vi står i startgroparna att lansera en helt ny produkt, den retroflirtande ID BUZZ. Den kommer att släppas i två utföranden, en transportbil, som i dagsläget går under arbetsnamnet ID BUZZ Cargo, samt en personbil, ID BUZZ. I dagsläget är inte alla data och specifikationer officiella, men det vi har fått se än så länge ser väldigt lovande ut. Vad sägs till exempel om upp till 1800 kilo i dragvikt?
– ID BUZZ Cargo kommer i tresitsigt utförande, och på sikt kommer båda modellerna med fyrhjulsdrift. Priserna är heller inte officiella ännu, men det kommer att synas i media så snart vi har dem, försäkrar Joacim Westerlund.

JIMMY WIDERLUND

Läs mer