lördag 13 augusti
Bilar från A till Ö: De Tomaso – kuppmakare blev bilbyggare

Bilar från A till Ö: De Tomaso – kuppmakare blev bilbyggare

29 december, 2021

Artikel. Hemma i Argentina ville han störta presidenten. Som italiensk industrimagnat blev han mindre samhällsomstörtande. Det enda han då ville döda var kobror.

Alejandro de Tomaso y Ceballos (1928–2003) föddes i Buenos Aires i en inflytelserik och förmögen familj i Buenos Aires. Släkten var en av Argentinas största jord- och boskapsägare. Och då var det ju praktiskt att Alejandros far, Antonio de Tomaso, var landets jordbruksminister. Fadern dog 1933 och Alejandro blev då chef över familjens jordbruksföretag. Han lät dock inte detta hindra honom från att utöva sitt stora intresse – att tävla med snabba bilar. Vid sidan av ranch och racing hann han också med att gifta sig med María Dolores Güiraldes Eguía och få tre barn.
Farfadern, Saverio di Tomasso Tedesco, hade emigrerat till Argentina från Italien. Alejandro gjorde tvärtom. År 1955 var han inblandad i ett misslyckat kuppförsök mot Argentinas president Juan Perón. Efter detta kände han sig tvungen att fly till Italien.
Han kom till den norditalienska staden Bologna och började där arbeta som testförare för bilmärket O.S.C.A. Förkortningen står för företagsnamnet Officine Specializzate Costruzione Automobili vilket på svenska blir ”specialiserade bilkonstruktionsverkstäder ”. Företaget hade grundats av bröderna Maserati (som som bekant också startat biltillverkningsföretaget Maserati). 1956 träffade Alejandro den amerikanska racerföraren Isabelle Haskell (barnbarn till GM-grundaren William Crapo Durant) och de gifte sig 1957. Under åren 1956 till 1958 tävlade de båda för O.S.C.A. År 1959 flyttade de till staden Modena, fem mil väster om Bologna, där de startade biltillverkningsföretaget De Tomaso.

Brännmärkta bilar
Grunden för bilmärket De Tomasos emblem utgjordes av Argentinas flagga, ställd på högkant. Från flaggan hade man tagit bort det strålande (men inte särskilt glada) solansiktet i mitten, så att endast flaggans vita och blåa fält återstod. I mitten av flaggan hade man i stället lagt till en svårtydd symbol som enligt uppgift ska vara det brännmärke som släkten Ceballos/de Tomasos boskap försågs med.
Under de första åren tillverkade De Tomaso racerbilar med motorer från O.S.C.A. År 1963 kom den första bilen för gatubruk. Med sin mittmonterade motor och sitt speciella lättviktschassi var denna modell – tillverkad i 53 exemplar – långt ifrån någon vanlig bil, men till skillnad från tidigare De Tomaso-bilar var den i alla fall avsedd för vanliga vägar. Trots detta kallades den Vallelunga, vilket är namnet på en racerbana norr om Rom (ortnamnet betyder ”lång dal”).
År 1964 började Alejandro samarbeta med den amerikanske bilbyggaren Carroll Shelby, som hade skapat sportbilen Cobra. Resultatet av samarbetet var modellen P70. P:et i modellbeteckningen står för Prototipa (”prototyp”) och talet anger i deciliter den motorvolym som det var meningen att den serietillverkade bilen skulle få. de Tomaso och Shelby skildes dock som ovänner och någon serietillverkning blev det inte.

Rovdjur och hästar
De Tomasos nästa gatubil kom 1967 och kallades Mangusta (italienska för ”mungo”). Det berättas nämligen att Alejandro de Tomaso var sur på Shelby för att denne lämnat P70-samarbetet. Och alla som läst Kipling vet att mungor dödar kobror.
Efter Mangusta kom fler rovdjur. 1970 lanserades modellen Pantera (italienska (och spanska) för ”panter”) och 1993 kom den sista modell som Alejandro de Tomaso var med och skapade, Guará (uppkallad efter ett endast i Sydamerika förekommande rävliknande hunddjur). Oräkneliga källor kallar felaktigt modellen Guarà (till och med det nuvarande företaget De Tomaso Automobili), vilket troligen beror på att akut accent över bokstaven A inte förekommer i italienska.
Förutom sportbilarna tillverkades två lyxbilsmodeller, Deauville och Longchamp. Båda är troligen uppkallade efter franska hästkapplöpningsbanor (Isabelle höll på med uppfödning av kapplöpningshästar). Men med tanke på Alejandro de Tomasos bakgrund skulle modellen Longchamp också kunna vara uppkallad efter den hästkapplöpningsbana i Buenos Aires som är uppkallad efter den franska hästkapplöpningsbanan Longchamp.
Det ursprungliga företaget De Tomaso upphörde att existera i mitten av 00-talet, men flera olika investerare har insett att det klassiska namnet är värdefullt och försökt återuppliva bilmärket. Nu tillverkas modellen P72 av kinesiskägda De Tomaso Automobili.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer