söndag 28 november
”Det här är världens bästa tv-koncept”
Foto: Pär Bäckstrand/TV4

”Det här är världens bästa tv-koncept”

24 november, 2021

Artikel. Grand Designs Sverige och programBedaren Mark Isitt är tillbaka. Bil & bostad har pratat med den välrenommerade författaren och arkitektur-
kritikern om programmet, husbyggande och några kända välbekanta byggnader längs norrlandskusten.

Ända sedan 1999 har Grand Designs sänts i Storbritannien, ett program där man får följa spektakulära husbyggen från start till mål. När det nu är dags för den andra säsongen av den svenska varianten Grand Designs Sverige – med säsongsstart på TV4 måndag den 22 november – är programledaren och arkitekturkritikern Mark Isitt tillbaka och guidar tittarna bland svenskars husdrömmar och arkitekturpärlor.
Är det något särskilt som sticker ut i den nya säsongen?
– Jag vill egentligen inte peka ut något enskilt projekt med risk för att förringa de andra, men det är ett beställarpar där han är uppfinnare och hon är ingenjör, och kanske har de svårt att lägga band på sig själv. Det är ett drama att följa. Något annat som sticker ut, i dubbel bemärkelse, är ett projekt i ett vattentorn – ett helt galet bygge egentligen.
Händer det att ett projekt inte blir klart?
– De här projekten började samtidigt som projekten i första säsongen. Det händer att vi kommer till inspelningsplatsen och inser att det här är inte klart. Det står ett hus där, men rummen är inte klara. Då får vi hjälpa till så att det ser inflyttat ut. Vissa flyttar in dagen innan vi kommer.
I England är programmet en långkörare men i Sverige är det nytt. Vad har du fått för reaktioner på första säsongen?
– Jag är en total tv-amatör och har aldrig varit med i tv som programledare tidigare, så det har varit spännande. Reaktionerna har varit positiva och jag tror att TV4 är nöjda med tittarsiffrorna. En rolig sak är att jag får frågor av okända människor och av någon anledning ofta av flygvärdinnor när jag flyger. ”Min man vill bygga så här, men jag tycker så här. Vad tycker du?” Det är roligt, men jag är ju inte arkitekt utan arkitekturkritiker.
Hur svårt eller lätt har det varit att hitta lämpliga projekt för serien?
– Det är jättesvårt, men vi har också väldigt höga krav. Vi började med en bruttolista på 100 projekt som sedan blev 20 som sedan blev de vi ser i programmet. Det är jättemycket arbete bakom att hitta de här husen.
Det känns som att det är regel snarare än undantag att byggena både tar längre tid än tänkt och blir dyrare. Stämmer den bilden?
– Man kan se ett mönster i de här projekten, och det är att de vill göra allt själva. När det ligger så nära hjärtat är det lätt att man bara lägger till. I projekt med en skicklig arkitekt flyter det i regel på bra, en arkitekt är skicklig på att estimera tid och kostnader. Men det är så det är, det hör till. Ibland kan man tro att de här incidenterna och dilemmana är fabricerade av oss, men så är inte fallet. Jag tycker att det här är världens bästa tv-koncept. Man vill att de satsar allt, och det gör de, och lite till. Problemet är att det tar så lång tid att göra programmet, en del projekt har vi följt i tre år.
Tycker du att fler borde välja arkitektritat hus?
– Ja. Arkitektarvodet en väldigt liten del av kostnaden, bara ett par procent, så det är väldigt billigt. Jobbar du med arkitekt får du huset precis som du vill ha det, och jobbar du med en väldigt duktig arkitekt får du mer än du vill ha. Jag skulle säga att inte välja att göra hus tillsammans med arkitekt är något av det dummaste du kan göra.

PETER ÖBERG

Läs mer