söndag 28 november
Bilar från A till Ö: Dendrobium – blomsterbilen

Bilar från A till Ö: Dendrobium – blomsterbilen

24 november, 2021

Artikel. Förra veckan berättade Bilar från A till Ö att snabba och motorstarka bilar får såväl namn som utseende för att verka tuffa, hårda och farliga – om inte rentav ondskefulla. Men ingen regel utan undantag. Denna vecka handlar det om en supersportbil som fått sitt namn från – och formgivits för att likna – en blomma.

Företaget Vanda Electrics kommer inte – som man skulle kunna tro – från Vanda i sydligaste Finland utan från Singapore. Vanda Electrics är ett företag som enligt egen utsago ska ”utveckla elektriska transportlösningar för att dra nytta av den globala växlingen till elektrisk mobilitet”. Just nu tillverkar företaget elcyklar och elmopeder av märkena Deusvolts och Motochimp, men för några år sedan gjorde Vanda Electrics ett försök att också bli biltillverkare. På bilsalongen i Genève 2017 presenterade man en eldriven supersportbil som med sina 1000 hästkrafter uppgavs kunna accelerera från noll till hundra på 2,6 sekunder. Toppfarten uppgavs vara drygt 320 km/h.

Mördarparasit?
Monstrets namn var Dendrobium, och man undrar förstås vad namnet betyder. Död? Djävul? Vålnad? Massförstörelsevapen? Nej, dendrobium är ett släkte i familjen orkidéer. Släktet namngavs av Linnélärjungen Olof Swartz. Han skriver i Nova acta Regiae Societatis Scientiarum Upsaliensis (volym VI, 1799, s. 82, min översättning) att han bildade namnet av grekiskans dendron (”träd”) och bioo (”leva”) ”eftersom alla arter, så vitt jag vet, är parasitära på träd”. (Det har senare visat sig dels att det också finns dendrobiumarter som inte växer på träd utan på stenar och klippor, dels att de som växer på träd – vilket enligt botanikerna innebär att dessa arter är så kallade epifyter – egentligen inte är parasiter eftersom en epifyt inte nödvändigtvis påverkar sin värdorganism (trädet) negativt.)
Vanda Electrics bad det brittiska företaget Williams Advanced Engineering, som bland annat konstruerar bilar, om hjälp med att utveckla sportvagnen Dendrobium. Jag har sökt företrädare för både Vanda Electrics och Williams Advanced Engineering för att få veta bland annat varför Vanda valde namnet Dendrobium, men har inte fått något svar. Den brittiska motortidskriften CAR Magazine, däremot, lyckades få både fotografera bilen och prata med några av människorna bakom projektet redan innan Williams skickade utställningsbilen från Storbritannien till Schweiz. Tidskriftens redaktör James Taylor skrev om bilen i en artikel tidskriftens webbversion (carmagazine.co.uk) den 8 mars 2017. Han inledde med att konstatera att Vanda Dendrobium är en bil med ovanligt dramatiskt utseende och underligt namn. Enligt Taylor tänkte Vanda inte börja masstillverka bilar – det var inte ens bestämt huruvida det skulle bli fler Dendrobium-exemplar. Och om det skulle bli det så skulle det enligt Vanda Electrics vd Larissa Tan (som Taylor citerar) handla om ”tiotals snarare än hundratals” (min översättning). Mottagandet på bilsalongen skulle komma att vara avgörande för beslutet om det skulle bli fler, sade Tan till Taylor. Så här i efterhand kan det konstateras att även om motorskribenter från flera olika länder på bilsalongen verkar ha dragits till den brittisk-singaporianska bilen som bin till en blomma tyckte tydligen inte Tan att mottagandet var tillräckligt hjärtligt, för några fler Dendrobium-bilar verkar det inte ha blivit.

Unikt utseende
Den tvåsitsiga bil som ställdes ut i Genève hade ett mycket säreget utseende. Både bak- och framskärmar satt en bit från resten av karossen – inte för att minska vikten eller förbättra luftmotståndet, utan just för att åstadkomma en unik form. Det fanns ingen bakruta och inga backspeglar; all bakåtsikt frambringades med hjälp av kameror. Batteripaketet fanns bakom en brandvägg direkt bakom kupéutrymmet.
Så till det viktigaste: namnet Dendrobium. Taylor skriver: ”Det är en orkidéart som förekommer naturligt i Singapore.” För att allt ska bli korrekt även här bör det dock påpekas att dendrobium inte är en art utan ett släkte – och därtill ett stort släkte, med mer än 1 800 olika arter. Och även om dendrobium-arter framför allt finns i Sydostasien förekommer de också i bland annat Australien och Polynesien. Taylor fortsätter: ”Mycket av konceptbilens form är inspirerad av naturen, med bikakemönster som ett återkommande tema. Särskilt det bakkantshängda taket och de bakkantshängda dörrarna är tänkta att imitera en orkidés kronblad och att se tillbörligt dramatiska ut när de vecklas ut.” Blomstermotivet florerar dessutom på fler ställen. Fälgekrarna ser ut som kronblad och det mittersta bakljuset är blomsterformat.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer