söndag 28 november
Bilar från A till Ö: Democrata – dödades av diktaturen

Bilar från A till Ö: Democrata – dödades av diktaturen

10 november, 2021

Artikel. De som producerar bilar vill oftast inte förknippas med politik. Men den brasilianske bilbyggaren Nelson Fernandes lät själva bilmärkets namn bli ett politiskt budskap. Och nog verkar namnet ha påverkat – även om det inte var i den riktning Fernandes önskade. Just namnet kan nämligen ha varit en av orsakerna till att bilmärket inte fick finnas.

Brasilien hade ett stormigt 1900-tal. Från 1951 styrdes dock landet under en – med brasilianska mått mätt – ovanligt lång obruten period av folkvalda presidenter. Periodens presidenter hade alla som mål att förvandla Brasilien till en modern industrination. Men när president João Goulart i mars 1964 ville införa sociala reformer satte militären stopp. Den 1 april tog militären makten. Juntan skulle sedan komma att styra landet i nästan 21 år. Meningsmotståndare mördades; miljöhänsyn och mänskliga rättigheter åsidosattes. Men ekonomisk tillväxt blev det. Bruttonationalprodukten växte kraftigt, även om de nya rikedomarna blev mycket ojämnt fördelade bland brasilianarna.
Något som var viktigt både för femtiotalets folkvalda och sextiotalets självvalda ledare var att Brasilien skulle bli ett bilbyggarland. Med hjälp av höga importtullar gjorde man det dyrt att importera kompletta bilar. Detta skulle få utländska biltillverkare att sätta samman sina bilar i brasilianska fabriker med material från brasilianska underleverantörer. Att det var dyrt att importera bilar fick dessutom inhemska fordonsfabrikanter att frodas.

Vände sig till Willys-vän
En av de brasilianare som i början av 1960-talet såg en framtid i fordonstillverkning var den framgångsrike och förmögne fastighetsmagnaten Nelson Fernandes. Han ville starta ett eget bilmärke och tog hjälp av sin vän Luis Carlos Fagundes. Denne arbetade för den brasilianska delen av biltillverkningsföretaget Willys-Overland, där han ansvarade för modellen Interlagos, vilket var vad Willys-Overland kallade den version av Alpine A108 som företaget licenstillverkade i Brasilien.
Fernandes och Fagundes affärsidé gick ut på att man genom att producera tre olika typer av bilar skulle kunna täcka det mesta av brasilianarnas bilbehov. De tre biltyperna var 1) en mindre skåpbil, 2) en lyxbil med V6:a och 3) en liten, billig bil med en motor på blott 300 eller 500 kubikcentimeter (de flesta brasilianare var ju faktiskt inte rika). För att förverkliga sina planer startade Fernandes och Fagundes företaget Indústria Brasileira de Automoveis Presidente (IBAP). Det sista ordet i företagsnamnet var en hyllning till folkvalda presidenter som Juscelino Kubitschek och João Goulart, skriver bilsajten Driven To Write (driventowrite.com).

Provocerande president
Indústria Brasileira de Automoveis Presidente grundades i oktober 1963. Några månader senare kom militärkuppen. För kuppmakarna var ordet Presidente en provokation. Och inte blev det lättare för IBAP när företaget presenterade planerna på sin första bilmodell, en Chevrolet Corvair-inspirerad sexcylindrig sedan med svansmotor och bakhjulsdrift. Den skulle nämligen heta Democrata (”demokrat”). Enligt Driven To Write innebar namnvalet att ”militärjuntan därefter inte längre behövde hysa minsta tvivel om Fernandes politiska åsikter”. IBAP hade fått regimens ögon på sig och blev därefter motarbetat på alla möjliga sätt. Företagets finansiering tänkte Fernandes ordna genom det som nuförtiden kallas crowdfunding, vilket myndigheterna såg som suspekt. IBAP anklagades för att vara ett bluff-företag som egentligen inte hade för avsikt att börja bygga några bilar. Det påpekades bland annat att prospektens priser var orealistiskt låga.
Vi kan förstås inte säkert säga att alla anklagelser om ekonomiska oegentligheter var ogrundade. Men nog verkar det som om företaget utsattes för en förföljelsekampanj från finansdepartementet (eventuellt i maskopi med IBAP:s konkurrenter). Företagets underleverantörer hotades. Brasilianska motortidskrifter, som enligt Driven To Write kontrollerades av staten, skrev förödande nedsättande om IBAP. För att rädda sina bilbyggardrömmar försökte Fernandes 1968 köpa biltillverkarkonkurrenten Fábrica Nacional de Motores (FNM), som hade fått finansiella bekymmer. Men myndigheterna bestämde i stället att Alfa Romeo skulle få köpa FNM (till underpris). Detta blev slutet för IBAP, som fick ge upp efter endast ett fåtal byggda bilar. Diktaturen hade dödat Democratan.
Brottsanklagelserna mot Nelson Fernandes låg kvar länge. Det var inte förrän 1984 – strax före militärdiktaturens fall – som han slutgiltigt frikändes.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer