söndag 28 november
Bilar från A till Ö: Demeester – finare än andra
Foto: Aguttes

Bilar från A till Ö: Demeester – finare än andra

27 oktober, 2021

Artikel. Léon Demeester var motorcykelmästaren som började bygga bilar. Och mästarens märken ville gärna vara lite bättre än andra bilmärken.

Sommaren 1889 arrangerades en världsutställning i Paris. Att den hölls just där berodde bland annat på att Frankrike ville högtidlighålla hundraårsminnet av den franska revolutionen. Och ingen kan komma och påstå att fransmännen inte firade ordentligt. För att skapa en spektakulär entré till utställningen på Marsfältet byggdes ett torn – Eiffeltornet – över ingången. Den franske uppfinnaren Paul Decauville (som några år senare skulle komma att grunda bilmärket Decauville) byggde en tillfällig järnväg över Marsfältet. Och i Paris-förorten Neuilly-sur-Seine uppträdde den amerikanske artisten, krigsveteranen, jägaren, vildmarksguiden och cirkusdirektören William Frederick Cody – mer känd som Buffalo Bill – med sin vilda västern-show. Det sistnämnda imponerade tydligen på parisarna, ty när det några år senare byggdes en cykeltävlingsarena på platsen fick den namnet Vélodrome Buffalo.

Bäst i världen
1889 års världsutställning var varken den första eller sista som hölls i Paris. Sommaren 1900 var det dags igen. Denna gång byggdes inget Eiffeltorn men världens blickar riktades ändå mot Paris, inte minst för att världsutställningen kombinerades med att det för andra gången i modern tid arrangerades olympiska spel. Med anledning av världsutställningen hölls det tävlingar i sporter som egentligen inte var olympiska, bland annat kappkörning med motorcykel. Motorcyklisterna körde från Paris till Toulouse i södra Frankrike och tillbaka igen. I denna tävling kom den franske motorcyklisten Léon Demeester på nionde plats (den sämsta placeringen bland de tävlande som fullföljde loppet). Det gick dock bättre för Demeester i andra tävlingar – bland annat på Buffalo-velodromen. I juni 1902 satte han under en tävling där nytt världsrekord genom att köra sex engelska mil (ungefär 9,7 km) på 7 minuter och 34 sekunder. Och 1904, när man i Frankrike arrangerade det inofficiella motorcykelvärldsmästerskapet, var det Demeester som vann.
Mästarföraren hade redan 1901 börjat tillverka motorcyklar av märket Demeester. År 1905 var det dags för ett bilmärke med samma namn. Det tillverkades i Paris-förorten Courbevoie (på andra sidan Seine från Neuilly sett) av ett företag som Demeester startat tillsammans med tävlingsförarkollegan Dominique Lamberjack.
Demeester deltog i tävlingar och fick rykte om sig att vara en finare bil än konkurrenterna, vilket enligt vissa källor ledde till att bilen fick smeknamnet Sultan (det franska ordet sultan betecknar samma sak som svenskans ”sultan”, det vill säga en muslimsk härskare).
Märkets bilar höll hög kvalitet men noggrannheten hade sitt pris i form av höga produktionskostnader och lång leveranstid. Tillverkningen upphörde 1913.

Utan like
León Demeester skapade inte bara det bilmärke som bar hans namn. År 1907 grundade han märket Sinpar, vars namn enligt uppgift skulle föra tankarna till latinets sine pari (”utan jämlike”). Även detta bilmärkes produktion verkar ha upphört före första världskrigets utbrott. Men Demeester gav inte upp. År 1920 skapade han – troligen tillsammans med en kompanjon som hette Jouffret – bilmärket Jouffret (som inte heller blev särskilt långlivat).
Efter andra världskriget startades Sinpar på nytt, denna gång av Léon Demeesters son Pierre. Sinpar specialiserade sig på att tillverka kraftöverföringskomponenter till terränggående lastbilar och att modifiera lastbilschassier efter kunders önskemål. På 1960-talet byggde Sinpar en fyrhjulsdriven Renault 4. Företaget tillverkade också två egna bilmodeller: distributionsbilen Mini-Camion (vars namn helt enkelt betyder ”mini-lastbil”) och arbetsfordonet Castor (vars namn betyder ”bäver”). Efter Pierre Demeesters död 1976 övertogs företaget av Renault och produktionen flyttades till Chassieu utanför Lyon. Fabriken fortsatte ännu några år att heta att heta Sinpar, men i stället för att betyda ”utan jämlike” blev bokstäverna en förkortning av Société Industrielle de Production et d’Adaptation Rhodanienne (ungefär ”Rhône-dalens industriföretag för produktion och anpassning”).
När det gäller ursprunget till namnet Demeester tyder den ”ofranska” stavningen – kombinerad med det faktum att namnet har varit mest frekvent förekommande i Belgien – på ett flamländskt/nederländskt ursprung. Det nederländska ordet meester betyder ”mästare” och de är bestämd artikel. De meester betyder alltså ”mästaren”.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer