onsdag 27 oktober
Bilar från A till Ö: Delta flitiga deltagare genom bilarnas historia

Bilar från A till Ö: Delta flitiga deltagare genom bilarnas historia

13 oktober, 2021

Artikel. Denna spalt har tidigare handlat om de danska bilmärkena Brems och Brunn samt om olika bilar som hade Dan- som en del av namnet. Men dessa vagnar utgjorde förstås inte alla automobiler som varit med i den danska bilhistorien. Här kommer ytterligare deltagare.

Förutom Brems, Brunn och Dan-bilarna har det funnits flera fordonsfabrikanter i Danmark. I jylländska Horsens tillverkade motorer under namnet Gideon. Varför man valde detta varumärke är inte känt, men när företaget 1913 började bygga bilar fick även bilmärket namnet Gideon.
I Köpenhamn fanns på 1910-talet en bilverkstad som hette Københavns Automobil Central (K.A.C.). År 1914 lanserade företaget sportbilen KAC, som tillverkades fram till 1915.
Ett företag som på flera sätt har deltagit i den danska automobilhistorien är Mammen & Drescher (hädanefter kallat M&D). Bolaget grundades 1896 i Århus av Martin Peter Drescher och hans svåger A. W. Mammen. M&D skulle bedriva ”kontroll-, speditions- och lagerverksamhet” men kom att syssla med mycket annat också – inte minst bilar. Det började med import av amerikanska bilar under åren 1913-1914.
Europeer kunde vid denna tid vara skeptiska till amerikanska bilmärken. Därför delade M&D ut en reklambroschyr som skulle svara på frågan: ”Varför ni bör köpa en amerikansk automobil och inte en europeisk.” I reklamtexten lyckades företaget förolämpa folk på två kontinenter samtidigt: ”Ingen förnekar att den gamla världen är överlägsen den nya på det intellektuella området, att Europa gör den största insatsen inom konst och vetenskap. Men på samma sätt kan man säga att Amerika är nummer ett på det rent materiella området, att dess maskinteknik står långt över vår.” (Citaten (min översättning) kommer från Erich Karsholts artikel Den første samlefabrik i Danmark? i Dansk Veteranbil Klubs tidskrift VeteranTidende, nummer 483, september 2016, s. 37.)

Gynnade Jyderup
Trots Europas efterblivenhet lyckades M&D finna två danskkonstruerade bilar som var värda att satsa på – båda i den lilla själländska staden Jyderup. Bröderna Frederic, Ludvig, Alfred och Carl Jacobsen konstruerade där 1914 en liten bil som de kallade F.L.A.C. (efter de första bokstäverna i de fyra förnamnen). M&D skulle sälja bilen. Men så kom kriget och satte käppar i Jyderups-hjulen. Endast åtta F.L.A.C.-bilar levererades till M&D innan produktionen upphörde.
I Jyderup fanns också den unge bilkonstruktören Jan Hagemeister. Han hade skapat ett bilmärke som han helt enkelt kallade Jan. Även hans fabrik fick finansiering från M&D, men märket mötte samma öde som F.L.A.C.
M&D:s tredje bilbyggarförsök fick namnet Delta. Det var M&D-ingenjören Fritz Vincent Hein som studerat bilbyggande – i USA, förstås – vilket ledde till att han konstruerade den amerikainspirerade bilen. Efter första världskrigets slut började M&D tillverka modellen (troligen i en fabrik i Jyderup) men endast ett fåtal exemplar byggdes.
Den danska Deltan är definitivt inte ensam om sitt namn. Massor av företag vill vara med och dela på denna den fjärde bokstaven i det grekiska alfabetet. Att så många valt Delta som firmanamn och varumärke kan bero på att det trekantiga tecknets utseende uppskattas (snyggt i logotyper), att namnet är lätt att uttala på olika språk eller att grekiska bokstäver ger ett sofistikerat intryck. Eller så kanske man helt enkelt har kallat sin första produkt Alfa, och när man betat av Beta och Gamma så är det dags för Delta. Så var fallet med den italienska biltillverkaren Lancia, som redan 1911 kom fram till Delta för första gången (namnet har senare återanvänts på andra Lancia-modeller).

Namnet slog i USA
I USA tillverkades 1913-1914 en racerbil som kallades Deltal. Namnet var sammansatt av delar av upphovspersonernas namn – den första delen av Eric Herman Dellings efternamn och det avslutande ljudet i namnet Paul Friedrich Hackethal. När Delling senare byggde bilar utan Hackethal ändrade han märkets namn till Delta.
I mitten av 1960-talet började en annan amerikansk biltillverkare, General Motors, använda namnet Delta på olika versioner av modellen Oldsmobile 88, vilket företaget sedan fortsatte med i mer än 30 år. Men namnet användes inte bara av General Motors utan också av General Electric (GE), ett annat amerikanskt jätteföretag. GE är inte mest känt för sin fordonstillverkning, även om företaget faktiskt hade varit med och utvecklat amerikanska elbilar sedan 1890-talet. År 1968 presenterade GE elbilen Delta. Räckvidden var för liten för en bil, men tekniken ansågs passa bra i fordon som körs kortare sträckor än bilar och som används så pass sällan att det finns gott om tid att ladda mellan körningarna – elbilen Delta blev början på GE:s produktserie Elek-Trak (eldrivna åkgräsklippare).
Under åren 1905-1915 fanns ett franskt bilmärke som hette Delta. I Tyskland tillverkades mikrobilen Deltamobil i ett tiotal exemplar i mitten av 1950-talet. Tysk var också den terränggående experimentbilen Delta Design Durocar från 1970. Och filippinska företaget Delta Motors Corporation tillverkade under åren 1970-1984 den Toyota Land Cruiser-baserade terrängbilen Delta Mini Cruiser.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer