söndag 28 november
Big Papas garagerapport: God gemenskap och tuff terrängkörning
Foto: Mikael "Big Papa" Bergström

Big Papas garagerapport: God gemenskap och tuff terrängkörning

13 oktober, 2021

Artikel. Jag var rädd att hamna i geggan då jag besökte Umeå Offroadsällskap men oroade mig i onödan. Visst är det väl så att deras tuffa terrängfordon då och då hamnar där men föreningen gör så mycket mer med sina fordon.

Ledorden i Umeå Offroadsällskap är gemenskap, samarbete och uteliv tillsammans med sina fordon. Åldrarna är spridda från de minsta barnen och till oss äldre.
Föreningen bildades av några vänner 2014. Man anslöt sig till Svenska Motorsport Alliansen (SMA) som är en organisation som man enkelt kan säga ställer regler och krav på alla förare och fordon som utövar denna hobby. För att få köra måste du känna till Terrängkörningslagen som förbjuder de flesta motorfordon att köra hur som i naturen. Det krävs också en licensierad bil godkänd för detta samt förarlicens som föreningen hjälper till med.
Umeåföreningen har byggt en egen bana där man träffas och genomför organiserade körningar i vatten och lera, över stock och sten. Men föreningen gör så mycket mer också vilket jag fick bli en del av då jag lånade en Jeep Gladiator från Bilinvest i Umeå och hängde med en kväll.

Kathrin Sjögren, sekreterare, och Bengt Nordmark, ordförande, är två av alla eldsjälar i föreningen. På grund av pandemin har de som alla andra legat lågt med arrangemang. ”Men nu ser vi ljusare tider varför vi kom på att börja om med trivseldagar och -kvällar. Vi samlas, cruisar till någon plats, leker, grillar korv, umgås och pratar om våra fordon och vad som hänt i garaget sedan sist. Självklart ska vi hinna ner i leran också innan snön kommer. Sen väntar vinterkörning”, säger Kathrin.
Miljön är viktig och fordonen går hårt i utvald terräng tänker jag. Hur säkerställer man att miljön inte tar skada? ”Våra fordon besiktas ordentligt innan och under terrängkörning. Vi har besiktningsmän och kontrollanter utplacerade efter banan. Vid minsta tendens av till exempel oljeläckage eller annat som kan påverka naturen stoppas körningen och åtgärd vidtas. Av alla förare krävs ett miljötänk och det är en viktig punkt i utbildningen som krävs av varje förare. Där är vi hårda, liksom på förarnas säkerhet”, säger Bengt. Kan nämna att Bengt äger detta fina exempel av en TGB 13 som också används då bilar behöver dras upp ur leran.

En yngre motorentusiast från Umeå, Bosse Jonsson. Han besöker träffen för första gången i sin egenbyggda A-traktor Jeep från 1999. Bosse har byggt den själv under förra vinterhalvåret, tog traktorkortet i våras och har sedan dess testat den i olika tuffare förhållanden. ”Ljudet är lika viktigt som kvalitén i bilen, men jag spelar med förnuft”, säger Bosse.

Bosse Jonsson får kloka råd och information om föreningens regler och säkerheten. I mitten ses Anders Bogg från Västerås som tagit sin Jeep på släp upp till Umeå för att medverka i kvällens och kommande helgs arrangemang och som också gärna delar med sig av sin kunskap till nykomlingen Bosse.

”En sovjetisk humla.” Så definierar Ida Hansson sitt bygge, en Vaz Niva från 1997. Bilen fick hon med ”på köpet” då hon träffade sin man Mathias Nordbrandt. Paret bor i Rödåsel utanför Umeå där de också driver företaget Umeå Offroad & Import AB. Ida har aldrig tidigare vare sig skruvat eller haft intresse av motorkulturen, men då hon hittade Mathias Vaz i garaget var hon inte sen med att vilja skapa sitt projekt, den gula humlan. ”Drömmen har alltid varit en gul ’bubbla’ men då jag såg denna bil kände jag att den vore kul att få bygga om tillsammans med Mathias som också nappade på min idé. Men jag har gjort det mesta själv med Mathias som mentor. Det har varit oerhört kul och lärorikt och jag har nu funnit ett nytt intresse”, säger Ida. ”Bilen var blå och tråkig från början. Men då vi säljer delar till offroadfordon bland annat så underlättade det vid ombyggnationerna”, tillägger Mathias. På bilden nedan syns den blå originalbilen.

Vad passade bättre på detta vildmarksäventyr än att låna en Jeep Gladiator från
Bilinvest i Umeå och testa prestandan. Man vill ju så klart inte känna sig utanför i gänget. Det första som slog mig då jag närmade mig den är att den påminde mycket om designen på en Wrangler med ribbfronten, fristående flyglar, de raka linjerna på kupén och fyra dörrar. Denna version är instegsmodellen i programmet och har mycket extra options man kan beställa. Förutom den snygga designen har den under huven en treliters diesel-V6:a på 264 hästkrafter som räcker mycket långt. Jag blev förtjust i bilen och råkade missa att lämna tillbaka den innan Bilinvest stängde så jag fick ha den en dag extra.

Lekar som nämndes i inledningen är ofta olika förarprov. Här utmanar man varandra med att se vem som kan komma närmast käppen. Det är inte så lätt alltid att se var hindret är från förarplatserna i höga terrängfordon. Här kontrollerar Torbjörn Roos avståndet då Benny Steen stannat sin före detta brandbil som numera är ett hobbyfordon. Föreningen har på så sätt kul även utanför gyttjebassängen.

Tack till alla som deltog kvällen jag var med och tack för den goda korven vi grillade invid Bäcksjön strax utanför Umeå. Vill du veta mera om föreningen och dess aktiviteter, eller kanske rent av söka medlemskap, hittar du dem på Facebook under ”4X4 Cruising” eller på deras hemsida: umeaoffroadsallskap.vpsite.se.

Mikael "Big Papa" Bergström

Läs mer