söndag 28 november
Kändisar + bilmärken = sant
Foto: Kia

Kändisar + bilmärken = sant

29 september, 2021

Artikel. Bilvärlden och kändisvärlden har länge gått länge gått hand i hand. Det kan handla om allt från att någon känd person medverkar i reklam eller en välbekant låt som hörs i en reklamfilm till sponsorskap av idrottare. Idag är det inte ovanligt att kända personer agerar ”ambassadörer” för ett bilmärke. Denna vecka tar vi en titt på svenska kändisar med kopplingar till olika bilmärken.

Mando Diao

Nya Kia Sorento Plug-In Hybrid marknadsförs med hjälp av en reklamkampanj där bandet Mando Diao medverkar. De skrev till och med en ny låt, ”Vi lever nu”, som blev det officiella ledmotivet till bilen. ”Eftersom vi bryr oss om klimatet och är sjukt familjära av oss kändes det helt rätt att vår låt skulle finnas med i kampanjen”, menar Björn Dixgård, låtskrivare och sångare i Mando Diao.

Svenska OS-idrottare

Som officiell partner för de Internationella Olympiska och Paralympiska kommittéerna är Toyota engagerade i GTTA, Global Team Toyota Athletes, där ett stort antal idrottare får stöd i olika former. Toyota Sverige har knutit banden lite extra med Sarah Lahti (löpning 10 000 meter), Nils van der Poel (hastighetsåkning skridskor) samt paralympierna Emil Andersson (bordtennis) och Zebastian Modin (längdskidåkning).

Icona Pop

I samband med att elbilen BMW iX3 lanserades inledde BMW Sverige ett samarbete med den svenska dj- och electropopduon Icona Pop. För att ”sätta tonerna för elektrisk körglädje” tog de fram spellistan ”Born Electric”. Att lyssna igenom hela listan från start till mål tar lika lång tid som att köra 459 km – samma sträcka som den elektriska räckvidden i en fulladdad BMW iX3.

Sophie Odelberg

Äventyraren, fotografen och influencern Sophie Odelberg är ambassadör för nya Hyundai Tucson. Sophie är fotograf med inriktning mot sport och livsstil, och hennes aktiva livsstil med klätterexpeditioner, surfresor och skidturer innebär en hel del resor med mycket packning och kamerautrustning, varför hon är en ”perfekt match med Tucsons självsäkra och mångsidiga karaktär”, menar Hyundai.

Masked singer

Att bilmärken syns i tv-program som ”officiella partners” är inte ovanligt. När TV4-programmet Masked singer – där kändisar uppträdde bakom masker – sändes tidigare i år hade Opel en tävling, ”Masked driver”, som gick ut på att gissa vilken kändis som dolde sig bakom masken i olika ledtrådar på Opels Instagram. Vem var den maskerade Opel-föraren då? Jo, schlagerartisten Lina Hedlund.

Joe Labero

Han är en av de mest framstående illusionisterna i världen och ett välkänt ansikte såväl hemma i Sverige som i Las Vegas. Joe Labero som just nu arbetar för fullt med sin kommande show Goldfingers som kommer att gå på Hamburger Börs i höst är också ny ambassadör för Ford i Sverige där han bland annat ska medverka i en rikstäckande reklamkampanj under den senare delen av 2021.

Rein

Med orden ”electric power” inleds Leila K: s eurodancehit ”Electric” från 1995. De orden passar även väl in på Volkswagens stora pågående satsning på elektrifierade bilar, och härom året lät de den svenska synthartisten Rein göra en kaxig cover på Leila K:s låt och spelade dessutom in en musikvideo ”gjord med kraften från en e-Golf”.

Läs mer