onsdag 27 oktober
Bilar från A till Ö: Av Del Mar och Delcar finns ingen del kvar

Bilar från A till Ö: Av Del Mar och Delcar finns ingen del kvar

29 september, 2021

Artikel. Inte alla biltillverkare klarar sig i konkurrensen. Två bilmärken som inte längre deltar är Delcar och Del Mar.

Bilar från A till Ö har tidigare handlat om bilmärket AMC, som tillverkades av företaget American Motors Corporation. Engelskans corporation betyder ungefär ”sammanslagning av flera olika enheter till en enda”. Ordet kommer från latinets corpus, som betyder ”kropp”. Liknelsen att olika företagsdelar förenas i samma kropp verkar ha att göra med vår oförmåga att föreställa oss att handlingar – till exempel att ingå avtal – kan utföras av något abstrakt och okroppsligt. Samma svårigheter synes ligga bakom att vi på svenska talar om fysiska och juridiska personer när vi räknar upp entiteter som kan handla med rättsverkan. Även när en sådan entitet är ”ofysisk” tycks vi alltså behöva säga att den är en person för att vi ska förstå att den kan göra något.

Sammanslutningar som inte sammanblandades
I amerikansk engelska betecknar corporation en särskilt sorts sammanslutning, nämligen företagsformen aktiebolag. Samma sak gäller begreppet incorporated (efter vilket ordet company, ”företag”, är underförstått). Både biltillverkningsföretaget American Motors Corporation (hädanefter kallat AMC) och biltillverkningsföretaget American Motors Incorporated (hädanefter kallat AMI – även om biltillverkaren själv aldrig använde denna förkortning) hade alltså namn som betyder ”amerikanska motoraktiebolaget”. Teoretiskt sett skulle man kunna förväxla dem, men i praktiken fick företagen knappast varandras post. För det första existerade de inte samtidigt. AMI fanns på fyrtiotalet och AMC grundades först 1954. (De olika företag som då gick samman och bildligt talat blev en enda kropp fanns förstås även före ’54. De hette Hudson Motor Car Company respektive Nash-Kelvinator Corporation.) För det andra kom AMI och AMC från olika delstater. AMC hade sitt högkvarter i Michigan och AMI i New York. Och för det tredje var AMC ett stort och känt företag (när Nash-Kelvinator och Hudson 1954 gick samman i syfte att stärka sin ställning gentemot de biltillverkningsföretag som kallades ”de tre stora” (GM, Ford och Chrysler) var det den dittills största företagsfusionen i USA).
AMI, däremot, blev varken stort eller känt, vilket troligen beror på att bolaget byggde bilen Delcar. Namnet på denna lilla distributionsbil torde vara bildat av de första bokstäverna i det engelska ordet delivery (”leverans”) samt av ordet car (”bil”). För att skåpbilen skulle vara smidig i stadstrafik var den extremt kort – axelavståndet var bara en och en halv meter. Förarplatsen fanns ovanpå motorn, som hos en normalbyggd lastbil, och bakom föraren fanns lastutrymmet. En Delcar fick bara lastas med ungefär 500 kg, men tillverkarens tanke var väl att bilen efter några stopp skulle köras tillbaka till hemmahamnen och lastas igen inför nästa vända. Det skulle dock visa sig att de företag och förare som hade varor att leverera föredrog att packa in i en större lastbil (trots att den tog mer plats i trafiken) och i stället köra en längre distributionsrunda. Bilmärket Delcar existerade endast ett par år. Och tur var väl det – arbetsmiljön var hemsk. Bilen saknade såväl deformationszon framför föraren som skiljevägg mellan lastutrymme och hytt.

Bilen från havet
Ännu mer kortlivat var märket Del Mar – det fanns bara under år 1949. Bilmärket byggdes i en före detta flygplansfabrik i den lilla staden Del Mar vid Stilla havet, några mil norr om San Diego i Kalifornien. Orden del mar är spanska och betyder ”från havet”, ”av havet” eller ”upp ur havet”. Enligt en artikel i den amerikanska tidskriften Popular Science i augusti 1949 planerade företaget Del Mar Motors att tillverka tre olika karossversioner: en femsitsig sedan, en tresitsig coupé och en cabriolet. Den enda modell som det finns fotografier av är cabrioleten, som kallades Del Mar Convertible Coupé. Motorn, en rak fyra på 2,7 liter, uppgavs ge den lilla bilen en toppfart på ungefär 160 km/h. Bilen skulle bli billig att köpa och köra, vilket kunderna ju borde ha uppskattat, men av någon anledning blev det endast ett fåtal Del Mar-exemplar byggda.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer