onsdag 27 oktober
Bilar från A till Ö: Dellow passade för provkörning

Bilar från A till Ö: Dellow passade för provkörning

22 september, 2021

Artikel. Herrarna Delingpole och Lowe var inga olycksfödda gubbar. Visserligen verkar livet ha varit en ständig prövning för dem, men roligt hade de säkert när de testkörde de bilar som bar delar av deras namn.

Det kan finnas många anledningar till att man väljer att inte skaffa bil. För 110 år sedan var troligen det vanligaste skälet att folk helt enkelt inte hade råd. Men även bland dem som skulle kunna köpa automobil fanns förstås fördomar om denna förhållandevis nya företeelse. Tveksamheten kunde exempelvis handla om de självgående vagnarnas driftsäkerhet.
Biltillverkare försökte därför motbevisa antagandet att alla automobilförare förr eller senare skulle behöva bogsering av det fallerande fordonet. Tillverkarnas pr-kampanjer kunde handla om att någon skulle köra en imponerande lång sträcka med bilen – till exempel från kust till kust i USA – vilket märkenas marknadsförare såg till att lokaltidningar längs vägen vederbörligen rapporterade om. Men det kunde också vara tävlingar som gick ut på att köra snabbast uppför ett berg eller fortast på en bana på riktigt dåliga vägar – eller kanske till och med i terräng. Sådana tävlingar kallades med ett engelskt ord trials, vilket betyder bland annat ”prövningar”.

Testbilstillverkning
I takt med att konsumenterna fick mer tilltro till de nya fordonens förmåga blev dessa tävlingar i visst avseende mindre relevanta, men många tyckte förstås fortfarande att det var roligt att delta i dem – eller vara åskådare. På 1940-talet skapades det brittiska bilmärket Dellow, som skulle komma att tillverka just bilar för deltagande i trials.
Dellow kan vara ett efternamn. När det gäller bilmärket kommer namnet dock inte från ett efternamn – utan från två. År 1946 startade trial-tokarna Kenneth Court Delingpole (1906–1983) och Ron Lowe ett motortrimningsföretag tillsammans. Företagsnamnet, Dellow, är bildat av de första tre bokstäverna i respektive efternamn. Men varifrån kommer de två trimmarnas efternamn? Ursprunget till namnet Delingpole är oklart. Eller som den konservative brittiske politikskribenten James Delingpole formulerar det: ”Det vete fåglarna var namnet Delingpole kommer ifrån.” Eftersom James Delingpole skulle vilja vara av adlig börd fantiserar han om bland annat att Delingpole skulle kunna vara en förvanskning av De La Pole, ett namn som bars av bland andra adelssläkter i östra England samt av en prins från Wales. Men han konstaterar också att hans namn mest troligt bara är en felskrivning av ”något tråkigt namn som Dillyfield” (citaten (min översättning) kommer från Delingpoles bok Welcome to Obamaland).

Hög eller låg
När det gäller namnet Lowe finns det många tänkbara ursprung. Det kan komma från det fornengelska ordet hlaw, som ska ha betytt bland annat ”gravhög” eller ”liten kulle”. Namnet skulle då avse personer som bodde på eller vid en sådan kulle. Namnet skulle också kunna vara ironiskt, antingen genom att det fornnordiska ordet betydde ”låg” och användes om långa personer, eller genom att det franska betydde ”varg” och gavs till vänliga och försynta personer. Någon ironi tycks det dock inte ha varit frågan om i de fall då namnet betydde ”lejon” och kom från tyskans Löwe eller från vissa slaviska språks ord lev.
När Kenneth Delingpole tävlade i trials körde han helst det brittiska märket HRG – som Dellow dessutom var återförsäljare för. Men när Dellow 1947 prövade lyckan som biltillverkare var det Lowes prövningsbil, en modifierad Austin Seven, som den första bilen baserades på. Därefter kom fler Dellow-modeller.
Det mesta av tillverkningen skedde i byn Alvechurch, strax söder om Birmingham. Där drev Delingpole sedan tidigare skruv- och mutterfabriken Delson och det var i dess lokaler som Dellow byggde sina bilar. Dellow var förresten inte det första försöket att bygga bilar i Alvechurch. Tre decennier tidigare tillverkades där bilmärkena A.L.C. och Alvechurch, vilket denna spalt rapporterade om för några år sedan.
År 1956 sålde Dellow-delägarna sitt företag och tillverkningen flyttades till Oldbury, norr om Birmingham. De nya Dellow-bilarna uppskattades dock inte av kunderna och i slutet av 1950-talet var det slut på Dellows prövotid efter att knappt 300 testbilar tillverkats.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer