söndag 26 september
Bilar från A till Ö: Delaugère Clayette – nya namn nästan jämt
Foto: Bonhams

Bilar från A till Ö: Delaugère Clayette – nya namn nästan jämt

8 september, 2021

Artikel. Varför känner så få till biltillverkaren Delaugère Clayette? Är det för att ingen hann lära sig namnet innan det var dags att byta?

Den franska prepositionen de betyder ”från” och efternamnet Delaugère betecknade troligen från början en person som kom från någon plats som hette Laugère eller liknande. En by som heter Laugère finns i departementet Cher i centrala Frankrike. I en latinsk text från 1309 skrevs byns namn Augeria, vilket sedan blev Augère på franska. Det inledande L:et torde vara ett resultat av att namnet sammansmält med sin bestämda artikel så att L’Augère blivit Laugère. I Chers granndepartement Allier finns slottet Château de l’Augère. Slottets namn ska enligt flera källor komma från latinets augeria som ska ha betytt ”vattenhål”.
Jag har inte kunnat få denna betydelse bekräftad och är skeptisk – själv skulle jag snarare gissa att namnet har att göra med det latinska verbet augere, som betyder bland annat ”låta växa”. Augeria förekommer också i sammansättningen Silva Augeria (det latinska namnet på den schweiziska orten Churwalden) samt som latinskt personnamn – ofta som en förvanskning av liknande latinska namn men också som en latiniserad form av det franska efternamnet Augier.

Far och son blev bröder
Efternamnet Delaugère är ovanligt, men minst ovanligt har det under det senaste seklet varit i ett annat av Chers granndepartement: Loiret. Där föddes 1810 Jean-Pierre Delaugère. År 1864 grundade han ett vagnstillverkningsföretag i staden Orléans i Loiret. Detta gjorde han tillsammans med sin son Henri (1839-1908) och företaget fick följaktligen namnet Delaugère Père et Fils (”far och son Delaugère”). Delaugère den äldre dog 1868. Några år senare gick hans andra son, Émile, in i familjeföretaget, vars namn då ändrades till Delaugère frères (”bröderna Delaugère”). År 1890 blev Henris äldsta son Félix (1864-1934) en del av firman.
De där Delaugère tyckte tydligen att det var viktigt att företagsnamnet korrekt återgav ägarförhållandena, så 1890 var det alltså dags att byta namn igen. Men kanske blev det för krångligt att heta något som betydde ”bröderna Delaugère samt sonen till en av dessa båda bröder”, ty denna gång valde man att byta till namnet Delaugère et Cie. Cie är förkortning av compagnie, som betyder ”kompani”. Det nya företagsnamnet kan således översättas till ”Delaugère och Co.” eller ”Delaugère m. fl.”. Att man alltså avstod ifrån att alltför ingående redovisa hur de olika Delaugère-delägarna var släkt med varandra innebar att familjeföretaget från denna stund var väl förberett för fler förändringar.
Välbyggda vagnar gav företaget ett gott rykte i Orléans med omnejd. Men som så många andra karosstillverkare och vagnmakare vid denna tid lockades familjen Delaugère av motorfordonstillverkningens möjligheter. Brödernas och (bror)sonens bolag började bygga motorer i mitten av 1890-talet. På bilsalongen i Paris 1898 visade Delaugère et Cie. sin första automobil. Den hade tre hjul och en encylindrig 500-kubiksmotor. Sedan kom fler modeller och strax efter sekelskiftet hade biltillverkningen fått upp farten ordentligt.

Blev ett med två Clayette
Att kalla företaget Delaugère et Cie. borde ju vara att gardera sig inför alla möjliga olika sammansättningar av ägare (åtminstone så länge någon av dem hette Delaugère). Ändå kunde det krångla till sig. År 1906 gick Delaugère et Cie. nämligen samman med de motortillverkande bröderna Henri och Maurice Clayette. Att ytterligare en Henri hade dykt upp utgjorde nog inget större problem. Men tydligen ville även bröderna Clayette att deras efternamn skulle synas i firmans – och bilmärkets – namn. Företagsnamnet ändrades således till SA des Éts Delaugère, Clayette Frères et Compagnie. I detta namn står förkortningen SA för société anonyme (en företagsform som närmast motsvarar aktiebolag) och Éts för établissements, som betyder bland annat ”anläggning”, ”inrättning” eller ”företag”). I dagligt tal blev det Delaugère, Clayette et Cie, vilket också var det som kom att stå på bilmärkets emblem. Ursprunget till efternamnet Clayette är oklart men det franska ordet clayette betyder ungefär ”hylla som är gjord av ribbor, spjälor eller trådar”.
År 1926 köptes företaget upp av Panhard, som lade ner tillverkningen av bilmärket Delaugère Clayette. Vi det laget hade Delaugère Clayette tillverkat luxuösa kvalitetsbilar i mer än 20 år. Ändå är märket relativt okänt utanför Frankrike, vilket torde bero på att mycket få bilar – om ens några – exporterades.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer