söndag 26 september
Olyckskorparna kraxar: Vad är kruxet?
Illustration: Maria Wall

Olyckskorparna kraxar: Vad är kruxet?

25 augusti, 2021

Krönika. För några år sedan skrev jag en krönika om entreprenören Peter Carlsson i batteriföretaget Northvolt och hans planer på att bygga en batterifabrik i Skellefteå. Jag var skeptisk till hela idén och några omkring mig tyckte att jag var en riktig olyckskorp som kraxade att det där blev nog aldrig av. Så fel jag hade!

Efter några års slit lyckades den miljötänkande entreprenören skrapa ihop var det 40 miljarder till bygget som pågår för fullt. Kommunledningen i Skellefteå har 70 byggföretag som knackar på dörren och vill bygga bostäder till alla arbetare som ska lockas dit. Initiativtagaren Carlsson hade Sommarprogram i P1 där han berättade att hans drömmar när detta projekt var klart var att köpa sig en vingård i södra Italien och där njuta av livet. Ja så kanske det funkar nuförtiden. Entreprenörer som startar upp nåt blir sällan kvar i bolaget. De ska vidare!

Batterier is da shit!
Jag lever kanske i forntiden. Batterier? Jag tänker på batterier man hade i ficklampan. De var runda eller platta. Var det Tudor som hade en fräsande katt som symbol? Och har de något med den kungliga ätten Tudor från England att göra? Knappast. Jag tänker på bilbatterier från Emsings elektriska eller Battericentralen som fanns på Renmarkstorget på 60-talet. Jag tänker på startkablar som använts i vinterkylan när bilen har frusit och man fick låna ström från den tiden när vi var ”vänner på vägen”.
Vem hade då trott då bilbatterier skulle vara ”da shit” år 2020? Jo allt ska elektrifieras. Bensinen som alltid luktat så gott är det mest skadliga du kan tänka dig. Peter Carlsson som jobbat hos Tesla i Kalifornien vill förändra världen och han är inte ensam. Över hela Europa byggs 40 batterifabriker just nu. Dessa ska samsas med kylhallar för dataservrar. Antingen till Apple, Google eller mer mysko företag som tillverkar Bitcoin. Vad har de gemensamt? De placerar sig på platser med tillgång till billig elektricitet. Välkommen till Norrland!

Hur ska vi dela på strömmen?
Ingen har undgått sommarens rapporteringar om hur mycket det ska satsas i norr med nya industrietableringar av alla de slag. LKAB:s gruva i Kiruna gräver vidare och går med vinst. Det är miljardsatsningar på gång i Luleå med att framställa stål med mer grön energi. Det vankas en storsatsning på ny fabrik i Boden. Allt verkar frid och fröjd.
Men nu dyker det upp nya olyckskorpar som kraxar: Hur ska vi dela på strömmen? Ja det är ett krux det med. Räcker vattenkraften här i norr och alla vindkraftverk? Jodå, skrockar kommunalrådet Hans Lindberg i Umeå och menar att vi kanske får strypa strömmen som vi leder söderut och utnyttja den själva till oss här i norr. Dessutom vill både han och kommunalrådet Anders Ågren ha en batterifabrik även i Umeå. Ja för det ska ju projekteras en batterifabrik även i Vasa! Varifrån ska de ta strömmen? Ska det byggas det där kärnkraftverket ändå med ryskt kapital kan man undra. Gissa om olyckskorparna kraxar om detta blir av?
Och varifrån kommer råvaran till dessa batterifabriker? Kan man bryta kobolt här i Norrland? Olyckskorpen Arne Müller är nu framme och skriver artiklar om hur miljön tar stryk. Och vem vill bo granne med en gruva? Men vänta nu, ska vi ta hit råvaran med godståg? Eller ska allt skeppas med fartyg?

Slaget om Norrbotniabanan
Norrbotniabanan kom på tal igen när infrastrukturminister Tomas Eneroth tog till orda och sa att projektet nu ska prioriteras bara socialdemokraterna får ha makten. Snabbt som en ilsken iller gav sig moderaten och riksdagsledamoten Edward Riedl in i diskussionen. Lita inte på socialdemokraterna! De har fördröjt det här projektet i många år nu. Men om ni röstar på moderaterna så ska vi bygga rälsen, vi har nämligen avsatt pengar till Botniabanan i vår kommande budget! I spalterna på Facebook såg jag ett inlägg från Sverker Olofsson som ville medla samman båda parter. ”Om ni nu är överens om att satsa på Botniabanan, sluta bråka om initiativet och ta varandra i hand!” Tack för det inlägget, fredsmäklaren Sverker Olofsson, härdad som programledare i Ring P1. För övrigt tycker jag det är för mycket politik i den här Norrbotniabanan. Bara bygg!
Det här är höstens första krönika för mig i Bil & Bostad. Det är skönt att vara igång igen. Och se vad kollegan krönikör Nicklas Berglund ska leverera för pingisbollar åt mig. Vi får tydligen aldrig slut på ämnen att skriva om!

Ja du Nicklas. Det har inte gått en dag det senaste året utan att VK och Folkbladet har skrivit något om Björklöven. Är det verkligen befogat?

BENNY KARLSSON

Läs mer