söndag 26 september
Expo 2020 – från Glesbygd’n till Dubai
Illustration: Maria Wall

Expo 2020 – från Glesbygd’n till Dubai

18 augusti, 2021

Krönika. Smaka på ordet: Världsutställning. Det är inte utan att man känner sig äventyrlig, som Tintin eller Jules Verne, bara av att föreställa sig att resa dit.
Är förresten världens mest kända världsutställning den i Paris i början av förra århundradet?

En googling ger mig rätt. Det här var tydligen höjdpunkten av 1800-talets alla utställningar, och vid det här laget hade fenomenet växt till hela städer av paviljonger och hallar. Paris-utställningen 1900, läser jag, lockade 50 miljoner besökare, som tagit sig dit utan hjälp av vare sig flygplan eller bilar i nån större utsträckning.
Nu täckte utställningen också fler områden än tidigare, med konst, nöjen, sport, medicin och hälsa utöver teknik.
Den första utställningen hittar vi dock ett halvt sekel tidigare – 1851 i London, som var en direkt reflektion av den industriella revolutionen, som var mitt uppe i att förändra världen. Idén var att de här utställningarna skulle visa på teknologiska framsteg men även teckna en bild av vilka samhällen vi var på väg att skapa.
Sverige då? Jo, efter ett blygsamt deltagande på premiärutställningen blev det blågula deltagandet i Paris 1889 mer lyckat. Till viss del tack vare en ”tydlig nationell särprägel”, där personal i den svenska avdelningen bar folkdräkter (och gissningsvis var blonda tjejer, vilket ofta haft större attraktionskraft än bylsiga blågula dräkter och träskor) – men kanske fräst tack vare spritfabrikören C A Lindgren, som erhöll en av utställningens guldmedaljer tack vare den flytande innovationen punsch.
Andra höjdpunkter har dock varit viktigare än svenska spritvarianter.
1878 till exempel var ett bra år. Då snackades det mycket om Thomas Edisons ”talmaskin”, fonografen, och det enda som bländade besökarna mer var det elektriska ljuset, som lyste över utställningsbyggnaderna för första gången i juni det året.
I Paris 1889 var återigen linslusen Edison i centrum. Nu med glödlampan.
Förresten, Benny! Det är superbra med såna här frågor ... jag lär mig massor här.
Till exempel att utställningarnas betydelse avtog under 1900-talet. Delvis på grund av två världskrig som förstörde liv, städer, länder och så klart stämningen, för ganska lång tid framöver. Dels förklaras det minskade behovet av såna här globala konferenser med att vi fick andra sätt att byta idéer och kunskap på – men, misströsta inte, under 2000-talet har världsutställningarna återigen blivit superpopulära och snittar nu över 100 miljoner besökare, så det finns alltså alla anledningar att åka dit. 100 miljoner människor kan inte ha fel, liksom.
Det som under storhetstiden, till exempel i Paris 1900, hette Exposition Universelle har idag blivit Expo – som nu kommande Expo 2021 i Dubai.
Dubai däremot ger väl inte riktigt samma vetenskapliga associationer som Paris, inte samma Da Vinci-vibration, om man säger så.
Men, nu är det så här världen är riggad. Pengar har en fantastisk förmåga att attrahera både saker och människor, och därför ser vi en världsutställning i Dubai, och ett fotbolls-VM i Qatar.
Jag har dock inte tillräckligt med vare sig moral eller energi för en bojkott.
Till världsutställningen ska jag, det är liksom för roligt för att skippa. Och kanske kan jag påverka bättre från insidan, på nåt lyxigt hotell därnere, jämfört med att stå och gasta utanför Systembolaget på hemmaplan, med en protestlista i näven.
Och dessutom finns det massor av goda nyheter från planeringen av Expo 2021. Sveriges paviljong ligger i hållbarhets-paviljongen, och är gjord av förnybar skog. Skisserna ser fantastiska och fräscha ut – och balkarna är levererade av Martinssons Trä.
Härifrån ska Sverige och Västerbotten fortsätta att driva hållbar utveckling.
Frågan är mer HUR vi ska nå fram, och göra avtryck?
Själv jobbar jag för att vi ska tonsätta våra visioner, i en Expo 21-låt.
Jag menar – vilken kanal därnere når alla men används av få? Jo ljudmiljön så klart!
Min plan är att låta Glesbygd-n och typ Maxima Märak göra en hit ihop – inspirerade av låt säga Dag Vag och Ukrainas bidrag från Eurovision 2020.
För nog saknar väl världen reggae-techno-hits? Från norra Sverige!?

Benny: I somras skrev VK:s ledarskribent Ola Nordebo att Umeå får skärpa sig när de stora satsningarna för industrin hamnar norrut. Hur ska Umeå hänga med i det racet?

NICKLAS BERGLUND

Läs mer