söndag 26 september
Hanna får inredningsidéerna att studsa
Foto: Elin Larsson

Hanna får inredningsidéerna att studsa

28 juli, 2021

Artikel. För den som känner sig villrådig inför hur man ska inreda sitt hem och utomhusmiljö finns sedan en tid tillbaka inredningsdesignern Hanna Konradsson på Boporten att ta till sin hjälp.
– Jag ser mig själv som ett bollplank till kunden för att de ska kunna få hjälp att skapa en helhet i sitt hem och kunna göra rätt inköp, hållbara investeringar till interiören samt få hjälp med val i deras renovering eller nybyggnadsprojekt, säger Hanna.

Hanna Konradsson tycker ibland att det kan vara svårt att sätta ord på allt det hon kan hjälpa till med eftersom det är så mycket mer än vad folk tänker när de först hör ordet inredningsdesigner.
– Det är till exempel inte alltid som det handlar om att göra en totalrenovering utan ibland kan det handla om något till synes litet som att hjälpa till att skapa rätt planlösning på en våning, hitta rätt lampa till vardagsrummet eller att att lösa förvaringsproblem. Ibland kan det vara att titta på det kunden har hemma och byta plats på saker som kunden själv inte tänkt på för att skapa en ny bra känsla. Man behöver inte alltid tänka att man ska sträva och hitta allt själv, ibland kan det vara bra att ta in hjälp, inte minst för att spara tid.
Andra gånger kan hon känna sig lite som en psykolog för sina kunder då de tycker olika och inte kommer överens om hur de ska inreda sina hem. Följden kan då bli att projektet blir pausat eller att förhastade inköp görs.
– Det är väldigt roligt att få lära känna nya kunder. Det kan vara ett par som levt ihop och har familj och sen kommer de till mig och säger: ”Vi har ett problem, jag vill hit, min partner vill hit. Nu får du hjälpa oss att hitta rätt i vårt hem.”
Vid sådana tillfällen pratar hon först med kunderna på tu man hand för att se vad de har för tankar och visioner på vars sitt håll.
– Därefter kan man slå sig ner tillsammans och helt plötsligt börjar de inse att de vill ju samma sak, de pratar bara på olika sätt och fokuserar kanske på olika funktioner. Sen tar jag fram en visionsbild utifrån deras olika tankar och önskemål och knyter ihop dem med kompletterande färger eller produkter till en gemensam helhet. Med en mix av kundernas olika önskemål och mina kompletteringar sätter jag sen samman en helhet. Det är så roligt att få presentera och se reaktionen hos kunderna. Tanken är att den visionsbilden även ska kunna användas av kunderna långsiktigt vid nya inköp för att de lättare ska kunna känna att de håller sig kvar i samma gemensamma vision samt minimera risken att göra felköp för att de blir påverkadr av nya trender, säger Hanna.
En viktig del av arbetet menar Hanna är de inledande samtalen och hon berättar att hon spenderar väldigt mycket tid med kunderna för att ta reda på vad det är de är ute efter och till att göra en behovsanalys vilket är viktigt för att nå ett så bra resultat som möjligt.
– Behovsanlysen handlar om att få en bild över vilka färger eller vilket material de trivs med, hur mycket tid de vill lägga ner på att ta hand om material som kräver omvårdnad och om man ska välja tyger efter kundens aktuella livssituation. Om man har små barn, så kanske man ska ha ett avtagbart tyg som är impregnerat så att det klarar små glasshänder till exempel, och det enda sättet man får reda på sådant är genom att prata om vilken livsstil man har eller hur man vill använda sitt hem, resonerar Hanna.

Personliga miljöer att umgås i
Hennes bästa inredningstips är annars att försöka plocka fram sin personlighet i inredningen och att hitta någon detalj som får hemmet att kännas som ens eget.
– Sen älskar ju jag själv textilier och tycker att det är det som klär in ett rum och blir det där sista omhuldande. Man kanske kan hitta en soffa i rätt format som har en viss grundton som man trivs med och hellre välja kuddar och plädar som man kan byta ut efter säsong.
När det kommer till utemiljöer tycker hon att man ska försöka skapa miljöer att umgås i, med stora sköna sittplatser som ger utrymmer för de sociala samtalen.
– Sen är det samma sak där, att prata ihop sig kring hur mycket tid man vill lägga ner på skötsel och genom det hitta rätt material för att få det perfekt till sin livsstil. Fundera kring, ”är jag en person som kan tänka mig att olja in, fixa och måla varje säsong eller är det bättre för mig att välja en lasyr som håller över tid”, sådana val kommer att göra att du får mer lugn i de val du gör. Samma sak när man väljer växter, det kanske inte alltid är så att man ska ha riktiga växter om man inte tycker om eller har tid att sköta om dem. Det finns konstgjorda blommor som klarar av att stå ute året runt, som är uv-beständiga och som ser ut som verkliga blommor. De funkar lika bra om man är en person som inte vill lägga tid på omvårdnad men ändå vill ha det lummigt i sin utemiljö.
Ett annat tips är att anpassa ute- och innemiljöerna efter varandra för att ge dem en samklang. Till exempel genom att utgå ifrån den omgivande naturen när man ska inreda invändigt och plocka upp färger utifrån även inne i sitt hem.
– Många gånger kan man ju även använda saker både inne och ute. När sommaren kommer är man ju inte inne lika mycket och då kanske man kan ta ut saker, man behöver inte alltid köpa nytt. Man kan lyfta ut lyktor eller annat och använda det för att spegla miljöerna i varandra. Då får du en jättefin sammansättning på det och ett djup i bostaden som förlängs genom uteplatsen.
En miss hon tycker att människor ofta gör är att de trycker in möbler mot väggarna i rummen. Istället tycker hon att man ska våga ta i lite, dra fram möblerna och skapa luft kring dem. Det lättar upp och hon tycker även att man ska våga ta i när det gäller storleken på sina mattor.
– Har man ett stort rum, våga dra ut soffan, fåtöljer och bord mer i rummet. Man kan snarare tänka att det är mattan som ska klä in möblemanget istället för att det är möblerna som klär in mattan. Det blir en fin balans och inramning genom den stora mattan.
För den som bor i en villa är ett annat tips att inte kika allt för mycket på trender utan att istället anpassa inredningen efter det som är grunden i husets karaktär. Att till exempel lyfta fram ett fönster med ett speciellt utseende eller att plocka upp färgerna från en öppen spis för att på så sätt få ett skönt flöde.
– Om du har ett 20-talshus till exempel, fortsätter du då att bygga exempelvis köket eller hallen i 20-talsstil så kommer det att vara lika passande i fler år framöver. Det kommer skapa en bra helhetskänsla och en röd linje som flyter med huset när man går mellan rummen och då får man en fin trivsamhet i det. Men det går självklart även att stoppa in något som är supermodernt som bryter av och skapar ett intresse för ögat. Det oväntade kan också blir något spännande.
På samma sätt tycker hon inte att man behöver köpa allting nytt och hon berättar att hon själv ofta letar på auktioner och hos antikhandlare i stan likväl som hon tycker att man kan leta på Blocket och andra köpsidor.
– Även om man jobbar med ett nytt hus så kan det ibland behövas äldre möbler eller detaljer som är personliga för att skapa en ”själ” i inredningen. Om man till exempel har en matta som är från ens barndomstid, då kan det bli den som ger karaktär till rummet, bryter av och skapar en personlighet i rummet.

Visningsmiljö med funktioner
Men det är inte bara privatpersoner som anlitar Hanna, ofta arbetar hon även gentemot företag och ett sådant är Bygma som hon startade ett samarbete med tidigare i våras. Här har hon utifrån Bygmas eget utbud ritat upp en utomhusmiljö med sittplatser och ett utekök med gasolgrill och avlastningsytor samt ett tak i armeringsjärn som blir som en pergola som Bygma sedan själv byggt upp. Ännu är inte allting klart, så småningom ska även ett fönster in för att öppna upp för kontakt med omgivningen och ett armeringsnät ska sättas upp på en vägg för att skapa möjlighet att fästa exempelvis blommor och odlingar. Och tanken är inte bara att väcka kundernas inspiration till liv utan även att denna plats ska utnyttjas i så stor utsträckning som möjligt.
– Vi har ju mycket aktiviteter för våra kunder så tanken är att det ska bli både en inspirationsmiljö och en personalyta. Vi ska kunna använda den här platsen, dels för visningar men vi kommer även kunna ta med oss kunder hit för att sitta ner och prata igenom olika frågor, säger Daniel Bozaghian Bäckman, butikschef på Bygma.
Lina Hansson är butikssäljare på Bygma och hon berättar att tanken på ett samarbete föddes när de funderade över hur de skulle kunna nå fler privatpersoner och tog kontakt med Umeås mäklare och att valet av samarbetspartner då föll på Boporten och Hanna Konradsson.
– Men en annan bra sak med den här ytan är att vi har ju många företagskunder som kommer hit och äter lunch under tiden som vi packar deras leveranser, de får tillgång till vårt kök med mikro men är det då en fin dag kan de lika väl sitta här ute och äta om de vill, det här ska ju användas, säger Lina.
Hanna ser även flera fördelar med en visningsmiljö som står utomhus jämfört med att se produkterna inne i ett varuhus.
– I offentliga miljöer idag är det ofta led-belysning, vilket är bra, men det är ett väldigt kallt ljus vilket gör att färgerna kan upplevas på ett helt annat sätt än om du tar ut dem och får ett dagsljus på dem. Just att kunna se det i en utomhusmiljö gör ju att man får en mer rättvisande helhetsbild på det.
Ytterligare en positiv aspekt är att få se hur en utomhusmiljö skulle kunna se ut i verkligheten när de använts ett tag och hur materialen ser ut när de kommer upp på större ytor.
– Det är ju svårt att se en planka och själv skapa sig en bra bild av hur det kommer att se ut om det kommer upp på en större yta med flera plankor eller hur en kulör ser ut på en stor yta. Men sen, framförall,t hur kommer det här se ut över tid? Det är ju svårt när man köper en produkt som ligger på hyllan helt ny och oanvänd att veta hur det blir i slutändan. Kommer det få den här silvertonen på träet som du är ute efter eller kommer det att resa sig, hur kommer det bli när det fått stå ute ett tag? Här är tanken att detta ska stå ute året om och det som då kommer hända är att man kommer kunna se vad som händer när det fått påverkas av väder och vind och det ger ju en jättefördel för kunderna, resonerar Hanna.

Bara början
Alla är de överens om att samarbetet givit mersmak och idéerna inför framtiden är många även om de ännu inte är satta på papper.
– Det var ju lite utav en ögonöppnare när Hanna kom hit och kikade första gången. Jag kommer ihåg det du sa om vårt visningskök, vi har ett jättefint Ballingslövskök, men vi hade inrett hela köket med saker från ett annat varumärke. Då får man också den känslan på hela köket. Vi fick många sådana smarta tips och tricks på hur man ska promota både visningar och material. Just att få in en ny blick på saker och ting är värdefullt för man blir hemmablind vare sig man vill eller inte, berättar Daniel.
Både Daniel och Hanna ser också fördelen i att kunna bollplanka med varandra.
– Nu försöker vi ta ett steg tillbaka och kolla, vad kan vi göra här och så puttar vi in lite idéer och så blir det kanske inte jättebra då har jag ett bollplank i Hanna där jag kan få ett förslag. Sen kan jag ändra på det men jag har fått några nya ögon på det. Och på samma sätt kan vi hjälpa deras kunder, så jag tror hårt på det här samarbetet, fortsätter Daniel och får medhåll av Hanna.
– Även om jag kan mycket så kan jag ju inte allt. Idag hinner det hända så otroligt mycket med alla nya material och produkter som kommer ut på marknaden, därför tycker jag att det är otroligt skönt att kunna utbyta tankar och idéer med Bygmas säljare där vi kan diskutera, ”jag har en kund och det här är min vision, vilket material skulle kunna passa kunden bäst?” För de har ju betydligt bättre koll på alla nya byggmaterial här på Bygma i och med att de sitter med dem dagligen. Det är det som är kul med samarbeten, att hitta lokala aktörer där man känner att man har en bra kommunikation och att man kommer kunna hjälpa både sina egna kunder men även deras kunder. Just att bli en del i ett större sammanhang fast man har sin egen verksamhet i det, det är jättekul och det finns en stor vinning i det, avslutar Hanna.

ELIN LARSSON

Läs mer