fredag 6 augusti
Bilar från A till Ö: De bilar som började på De

Bilar från A till Ö: De bilar som började på De

14 juli, 2021

Artikel. Den franska prepositionen de betyder bland annat ”från”. Och eftersom efternamn ofta berättar varifrån en person kommer börjar många franska efternamn med just De. Och eftersom det funnits många bilmärken som hetat som sina upphovspersoner har det funnits ganska många bilmärken som börjat med De. Läsaren kan dock vara lugn – denna spalt kommer inte att behandla alla.

Paul Decauville (1846-1922) var en fransk ingenjör och politiker. Hans företag tillverkade järnvägsräls, lokomotiv och vagnar. Vid världsutställningen i Paris 1889 presenterade han ett system för anläggning av tillfälliga järnvägsspår för användande vid exempelvis byggarbetsplatser och utgrävningar. Hans idé påminde om hur det går till när en modelljärnväg får sin sträckning; modellbyggaren lägger inte ut en syll i taget för att sedan förankra rälsen på syllarna, utan placerar färdiga sektioner av järnväg – med syllar, räls och allt – efter varandra och sammanfogar dem. Ungefär så, fast i större skala, byggdes Decauvilles temporära järnvägar. Han tog patent på dem och tillverkade de i fabriker i hemstaden Évry, strax sydost om Paris. När man nu talar om decauvillejärnväg menar man tillfälliga, smalspåriga järnvägar.

Även vägvagnar
År 1897 startade Decauville ett dotterbolag som 1898 började bygga bilar. För att göra reklam för det nya bilmärket deltog Decauville-förare i många olika biltävlingar vid förra sekelskiftet. Decauvilles biltillverkning upphörde 1910 eller 1911 men moderbolaget fortsatte på samma spår som tidigare.
Ett bilmärke som inte var franskt (men som kom från ett franskspråkigt område) var belgiska Déchamps. Det grundades i Bryssel av Henri-Paul Déchamps (födelse- och dödsår okända) och var verksamt fram till 1904. I Paris grundades 1907 eller 1908 bilmärket De Bazelaire 1907 av Fernand de Bazelaire (1879-1943). Bilmärket existerade fram till 1928.
I den franska regionen Akvitanien fanns biltillverkaren De Cézac – närmare bestämt i staden Périgueux i departementet Dordogne. Där byggdes under åren 1922-1927 bilmärket De Cézac. Flera olika karosstyper erbjöds. Motorerna kom från en annan biltillverkare, bröderna Ballot i Paris, som Bilar från A till Ö tidigare handlat om. Senare kunde kunderna också välja motor från CIME (och eftersom detta är en bil- och motortillverkare som Bilar från A till Ö inte har berättat om kan det tilläggas att företaget fanns i Loire-dalen, utanför staden Saint-Étienne och att förkortningen CIME stod för Compagnie Industrielle des Moteurs à Explosion, vilket betyder ungefär ”förbränningsmotorindustriföretaget”).
Det nämndes inledningsvis att efternamn ofta berättar varifrån någon kommer (eller mer korrekt: varifrån någon förfader till dem som nu bär namnet kom). Med tanke på detta är det ingen djärv gissning att den person som grundade bilmärket De Cézac hade åtminstone någon av sina rötter i byn Cézac i Dordognes granndepartement Gironde.

Öppensinnad uppfinnare
Den franske uppfinnaren Charles Dechaux (1912-2000) konstruerade bland annat en typ av elektrisk rakapparat och helikoptern Hélicop-Jet som hade endast en uppsättning rotorblad – i stället för stjärtrotorn fanns en jetmotor som blåste ut en luftström. Helikopterns skrov bestod av två hopsvetsade kupéutrymmen från bilar av modellen Panhard PL 24C (den ena uppochnervänd). Dechaux verkar ha varit öppen för det mesta – utom möjligen bakhjulsdrift. Att det var just en framhjulsdriven bilmodell som fick donera karosser till helikopterbygget kanske var en slump, men när det gällde bilbyggande befattade sig Dechaux inte med något annat än framhjulsdrift. På 1940-talet importerade han bilar av det amerikanska märket Cord och satte in Citroën-motorer i dem. Han konstruerade dessutom ett utrymmessparande underrede till en personbil. Det bestod av en helt plan bottenplatta med hjulen utanför de fyra hörnen. Den tvärställda motorn satt längst fram och drev framhjulen. Någon serietillverkad bil blev det aldrig av Dechaux-chassiet. Eller blev det? Chassiet ställdes ut på bilsalongen i Paris 1947 och det berättas att den brittiske bilkonstruktören Alec Issigonis var där och ritade av chassiet och tog många foton. Issigonis skulle tolv år senare komma att konstruera BMC:s modell Mini (i Sverige känd under smeknamnet Hundkojan) enligt just de platssparande principer som Dechaux hade presenterat i Paris.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer