fredag 14 maj
Spel: Buildings Have Feelings Too!

Spel: Buildings Have Feelings Too!

28 april, 2021

Artikel. Byggnader har också människors känslor, i alla fall i det nya stadsbyggarspelet Buildings Have Feelings Too.

Det är över 30 år sedan stadsbyggarsimulatorn Sim City släpptes, och idag finns det en uppsjö spel med liknande upplägg där man ska placera ut byggnader, planera och hålla befolkningen nöjd. Att göra något nytt av konceptet är inte helt lätt, men det har skaparna av Buildings Have Feelings Too lyckats med. Inte bara är spelet sidscrollande, byggnaderna är medvetna och pratar med varandra; man spelar själv som ett hus som vandrar runt och donar i grannskapet.
Spelet inleds kring år 1900 där man alltså traskar in i en stad och börjar bygga och fixa. Inledningsvis finns endast ett par husvarianter, men mängden ökar snart, likaså de aktiviteter som kan inrymmas i byggnaderna. Det hela går ut på att göra hus och hyresgäster nöjda – till exempel är det bättre att låta hyreshuset vara granne med en pub än en fabrik – och när nöjd-
heten är hög nog avancerar man i spelet.
Grafiken är charmig, idén kul och det märks att det funnits en vision av hur spelet ska vara. Somligt är dock tjorvigare att göra än vad det borde vara med tanke på att alternativen faktiskt inte är så många, och är det storslaget och intrikat världsskapande man vill ha är detta inte rätt spel; åtminstone inledningsvis är spelet nästan mer pusselklurande än stadsbyggande. För undertecknad lyfter inte spelet riktigt även om jag kan uppskatta försöket att göra ett originellt och lite intimare stadsbyggarspel.

PETER ÖBERG

Läs mer