fredag 14 maj
Bilar från A till Ö: Darracq – flera bilars fader

Bilar från A till Ö: Darracq – flera bilars fader

28 april, 2021

Artikel. Alexandre Darracq (1855-1931) skapade ett bilmärke som en tid var Frankrikes tredje största. Men nuförtiden är hans eget bilmärke mindre välkänt än flera av de andra bilmärken i vars tillblivelse Darracq var direkt eller indirekt inblandad.

I Bordeaux föddes ett barn som fick namnet Alexandre Darracq. Enligt flera olika källor ska hans föräldrar ha varit basker. Darracq verkar visserligen inte vara något vidare vanligt baskiskt namn, men detta behöver ju inte innebära att familjen inte skulle kunna ha baskiskt ursprung. Vissa källor anger att Darracq är ett gascognskt namn, och eftersom grannfolken basker och gascognare har haft mycket samröre vore det väl inte så konstigt om vissa basker bar gascognska efternamn.
Efternamnet Darracq är betydligt mer frekvent förekommande i sydvästra Frankrike (där bland annat Bordeaux ligger) än i resten av landet. Den sydvästligaste delen råkar också vara den del av Frankrike som ligger närmast det baskiska och gascognska ”hörnet” av landet. Namn som slutar på -ac (eller -acq) är för övrigt typiska för just sydvästra Frankrike. Namnen, ursprungligen ortnamn, har uppkommit genom att en gallisk adjektivändelse har lagts till på romerska personnamn. Orterna i fråga är oftast uppkallade efter mäktiga romare som bodde där, till exempel militära befälhavare. Namnens gallisk-latinska ändelse blev -acum, som senare förkortades till -ac. Ett annat namn som bildats på detta sätt och som senare blev bilnamn är Cadillac.

Hämnarhäst
Alexandre Darracq startade sitt arbetsliv som ritare i sydligaste Frankrike. Sedan flyttade han till den norra delen av landet, där han började arbeta för cykel- och symaskinstillverkaren Hurtu, Hautin et Diligeon. Han blev bekant med Paul Aucoq och 1890 eller 1891 startade de tillsammans cykelmärket Gladiator. Namnet kom från en kapplöpningshäst som var berömd vid denna tid. Hästen hette Gladiateur, men Aucoq och Darracq valde den engelska formen av namnet – enligt vissa källor för att påminna engelsmännen om att även fransmän kunde vara vinnare. Hästen, som segrade inte bara på franska banor utan också på brittiska, kallades i Frankrike Le vengeur de Waterloo, ”Waterloos hämnare”.
Några år senare började Darracq samarbeta med en annan Bordeaux-bördig bilbyggare, Adolphe Clément, då denne gick in som delägare i Gladiator. Några år senare, när Darracq lämnat företaget, började Clément använda namnet Gladiator som bilmärke.
Även Alexandre Darracq gick från cyklar till bilar. År 1897 byggde han ett trehjuligt elfordon som han kallade Darracq-Gladiator. Trehjulingen hade imponerande fartresurser och tack vare uppmärksamheten lyckades Darracq få finansiering för att grunda biltillverkningsföretaget Automobiles Darracq S. A. (”Darracq-automobiler AB”) i Suresnes utanför Paris (att han också kort dessförinnan hade sålt sin andel i Gladiator för en bra slant torde också ha hjälpt).
De eldrivna fordonen fick aldrig någon framgång, men när företaget gick över till förbränningsmotorer förbättrades försäljningen. År 1910 var Darracq den tredje största biltillverkaren i Frankrike. Framgång blev det också på biltävlingsbanorna. Under de första åren på 1900-talet vann Darracq-stallet flera lopp samt satte fartrekord.

Depådröm?
En av Darracqs racerförare (och mekaniker) hette Louis Chevrolet. Vissa källor anger att det var tiden i Darracq-depån och på racerbanan som fick Chevrolet att 1911 starta det bilmärke som fortfarande bär hans namn. Även ett annat anrikt bilmärke, Opel, har Darracq att tacka för sin framgång. Bilmärket Opel är uppkallat efter företagets grundare, Adam Opel. Men Opels biltillverkning började först efter Adam Opels död – tidigare hade företaget sysslat med cyklar och symaskiner. Och det var samarbetet med Automobiles Darracq som gjorde Opel till en framgångsrik biltillverkare.
Automobiles Darracq fanns förresten inte bara i Frankrike. Företaget startade också fabriker i Storbritannien, Spanien och Italien. Den italienska filialen fick namnet Società Anonima Italiana Darracq (”Italienska Darracq aktiebolag”). När företaget började få ekonomiska problem gick en grupp italienska (lombardiska) affärsmän in som finansiärer via bolaget Società Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili (”Lombardiska bilfabrikaktiebolaget”), som fick förkortningen A.L.F.A. Så småningom övertog A.L.F.A. hela den italienska Darracq-filialen. När Nicola Romeo några år senare kom in i företaget fick bilmärket sitt nuvarande namn: Alfa Romeo.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer