fredag 14 maj
Bilar från A till Ö: Darl’mat och Darmont – fransk fart i fin form

Bilar från A till Ö: Darl’mat och Darmont – fransk fart i fin form

21 april, 2021

Artikel. Darl’mat och Darmont var franska fordonstillverkare. Båda byggde snygga sportvagnar i Paris och båda baserade bilarna på befintliga bilmärken. Men medan bilmärket Darmont startade som en kopia var Darl’mat-bilarna redan från början helt unika.

Medan första världskriget pågick blev Robert Darmont fransk återförsäljare för det brittiska bilmärket Morgan. Efter kriget började han och brodern André licenstillverka Morgan-bilar i sin verkstad i Courbevoie utanför Paris. Brödernas bilar såldes under namnet Darmont-Morgan. En Darmont-Morgan var alltså en kopia, men samtidigt en bil med mycket säreget utseende. I likhet med den engelska förlagan var Darmont-Morgan en trehjulig bil med två framhjul och ett bakhjul. Den lilla V2-motorn var placerad längst fram – framför det som annars skulle ha tolkats som en motorhuv. Placeringen gav den luftkylda motorn bästa tänkbara kylning, men utsatte också motorn för väta och smuts samt större risk för skador vid kollisioner.

Vuxen junior
I mitten av 1920-talet bytte bilmärket namn från Darmont-Morgan till bara Darmont. År 1926 kom modellen Spécial. Den hade vattenkyld motor, men satt ändå längst fram. ”Motorhuven” (under vilken kylaren fanns) började bakom motorn. 1932 lanserades modellen Étoile de France (”Frankrikes stjärna”), som i stort sett såg ut som Spécial. Tre år senare kom dock en Darmont som mer liknade en vanlig bil. Kylaren hade nu placerats framför motorn, och motorhuven gick hela vägen fram så att även motorn fick plats därunder. Dessutom hade denna Darmont fyra hjul. Modellen – Darmonts enda fyrhjuling – fick av någon anledning namnet Junior V. Varför man kallade den första modellen med fullvuxen motorhuv och samma antal hjul som en ”riktig” bil för Junior kan jag tyvärr inte förklara. Men V:et ville väl visa att bilen hade V-motor.
Darmont deltog med framgång i flera biltävlingar, bland annat i bergsrallyt på Mont Ventoux i Provence och i en kapplöpning från Paris till Nice. I slutet av trettiotalet tycks dock fransmännen ha fått andra, allvarligare saker att ägna sig åt än att leka med små sportbilar. Vid andra världskrigets början gick Darmont i konkurs.
Bilmärket var förstås uppkallat efter bröderna Darmont. I fråga om ursprunget till deras efternamn finns det flera förklaringar. Enligt en av dem betecknade namnet från början en person som härstammade från en plats som hette Armond eller Armont (det inledande D:et torde i så fall komma från prepositionen de, som betyder ”från”). Enligt en annan förklaring kan namnet ha avsett en ättling till en person som hette Armond, den franska formen av det germanska namnet Harimund.

Personnamn blev Peugeotnamn
Personnamnet Harimund tros också ingå i ortnamnet Hérimoncourt. På denna plats i östligaste Frankrike föddes 1849 en person som fick namnet Armand Peugeot. Det var han som såg till att familjeföretaget i slutet av 1800-talet började bygga bilar. Dessa bilar såldes bland annat i Paris. Och en av dem som på 1920-talet sålde Peugeots personvagnar i Paris var Émile Darl’mat (1892-1970). Men han inte bara sålde Peugeot-bilar, han förvandlade dem också till något nytt. Detta gjorde han från början på eget initiativ och i egen fabrik i Paris, men Peugeot, som gillade Darl’mat-bilarna, ville gärna att de skulle ses som varianter av Peugeot-produkter. 1936 började man tillverka Darl’mat-modellerna i Peugeots fabrik i Socheaux, i Armand Peugeots hemtrakter.
Namnet Darl’mat verkar vara en ”franskifierad” form av de bretonska orden dalc’h mad, som uppges betyda ”[de som] håller fast”. Orden dalc’h mad är förresten mottot för den bretonska staden Douarnenez. Och där, i Finistère (som ordagrant betyder ”jordens slut”), tycker man tydligen att det är viktigt att hålla fast. På stadsvapnet förekommer såväl ankare som rep, och valspråket står på en banderoll som två sjöfåglar håller fast med näbbarna.
I likhet med Darmont (och Peugeot) ställde Darl’mat-bilar upp i olika tävlingar, ofta med goda resultat. Darl’mat-bilar deltog i loppet Le Mans 24-timmars och fick bra placeringar både 1937 (sjunde, åttonde och tionde plats) och 1938 (femte plats). År 1947 slog Darl’mat-förare flera fartrekord på Linas-Montlhéry-banan utanför Paris.
Darl’mat-sportbilarna tillverkades aldrig i några stora serier. Den sista modellen, en coupé baserad på Peugeot 403, byggdes i endast fem exemplar. Produktionen upphörde helt i början av 1950-talet.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer