måndag 12 april
Bilar från A till Ö: Daimler uppfann (nästan) bilen

Bilar från A till Ö: Daimler uppfann (nästan) bilen

7 april, 2021

Artikel. Det är efter tysken Gottlieb Daimler som bilmärket Daimler är uppkallat. Eller ”bilmärkena Daimler” kanske det borde stå. Flera olika biltillverkare har nämligen använt namnet sedan Gottlieb grundade sitt företag för 131 år sedan.

Vuxna läsare minns säkert att det svenska godiset Daim tidigare hette Dajm. Produkten började tillverkas på 1950-talet och inspirationen till både produkten och namnet kom – som så mycket annat vid denna tid – från USA. Namnet ”Dajm” var ett sätt att med svensk stavning uttrycka uttalet av det engelska ordet dime, som betecknar amerikanskt 10-centsmynt (ordet dime kommer via fornfranskans disme från latinets decima pars, som betyder ”tiondel” – tio cent är en tiondels dollar). Namnet ändrades 1990 till Daim för att Dajm bedömdes vara svårt att uttala i utlandet.
Kanske tänkte grundaren av bilmärket Daimler i liknande banor. Han hette nämligen från början Gottlieb Däumler, men ändrade sitt namn från det diakritiktecken- och diftongdigra Däumler till det måhända mer lättuttalade Daimler. Och det skulle visa sig att det fanns stor efterfrågan på inte bara hans produkter, utan också på själva namnet.

Från bilning till bilar
De första beläggen för namnet Däumler (och varianterna Teimbler och Teumler) är från 1540 och avser en timmermanssläkt från tyska Thüringen. En man som tillhörde denna släkt flyttade 1657 till staden Schorndorf (ungefär tre mil öster om Stuttgart) i Württemberg och utövade under en tid timmermansyrket. Snart hade dock denne Däumler drivit in sin sista dymling, ty efter giftermål med en Schorndorf-kvinna av bagarsläkt blev han bagare i stället, vilket släkten sedan fortsatte med i minst ett och ett halvt århundrade. Det var därför en bagarfamilj som Gottlieb Däumler (1834-1900) föddes in i. Efter skolgången utbildade han sig till vapensmed och som gesällprov tillverkade han en dubbelpipig pistol. Det var dock inte de explosioner som sker i handeldvapens lopp som skulle komma att göra Gottlieb känd, utan de som sker i motorers förbränningsrum. Som artonåring lämnade han skjutbanan för att i stället försöka lära sig allt om motorer.
År 1886 skapade Daimler tillsammans med Wilhelm Maybach (efter vilken bilmärket Maybach är uppkallat) en självgående vagn (alltså en vagn med motor). Men en annan tysk uppfinnare, Karl Benz, presenterade ungefär samtidigt samma sak. Det blev Benz som beviljades det första patentet på en självgående vagn med förbränningsmotor och därför brukar Benz betraktas som bilens fader. Patentkonkurrenterna Benz och Daimler skulle senare, på 1920-talet, på sätt och vis komma att försonas (även om den ene av dem – Daimler – då redan var död), när deras båda biltillverkningsföretag slogs samman till Daimler-Benz.

Stjärna symboliserade syften
År 1890 grundades företaget Daimler-Motoren-Gesellschaft (ordet Gesellschaft betyder ”sällskap” eller ”företag”). Bolaget byggde bilar, bland annat modellen Mercedes, men meningen med företaget var framför allt att utveckla små och starka motorer för bruk till sjöss, på land och i luften. Dessa tre användningsområden skulle senare komma att symboliseras av den treuddiga stjärna som blev företagets symbol och som nu används av bilmärkena Mercedes-Benz och AMG.
Flera olika företag började under slutet av 1890-talet licenstillverka Daimler-motorer. I Frankrike var det Peugeot och Panhard et Levassor som hade rätten att göra detta. På den brittiska marknaden köpte företaget Daimler Motor Company (som senare blev Daimler Company) rätten att använda både namnet och patenten (ordet company betyder ”sällskap” eller ”företag”). I USA gick pianotillverkaren Steinway & Sons in som delägare i Daimler Motor Company (som senare blev Daimler Manufacturing Company). Detta företag tillverkade motorer till bland annat båtar, bussar och lastbilar – samt bilmärket American Mercedes. I Österrike-Ungern bildades Daimler-dotterbolaget Austro-Daimler (Austria är det latinska namnet på Österrike) som 1909 bröt sig loss från moderbolaget och under 1910- och -20-talen tillverkade bilmärket Austro-Daimler. Bland de bilmärken som förutom det tyska ursprungsföretaget använde namnet är brittiska Daimler det mest kända (kanske till och med mer känt än originalet). Det brittiska bilmärket Daimler existerade i mer än hundra år och byggde många fina bilar.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer