måndag 12 april
Elektrisk framtid

Elektrisk framtid

24 mars, 2021

Artikel. De flesta bilmärken har idag någon elbil eller elhybrid i sitt sortiment, och flera har gått ut med att de helt ska gå över till elektrifierade bilar.
Bil & Bostad tar en titt på biltillverkarnas planer för en utsläppsfri och hållbar framtid – och kollar in några nya modeller.

Att framtiden är elektrisk är tydligt när man spanar in de olika biltillverkarnas planer.
År 2025 ska Audi erbjuda över 30 laddbara modeller varav 20 till 25 ska vara helt eldrivna. Av BMW:s modeller ska två tredjedelar vara helt elektriska år 2030. 2025 ska samtliga Citroëns modeller finnas med ett elektriskt alternativ. Alla nya Nissan-fordon ska vara elektrifierade år 2030. Ford säger att 2026 kommer alla deras personbilar i Europa vara helt elektriska eller pluginhybrider, och att till 2030 ska alla vara helelektriska. Redan nästa år, 2022, ska Hondas alla europeiska standardmodeller vara elektrifierade. År 2026 kommer Kia ha ett utbud av elva elektrifierade bilar varav sju dedikerade elbilar, och Hyundai satsar på elbilar med varumärket Ioniq.
Även Mercedes-Benz, Peugeot, Opel, Skoda, Seat och Volkswagen satsar stort, medan Mazda, Jeep, Mini, Fiat, Cupra och Suzuki nyligen har introducerat elektrifierade modeller – helt elektriska eller elhybrider. Toyota, Lexus och Mitsubishi var alla tidigt ute med hybridbilar och deras satsningar fortsätter – Toyota förutspår att den globala försäljningen av bränslecellssystem kommer att öka tiofaldigt på kort sikt.

Kraft från Skellefteå
Hållbarhet, nollutsläpp, e-mobilitet och framtidssäkrande är ord som återkommer när företagen pratar om framtiden. Hur vi använder bilar förändras, precis som hur de tillverkas och vilka typer av bilar som tillverkas.
Att fordonen blir utsläppsfria är bara en del i den omställning som just nu pågår. Utbyggnad av laddstationsnätverk, nya batterifabriker och en mer miljövänlig produktion för både batterier och bilar är också delar i det nya hållbarhetstänkandet. Fler fabriker täcks av solpaneler och drivs av förnybar energi, och bilarna innehåller större andelar återvunnet material.
Som exempel har Nissan som mål att 2050 vara koldioxidneutrala över företagets hela verksamhet, och Ford går mot en ”helelektrisk framtid” och investerar bland annat i sin fabrik i Köln som ska tillverka Fords första europeiska, helelektriska personbil som kommer 2023. Volkswagen presenterade nyligen en omfattande plan för att ”minska batteriets kostnad och komplexitet och för att göra elbilen attraktiv och tillgänglig för så många som möjligt”. Bara i Europa etablerar företaget sex så kallade gigafabriker – drivna med el från förnybara energikällor – till slutet av decenniet, batterikostnaderna ska minska med upp till 50 procent, upp till 95 procent av råvarorna ska återvinnas, och det europeiska nätverket med snabbladdningspunkter där även andra märken är inblandade ska utvidgas till
18 000. En av de nya fabrikerna är Northvolt Ett i Skellefteå där produktionen kommer att starta år 2023.
Inom transportbilssegmentet pågår samma omvandling som för personbilarna. Flera biltillverkare är även inblandade i projekt med snabbladdare och energilagringslösningar för hemmet.

Alternativa energikällor
Det finns många fler exempel på biltillverkare som storsatsar på elektrifiering och hållbarhet, även om vägarna dit – och synen på drivmedel – kan se olika ut.
Toyota som var en föregångare inom elhybrider med Prius satsar även på vätgasdrivna bränslecellsbilar med modellen Mirai som just presenterats i sin andra generation – en bil som först kommer att göras tillgänglig genom ett system med bilpooler. Seat öppnar i april ett batterilaboratorium, ”Test Center Energy”, för att utveckla och testa olika energisystem för hybridfordon och elbilar.
Ett citat från just Seat sammanfattar situationen och får avsluta denna genomgång: ”Framtiden är elektrisk, men i omställningen till en mer klimatsmart fordonsflotta behövs en mix av hållbara teknologier och drivmedel, exempelvis gasbilar, pluginhybrider och rena elbilar”.

PETER ÖBERG

Läs mer