måndag 12 april
Bilar från A till Ö: Dagmar – bra blås  i bornholmarens bil

Bilar från A till Ö: Dagmar – bra blås i bornholmarens bil

24 mars, 2021

Artikel. Drottning, bilbyggarbarn, sportbil, hotell, tv-stjärna och stötfångarspets. Allt detta och mer därtill kan en Dagmar vara.

Mathias Peter Møller (1854-1937) föddes på Bornholm. Vid 14 års ålder blev han vagnmakarlärling men dessa hjulspår fortsatte han inte i när han som artonåring kom till USA. I staden Warren, Pennsylvania, fick han jobb på möbelfabrik. Den ägdes av bröderna Greenlund (födda Grønlund), som också kom från Bornholm (under 1800-talet var ön den del av Danmark varifrån störst andel av befolkningen emigrerade).
Møllers möbelbyggande varade inte mer än några månader. Locktoner från orgeltillverkaren Derrick and Felgemaker, som 1872 byggde en ny, stor fabrik i Erie, Pennsylvania, fick honom att söka sig till detta företag i stället. Men även om Møllers tid inom möbelmanufaktur blev kort skulle hans bekantskap med släkten Greenlund få stor betydelse – 1892 gifte han sig med Maybelle Julia Greenlund, dotter till en av möbelbröderna.

Bra blås
Inte heller hos Derrick and Felgemaker dansade Møller särskilt länge efter arbetsgivarens pipa. Han kom på ett sätt att förbättra orglarnas blåsbälg och 1875 återvände han till Warren för bälgbyggande i eget bolag. Hans första orgel installerades i svenska lutherska kyrkan i Warren. Møller byggde också en orgel till världsutställningen i Philadelphia 1876, vilket gav honom ryktbarhet i branschen. År 1877 började hans företag M.P. Moller Pipe Organ Company bygga orglar i staden Greencastle i sydligaste Pennsylvania, men de styrande i grannstaden Hagerstown, Maryland, övertalade 1881 den lovande affärsmannen att etablera sig där i stället.
Moller-orglar såldes till kyrkor, synagogor, teatrar, biografer, konsertlokaler och skolor. Vid sekelskiftet var anläggningen i Hagerstown världens största orgelfabrik.
Men Mathias Møller hade fler strängar på sin lyra. Den före detta vagnmakarlärlingen var också intresserad av automobiler – eller åtminstone av företagande. Han ledde flera bolag, bland annat en bank. År 1911 lät han bygga ett hotell i Hagerstown. När bröderna George och Robert Crawford startade biltillverkningsföretaget Crawford Automobile Company i Hagerstown var Møller med och finansierade firman. Bolaget byggde bilmärket Crawford.
Møller skaffade sig alltmer kontroll över företaget. 1922 sålde den siste Crawford-brodern sina aktier till Møller, som senare skulle komma att ändra företagets namn till M. P. Moller Motor Car Company.
År 1922 började företaget tillverka en sportvagnsversion av Crawford. Møller, som nu kunde besluta hur han ville i bolaget, bestämde att bilen skulle uppkallas efter hans dotter, Mary Dagmar Møller (1908-1972). Efter denna dotter hade han förresten också uppkallat sitt hotell. Dottern var i sin tur uppkallad efter Dagmar av Böhmen. Denna Dagmar föddes i slutet av 1100-talet på Vyšehrad i Prag som dotter till kung Ottokar I och drottning Adelheid. Den danske kungen Valdemar II gifte sig med Dagmar för att besegla en dansk-slavisk union. Hon dog i Danmark 1212.
Den första Dagmar-modellen var 6-70, som hade en sexcylindrig motor på 70 hästkrafter (en enorm effekt på den tiden). Efter sportbilen 6-70 kom flera andra karossversioner.

Otillåtet vapen
Bilmärkets emblem utgjordes ursprungligen av ett runt märke med texten ”Dagmar” samt ”CRAWFORD AUTOMOBILE CO. HAGERSTOWN. MD.” (MD för Maryland). I mitten av märket fanns Danmarks riksvapen. Det sägs dock att den danska staten invände mot att vapnet användes på detta sätt och att det därför byttes ut mot orgelpipor.
När företaget 1926 fick omfattande beställningar på taxibilar valde man att lägga ned bilmärket Dagmar, som då byggts i 417 exemplar. M. P. Moller Motor Car Co. började i stället tillverka taxibilar av bland annat märket Moller.
Det var förresten inte bara Møllers sportvagn som amerikaner associerade till när någon nämnde ”Dagmar” i bilsammanhang. I slutet av 1940-talet, då USA för andra gången på mindre än trettio år stod på den segrande sidan efter ett världskrig, blev det populärt att använda krigsinspirerat formspråk på bilar, vilket fortsatte in på 50-talet. Flera märken hade kylarprydnader i form av flygplan eller raketer. Man började också använda stötfångarhorn som skulle föra tankarna till framrusande artilleriprojektiler. I folkmun fick dessa noskoner smeknamnet dagmars. Namnet kommer från den populära figur (en sexistisk stereotyp i form av en storbystad och småkorkad blondin) som tv-stjärnan Virginia Egnor (1921-2001) ofta spelade. En sorts spetsig bysthållare som var modern på 50-talet accentuerade Dagmars kroppskontur och gav associationerna till stötfångarhornen.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer