måndag 12 april
Bilar från A till Ö: DAF – remdriven reptilbil
Foto: RM Sotheby’s

Bilar från A till Ö: DAF – remdriven reptilbil

17 mars, 2021

Artikel. DAF har byggt både stora och små bilar, bland annat den lilla vagn som såg ut som en krokodil men hette som en narciss.

Det finns två fel med påskliljan: den är ingen lilja och den blommar inte vid påsk – åtminstone inte här hos oss. Växten fick förmodligen sitt namn långt söderut. Kanske är det svenska namnet rentav en översättning från något annat språk. Här har namnet i alla fall funnits länge. Redan Carl von Linné (1707-1778) pratade om påskliljor – i alla fall när han pratade svenska. När han talade latin kallade han arten narcissus pseudonarcissus (påskliljan tillhör släktet narcisser).
Namnet narciss kommer från grekiskans narkissos. Men växtsläktet är inte uppkallat efter den vackre ynglingen Narkissos, som i grekisk myt förvandlades till just en narciss när han äntligen slutat stirra på sin egen spegelbild. En mer trolig förklaring är att grekerna hämtat narcissnamnet från ännu sydostligare trakter – på persiska verkar växtsläktet heta nargis. En annan förklaring är att narcissernas namn har att göra med grekiskans narke, ett ord som betyder ”kramp”, ”domning” och ”förlamning” och som har givit upphov till svenska ord som ”narkos” och ”narkotisk”. Sambandet mellan bedövningen och blombenämningen skulle då vara att narcisser innehåller giftiga alkaloider, som i tillräckligt stor dos kan orsaka förlamning hos människor.

Fick fel familj
På engelska har påskliljan flera olika namn. Lent lily, som ordagrant skulle kunna översättas ”fastelilja”, antyder att den engelska våren kommer redan före påsk. Det vanligaste engelska ordet för påsklilja är dock daffodil. Ordet kommer via medeltidslatinets affodillus och det klassiska latinets asphodelus från grekiskans asphodelos. Men även här blir det lite fel i botaniken. Släktet narcisser tillhör inte familjen affodillväxter utan familjen amaryllisväxter. Till engelsmännens försvar kan dock anföras att de använde ordet redan innan Linné började styra upp alla släkten, familjer, ordningar och dylikt i den vildvuxna växtvärlden (före Linné kunde arter faktiskt leva i fullständig okunskap om vilket släkte de skulle sorteras under). Att engelsmännen dessutom lyckades peta in ett D i artnamnet beror möjligen på att det nederländska ordet för affodill (i bestämd form) är de affodil. Och eftersom lökar ofta importerades från Nederländerna kanske engelsmännen tillsammans med påskliljelöken också råkade importera detta de, som sedan blev bara d.
Från Nederländerna exporterades också en bil som hette Daffodil. Det var bilmärket DAF som från 1961 till 1967 använde detta modellnamn. Namnet uppges vara en blandning av namnet DAF och det nederländska ordet krokodil. Tanken var att bilens front liknade en krokodil (kylargrillen var gapet och strålkastarna de uppstickande ögonen).
Namnet DAF då? Det var ursprungligen en förkortning av företagsnamnet Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V. I detta namn syftar Van Doorne på företagets grundare, Hubert Jozef van Doorne (1900-1979). Ordet Aanhangwagen betyder ”påhängsvagn”, och fabriek betyder förstås ”fabrik”. Bokstäverna N.V. står för naamloze vennootschap (ordagrant ”namnlöst partnerskap”), en företagsform som i stort sett motsvarar svenskt aktiebolag.

Långa och korta fordon
Hubert van Doorne grundade redan 1928 Hub van Doorne’s Machinefabriek i staden Eindhoven. Företaget specialiserade sig på att bygga påhängsvagnar till lastbilar. I början av 30-talet ändrades därför företagsnamnet – Machine monterades bort och Aanhangwagen kopplades till. När bolaget börjat bygga busschassier, lastbilar och arméfordon ändrades namnet igen, denna gång till Van Doorne’s Automobielfabriek (fortfarande med förkortningen D.A.F.). År 1958 började man bygga den lilla personbilen DAF 600, men lyckligtvis räknas ju även små bilar som bilar, så företagsnamnet behövde inte ändras än en gång.
DAF:s personbilar är kända för den så kallade Variomatic-växellådan. I stället för traditionell växellåda med kugghjul hade Variomatic steglöst och automatiskt variabel utväxling och drev bilens bakhjul via remmar. Personbilstillverkningen såldes 1975 till Volvo, som fortsatte att använda remdriften i modellerna 66 och 343. Drivlina från DAF har dessutom använts i den lilla skåpbil som under åren 1968-1971 tillverkades av Kalmar Verkstad AB och som fick smeknamnet Tjorven.
DAF tillverkar fortfarande lastbilar men busstillverkningen såldes 1993 till den nederländska industrikoncernen VDL.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer