måndag 12 april
Bilar från A till Ö: Dacia – rumänsk Renault

Bilar från A till Ö: Dacia – rumänsk Renault

24 februari, 2021

Artikel. Renault-romben ratades till förmån för den regionala rovfågeln. Och namnet Romanrenault var det aldrig ens tal om. Piteștis patriotiska personbilstillverkare ville hellre heta som en romersk provins.

Det är inte ovanligt att bilar uppkallas efter platser. I denna spalt har det tidigare handlat om bland annat bilarna America, Argyll, Asia, Balaton, Berkeley, Bristol, Cambridge, Catalina, Chicago, Cleveland och Coventry. Men geografin kan också vara mer indirekt inbäddad i namnet. S:et i Saab står således för ”Svenska”, E:et i Seat för Española (”spansk”), L:et i Alfa Romeo för Lombarda (”lombardisk”) och B:et i BMW för Bayerische (”bayerska”).
Märkesnamnet eller modellbeteckningen måste förstås inte utgöras av bilens ursprungsort, men ofta hämtas namnet ändå från områden i det ”egna” landet, företrädesvis från historiskt viktiga eller natursköna trakter. Exempel på sådana namn är tjeckoslovakiska Tatra, de tyska Ford-modellerna Eifel, Rheinland och Taunus samt Seats spanska ortnamn, exempelvis Alhambra, Altea, Arona och Córdoba.

Påpekanden om pallplatser?
Platsens namn kan också påminna om någon prestation som biltillverkaren vill bli förknippad med. Den första delen av Aston Martins namn ska ge associationer till biltävlingen Aston Hill Climb. Bentleys modellbeteckningar refererar bland annat till racerbanan Brooklands samt Arnage-kurvan och Mulsanne-rakan vid Le Mans. Och Pontiac vill att vi ska fokusera på fortkörningen på Bonneville Salt Flats.
Ibland vill biltillverkaren bara förmedla en känsla av exempelvis frihet eller äventyr och kan då använda ortnamn som märket egentligen inte har någon särskild koppling till. Detta gäller till exempel sydkoreanska Hyundais modellnamn Tucson och Santa Fe samt italienska Ferraris och tyska Volkswagens California (alla dessa platser ligger i USA).
Och så har vi de latinska geografibilnamnen. Oftast syftar ett sådant namn på bilens hemtrakter, men när tillverkaren tycker att hembygdens namn låter lite för vardagligt på det egna språket verkar latinet vara lösningen. Exempel på latinska bilnamn är belgiska Belgica, engelska Anglia, tjeckiska Praga, ungerska Alba Regia (från staden Székesfehérvár, vars latinska namn är Alba Regia) och amerikanska Columbia (den feminina formen av Columbus), ett namn som på 1700-talet avsåg de tretton brittiska kolonierna vid den nordamerikanska östkusten (nu en del av USA). Amerikanska Adrias grundare härstammade troligen från Slovenien, som ju ligger vid Adriatiska havet. Den Renault-modell som vi kallar Clio hette i Japan Lutecia (Lutetia var romarnas namn på det som nu heter Paris). Och Scania, som startades i Malmö, heter som det latinska namnet på Skåne.

Decimerade dakier
Så långt som till Skåne kom romarna inte på sina fälttåg. Men till Rumänien kom de – där de dessutom såg och segrade. Området hette visserligen inte Rumänien när romarna kom dit – det var från romarna som rumänerna fick namnet Rumänien (på rumänska România, som betyder just ”romersk”). Större delen av det som nu är Rumänien utgjordes under århundradena runt Kristi födelse av kungariket Dakien, vars invånare kallades dakier. Romarriket invaderade området år 106 och en stor del av dakierna dog. Dakien blev en romersk provins och fick det latinska namnet Dacia. På grund av den romerska annekteringen talar befolkningen nu rumänska, ett östromerskt språk som tidigare kallades dakoromanska.
På 1960-talet ville såväl Rumänien som grannlandet Bulgarien bli bilbyggarnationer. Båda bad biltillverkaren Renault att bistå med den tekniska kompetens som krävdes för att komma igång med produktionen. De bilar som byggdes var licenstillverkade Renault-modeller. Men när det gällde namnet på bilarna hade Rumänien och Bulgarien helt olika inställning. Bulgarien redovisade den franska förebilden genom att kalla märket Bulgarrenault och inkludera Renault-romben i logotypen. Bilbyggarbrodern på andra sidan Donau ville dock att Renault-reproduktionen skulle uppfattas som en inhemsk industriprodukt. Bilmärket fick namnet UAP, som stod för Uzina de Autoturisme Pitesti (uzina betyder ”fabrik” och Pitesti är den närbelägna staden). Som emblem valdes regionens vapensköld med örn och berg. Efter några år ersattes namnet UAP av det mer lättihågkomna Dacia.
Även om rumänerna ville tona ner Renault-relationen har förhållandet till den franska fordonsfabrikanten bestått. Sedan 1999 ägs Dacia av Renault.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer