måndag 12 april
Bilar från A till Ö: Czinger – från åklagare till superbilstillverkare
Foto: Czinger

Bilar från A till Ö: Czinger – från åklagare till superbilstillverkare

10 februari, 2021

Artikel. Kevin Czinger kan lite av varje: spela amerikansk fotboll, åtala brottslingar, starta och leda företag. Men framför allt vet han hur man använder en skrivare.

Amerikanen Kevin Czinger växte upp i Cleveland, Ohio. På 1980-talet studerade han juridik vid prestigeuniversitetet Yale. Samtidigt spelade han amerikansk fotboll för universitetets lag och blev mycket framgångsrik (han blev invald i sportens så kallade Hall of Fame). Under sitt arbetsliv har han hunnit med många olika befattningar, bland annat som federal åklagare och som chef eller styrelseordförande för flera företag, bland annat Goldman Sachs. På senare tid har han ägnat sig åt biltillverkning. År 2009 grundade han i Los Angeles elbilsmärket Coda.
Namnet Coda har Bilar från A till Ö tidigare handlat om. Det konstaterades då att ordet coda kommer från latinets cauda, som betyder bland annat ”svans”. Coda var dock ingen svansmotorbil utan namnet hade att göra med musiktermen coda, som betecknar en avrundande del av ett musikstycke. Coda Automotive, bolaget bakom bilmärket, berättade i en reklamfilm från 2010 att musikens coda är en ”fras som avslutar ett stycke så att ett nytt kan börja”. Berättarrösten lade sedan till: ”Och det är just vad denna bil kan göra – introducera elbilseran.”

Fick inte följa med
Med facit i hand kan man absolut säga att Coda Automotive var med och startade elbilresan – även om företaget självt inte fick vara med på färden särskilt länge. Coda Automotive gick nämligen i konkurs 2013 efter att ha sålt endast ett hundratal bilar. Coda var visserligen före sin tid vad gäller både batterikapacitet och energieffektivitet – men kanske för mycket före sin tid. Marknadsanalytiker förklarar frånvaron av framgång med dels taskig tajming, dels den mördande konkurrensen från en annan kalifornisk elbilstillverkare – Tesla.
Men det är inte rättvist att säga att det konkursade Coda bara lämnades vid laddstolpen när andra ackumulatorautomobiler accelererade iväg. En viktig del av Coda överlevde: Kevin Czinger. Han hade med Coda försökt förändra fordonsindustrin och fortsatte med detta när han grundade Divergent 3D, ett företag som visade att bilfabriker inte måste vara kvadratkilometerstora, energislukande anläggningar. Divergent 3D:s specialitet var att med hjälp av 3D-skrivare göra lätta och starka fordonskomponenter. Företaget tog fram några vassa fordonsprototyper som var tillverkade på detta sätt: Bilen Blade, vars namn betyder ”blad” och motorcykeln Dagger, vars namn betyder ”dolk”. Czinger grundade sedan företaget Czinger Vehicles och bilmärket Czinger, som vidareutvecklade Blade-bilen till modellen 21C (vars namn förstås vill antyda att detta är en bil för det 21:a århundradet (på engelska century).

Förbättrade fartökningen
Coda och 21C har inte så mycket gemensamt. Coda var en ”vanlig” bil (om än med ovanligt bra batterikapacitet). 21C är en kompromisslös supersportbil. Visserligen har 21C också eldrift, men dess elmotorer verkar framför allt fylla funktionen att göra den abnormt accelerationssnabba bilen ännu accelerationssnabbare. Man kan tycka att den lilla V8:an med 950 hästkrafter inte borde behöva någon kompletterande kraftkälla, men med hjälp av eldriften får 21C sammanlagt 1250 hästkrafter, vilket gör det möjligt att öka fordonets fart från 0 till 100 km/h på 1,9 sekunder.
Även om han inte längre tillverkar rena elbilar behåller Coda-kreatören en hög svansföring vad gäller klimat och miljö. Numera verkar det dock inte vara i första hand vad fordonen förbränner under färd som förkunnas utan att en stor del av bilars klimatavtryck kommer från den energikrävande tillverkningen (där det ju är meningen att Czingers 3D-skrivarteknik ska spara såväl slantar som stål och ström).
Namnet då? Bilen Czinger är förstås uppkallad efter upphovspersonens efternamn. Och detta efternamn verkar vara avsevärt vanligare i Ungern än i alla andra länder. Jens Sverdrup, affärschef på Czinger Vehicles, bekräftar att Czinger är ett ungerskt namn.
– Kevin vet faktiskt inte så mycket om det förutom att hans släkt för några generationer sedan kom från Ungern till Cleveland, där det var många tyska, ungerska, polska och även skandinaviska immigranter som bosatte sig, berättar Sverdrup.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer