torsdag 21 januari
Bilar från A till Ö: CWS – kooperativ och klockor
Foto: Artur Andrzej, CC BY-SA 4.0

Bilar från A till Ö: CWS – kooperativ och klockor

7 januari, 2021

Artikel. CWS skulle bygga bilar i både Storbritannien och Polen. Men det var egentligen bara polska CWS som verkligen kunde skriva biltillverkning på sitt CV.

Några månader efter att första världskriget hade tagit slut bildades företaget Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) i Warszawa. Vi som inte behärskar polska kan förledas att tro att den första delen av ordet warsztaty består av samma morfem som förekommer i namnet Warszawa, men så är det inte. Stadens namn är troligen en form (possessivt adjektiv) av namnet Warsz, som i sin tur med största sannolikhet är en kortform av personnamnet Warcisław.
Stadens namn skulle alltså kunna sägas betyda ungefär ”det som tillhör Warsz”. Warsztaty, däremot, är en pluralform av warsztat, ett ord som polackerna fått från tyskans Werkstatt (”verkstad”). Ordet samochód är sammansatt av morfemen samo-, (”själv”) och chód (”gång”). Det polska ordet är alltså i princip konstruerat på samma sätt som det svenska ordet ”automobil”, som ju också betyder ungefär ”självgående”. Centralne Warsztaty Samochodowe betyder alltså ”centrala självgångarverkstäderna” eller – med bättre svenska – ”centrala automobilverkstäderna”.

Sammansatt med standardskruv
I CWS-verkstäderna skulle krigsmaktens fordon repareras, men 1925 bestämde sig företaget för att också börja bygga egna bilar. Den första modellen, T-1, blev också Polens första serietillverkade bil. T:et i T-1 kom från konstruktörens namn – han hette Tadeusz Tanski. Bilen var i flera avseenden smart (eller åtminstone nyskapande) konstruerad. Det sägs att alla skruvar hade samma sorts skalle, så hela bilen kunde tas isär med ett och samma verktyg. I motorblocket fanns låsbara inspektionsluckor. Trelitersmotorn var ganska stark med mellankrigstidens mått mätt, men så var det också en stor och tung bil. På T-1-chassit byggdes flera olika karossversioner: Torpedo (en öppen bil med uppfällbart tygtak), Kareta (med så kallad hardtop), Berlina (sedan), cabriolet, pickup och skåpbil.
År 1928 förvandlades företaget till Panstwowa Wytwórnia Samochodów (”statliga bilfabrikerna”) men bilmärket CWS fortsatte att finnas. 1929 kom modellen T-2 och limousinen T-8 (med åttacylindrig motor). Biltillverkningen upphörde 1931. Den polska staten hade med den italienska biltillverkaren Fiat avtalat om polsk licenstillverkning av Fiat-bilar (så kallade Polski Fiat) och enligt avtalet fick det inte samtidigt produceras konkurrerande bilar.

Säljande samarbetssällskap
Det fanns under början av 1920-talet också en brittisk biltillverkare som hette CWS. I detta fall stod CWS för Co-Operative Wholesale Society, vilket skulle kunna översättas med ”ko-operativa partihandelsföreningen” – eller kort och gott Konsum.
Konsumbilens historia kan sägas ha startat när CWS år 1921 köpte upp bröderna Bells biltillverkningsföretag i Ravensthorpe, West Yorkshire och bildade bolaget Bell CWS Motor Car Company.
Om bilmärket Bell berättade Bilar från A till Ö våren 2017. Det nämndes då bland annat att märkets logotyp bestod av en klocka och att bilen marknadsfördes som The Silent Bell (”den tysta klockan”). Bröderna Bell gjorde dessutom det mesta av efternamnets betydelse. En reklamslogan för Bell-bilarna löd: ”Yes, it’s a ’SILENT’ Bell But it has ’SOUND’ Features” (”Ja, det är en ’TYST’ Bell men den har ’SUNDA’ egenskaper”). (Bell betyder ”klocka”. Sound kan betyda både ”ljud” och ”frisk” eller ”sund”.)
CWS hade stora planer för biltillverkningen. Tre olika modeller skulle produceras. Det verkar inte som om CWS planerade att byta ut bilmärkets namn, vilket man kanske kan förstå när man betänker hur mycket lättare det är att göra ordlekar på namnet Bell än på förkortningen CWS. Ändå verkar det som om kvaliteten på ordvitsarna riskerade att sjunka efter ägarbytet. I marknadsföringsmaterial som CWS förberett hade orden i reklamsloganen bara stuvats om till det något sämre ”As Sound As A Bell” (”så frisk som en klocka”). Om det beror på oinspirerat ordvitsande ska vi låta vara osagt, men det finns faktiskt inget som tyder på att något storskaligt Bell-bilbyggande någonsin kom igång i CWS regi. Den enda konsumbil som bevisligen byggdes är den trehjuliga minibil som under år 1922 tillverkades av CWS cykel- och motorcykelfabrik i Tyseley i Birmingham.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer