måndag 23 november
Bilar från A till Ö: Cudell – raritet för samlare

Bilar från A till Ö: Cudell – raritet för samlare

18 november, 2020

Artikel. Denna veckas Bilar från A till Ö bygger på ett tips från en läsare. Henrik Sundén i Umeå har uppmärksammat undertecknad på att det har funnits ett bilmärke som hette Cudell.

På 1800-talet var Cudell en inflytelserik släkt runt städerna Aachen och Herzogenrath i västligaste Tyskland. Bland bemärkta bärare av namnet fanns läkare, köpmän, borgmästare, arkitekten Franz E. Cudell (som fått en stadsdel i Cleveland, USA, uppkallad efter sig) samt fotografen och rallyföraren Max Cudell, som 1897 grundade Cudell & Compagnie, Motoren- u. Fahrzeugfabrik i Aachen. Detta företag tillverkade motorer och motorfordon på licens från franska De Dion-Bouton.
När samarbetet med De Dion-Bouton upphört började Cudell utveckla egna bilar. År 1905 lanserades lyxbilen Phönix. Namnet skulle kanske symbolisera en pånyttfödelse för företaget, vars fabrik året före förstörts i en brand, men till skillnad från mytens Fenix, som reste sig ur askan mer praktfull än någonsin, blev denna Cudellmodell snarare en gökunge som slukade företagets resurser och så småningom ledde till dess fall.
Det är dock inte i första hand fascination inför tyska bilmärken som ligger bakom Henrik Sundéns kunskap om Cudell. Orsaken är snarare hans intresse för Island, som han besökt många gånger, både privat och i sin yrkesutövning som geofysiker. Islandsintresset var så intensivt att han 2011 – omedelbart efter att han gått i pension – flyttade till Reykjavík för att bo där i ett år. Han lärde sig isländska och har översatt en av de källor som denna artikel bygger på.

Banbrytande biltur
Men hur hänger Island och Cudell ihop? Jo, det var en Cudell som kom att bli den första bilen som kördes på isländsk mark. Köpmannen Ditlev Thomsen i Reykjavík köpte 1904 i Danmark en Cudell av årsmodell 1901 och lät frakta den till Island. Tanken var säkert åtminstone delvis att göra reklam för Thomsens olika företag, bland annat varuhuset Thomsens Magasín. Det officiella syftet var dock att undersöka om automobiler var något för Island – och Thomsen fick faktiskt ett betydande bidrag från alltinget för att genomföra experimentet.
Varför det blev just en Cudell vet vi inte, men Thomsens uppdrag som tysk konsul kanske fick honom att välja ett tyskt märke. Det verkar också ha varit viktigt att bilen var stark. I ett brev till sina svärföräldrar i Danmark berömmer Thomsen sig för att han för färden på de branta isländska vägarna varit förutseende nog att inte köpa en ”vanlig” vagn med 4-5 hästkrafter utan en med hela 7,5 hästars motor. (Frågan är dock om inte Thomsen blev lurad – enligt dokumentärfilmaren Hjálmtýr Heiddal, som 1995 skrev om Thomsen-bilen i den isländska tidningen Morgunbladid, fanns det ingen 1901 års Cudell med så stark motor.)
Även om bilen var begagnad tyckte Thomsen att han hade gjort ett bra köp. Den person som fått uppdraget att köra, Þorkell Þ. Klementz, var dock inte lika imponerad.
Islands första bilresa startade i Reykjavík den 15 juli 1904 och väckte förstås mycken uppmärksamhet. Målet var byn Stokkseyri på sydkusten. Nuförtiden skulle en sådan bilfärd i sommarväglag ta ungefär en timme, men för Thomsen och Þorkell tog den två dagar. Motorn blev överhettad, bensinen tog slut och de körde fast i lös sand. Och de fick flera gånger punktering på de steniga vägarna. När även reservdäcket punkterats lindade de rep runt fälgen, spikade fast det och sydde fast gummidäcket med segelgarn utanpå repet. Men fram kom de.

Förfalskning i fängelsehålan
Ett etappmål var Eyrarbakki, en by som numera är känd för bland annat Islands högsäkerhetsfängelse (dit den som läser isländska deckare kanske fått följa med Hulda, Huldar, Erlendur eller någon annan av huvudstadens fiktiva kriminalpoliser). Förutom fängelset finns i byn en av Islands äldsta bevarade byggnader, som nu är museum. Och i Eyrarbakki har Henrik Sundén beskådat en kopia av Thomsen-bilen (originalet skickades tillbaka till Danmark 1908 efter att ha stått still i tre år). Den som vill se en äkta Cudell måste dock bege sig till Nya Zeeland, där veteranbilssamlaren Rex Porter på 1950-talet lät restaurera en 1900 års Cudell.
På tal om samlare: att Henrik Sundén har kunskap om Cudell beror också på hans mångåriga intresse för frimärken – inte minst isländska sådana. Sundén, som skriver artiklar och notiser för filatelitidskrifter, kan nämligen berätta att den isländska posten år 2004 gav ut ett frimärke för att högtidlighålla att det var hundra år sedan bilen kom till Island. Bilden på frimärket föreställer förstås Thomsens Cudell.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer