måndag 23 november
Frågor och svar om vinterdäck
Foto: Pontus Grönvall / Däckbranschens Informationsråd

Frågor och svar om vinterdäck

28 oktober, 2020

Artikel. Snön kom tidigt för säsongen till Sverige. De flesta, i alla fall i norra Sverige, har nog redan bytt till vinterdäck på bilen, men kanske är man osäker på om de gamla däcken fortfarande håller måttet. Bil & Bostad pratar med Pontus Grönvall från Däckbranschens informationsråd om hur man kollar skicket på sina däck, om olika typer av däck och varför det är viktigt med bra vinterdäck.

Hur ofta bör man köpa nya vinterdäck?
– Det beror helt på hur man kör, vilket väglag man kör på, vad man har för bil och vilka däck man har. Minsta tillåtna mönsterdjup på personbilar är tre millimeter när det är krav på vinterdäck. Om man slarvar med lufttrycket slits däcken fortare, så kolla trycket en gång i månaden. När däck används sker också en åldring av gummit. Däck som använts i fem år bör kontrolleras av en däckspecialist som kan avgöra om däcken kan fortsätta användas. Däcken håller längre när de mellan säsong lagras rätt, det vill säga mörkt, inte utsatta för hög värme och utan att komma i kontakt med oljor, fett och lösningsmedel eller med ozon (som kan bildas av elektiska maskiner).

Hur kollar man enklast skicket på sina vinterdäck och vet om det är dags för nya däck?
– Man tittar på dem, på slitbanan med mönstret och på däcksidan. När däcken slits förändras egenskaperna. När däcken börjar bli slitna är det bra att veta om det, så att man tar det extra försiktigt när det är vinterväglag eller risk för det. När det är vinterväglag brukar det också märkas när däcken börjar bli slitna, man får sämre fäste, kommer inte upp för backar och så vidare. Däcken får användas ner till tre millimeter mönsterdjup när det är krav på vinterdäck. Man kan mäta mönsterdjupet med en tumstock eller en speciell mätsticka. Om däcken börjar visa sprickbildning i däcksidan kan det också vara dags att byta, rådgör då med en däckspecialist.

Vilken är den vanligaste bristen på folks vinterdäck?
– Många kör med för lågt lufttryck, vilket innebär att däcken slits fortare och bränsleförbrukningen ökar. Om det är riktigt lågt tryck eller stora skillnader i tryck på bilens däck kan det också bli en trafiksäkerhetsfara. Man kan då tappa kontrollen över bilen vid en undanmanöver eller kraftig inbromsning. Många som har slitna däck med sämre mönsterdjup vet heller inte om det. Titta på däcken regelbundet, till exempel en gång i månaden när däcktrycket kollas.

I Umeå och norra Sverige är dubbade vinterdäck vanligast. Vad säger däckbranschen om dubbdäck respektive dubbfria vinterdäck?
– Det är rätt att dubbdäck är vanligast i Umeå. Mer om hur de olika däcktyperna fördelas i Sverige finns i en nypublicerad rapport som kan laddas ner här (under Personbil vinter): www.dackinfo.se/fakta-category/undersokningar/.
– Dubbfria vinterdäck och dubbdäck är båda bra alternativ. Dubbfria vinterdäck kan också vara av nordisk eller mellaneuropeisk modell. I norra Sverige, där det ofta är snöigt eller isigt väglag, är dubbdäck eller dubbfria vinterdäck av nordisk modell normalt det bästa alternativet. Vilken däcktyp man väljer beror på vilka behov man har. Oavsett är det bra att då veta vad man har för typ, så att man anpassar körningen efter förutsättningarna som råder. Mer om de olika typerna av vinterdäck kan man läsa här: www.dackinfo.se/vinterdack/3-typer-vinterdack/

Somliga skiftar däck själva medan andra har däckhotell eller lämnar in bilen. Är det något särskilt man bör tänka på i respektive fall?
– När man låter däckspecialister skifta och ta hand om däcken vet man att det blir rätt gjort, att däcken lagras bra och man får råd om skicket på däcken. För den som hellre vill skifta och lagra själv finns råd på dackinfo.se.

Vad är egentligen skillnaden mellan ett lågprisdäck och ett dyrare däck?
– Däck är en tekniskt mycket avancerad produkt, kanske den mest avancerade på hela bilen om man frågar en däcktekniker. Däcken ska klara en mängd olika uppgifter, som ofta motverkar varandra: bra grepp vid olika typer av väglag, lång livslängd, lågt rullmotstånd, låg bullernivå med mera. Ett däck innehåller till exempel en mängd olika gummiblandningar. Det läggs miljarder kronor årligen på däckutveckling och det enkla svaret är, som vid mycket annat, att man får vad man betalar för. Sedan kan det så klart finnas mer eller mindre prisvärda däck i respektive segment.

Några övriga råd till den som ska köpa nya vinterdäck?
– Man får vad man betalar för, bra däck kostar mer. Ta också råd från en däckspecialist som kan hjälpa till att hitta rätt modell för köparens behov och bil. Man kan också läsa mer om däck på dackinfo.se.

PETER ÖBERG

Läs mer