onsdag 21 oktober
Ny generation superbilar

Ny generation superbilar

14 oktober, 2020

Artikel. En moderniserad klassiker och en anrik designfirma som lanserar sin första egna bil. Det är två av alla nya superbilar som är på gång.

Går man tillbaka några decennier var det till Ferrari eller Lamborghini man vände sig om man ville ha en superbil. Sedan kom McLaren, Bugatti och Koenigsegg, och toppfarterna och hästkrafterna ökade allt mer.
Idag har flera etablerade bilsmärken superbilar i sitt sortiment, samtidigt som vi också ser helt nya bilmärken som ger sig in på marknaden och vill slåss om både hastighetsrekord och de rika kunderna. Det kan tyckas att marknaden för bilar som kostar tiotals miljoner kronor måste vara liten – jämfört med den för vanliga personbilar – men uppenbarligen är den stor nog för alla dessa exklusiva prestandamodeller.
Vi har tidigare skrivit om de nya och kommande supersportbilarna Apex AP-0, Lotus Evija, Hennessey Venom F5, Tritium och Mercedes-AMG One, och denna gång handlar det om Gordon Murray T.50, Pininfarina Battista och Rimac C_Two. Anrik bilhistoria som möter modern teknik är temat denna gång.

Gordon Murray T.50

McLaren F1 var 90-talets superbil nummer ett och världens snabbaste produktionsbil, med en toppfart på 386 km/tim, och hyllades på flera håll som en av de mest enastående bilarna någonsin. En av personerna bakom F1 var Gordon Murray som nu under eget namn visat upp en modern efterföljare. V12:an ger dryga 650 hästkrafter och vikten är under ett ton. Målet är inte att bli snabbast i rekordböckerna, utan att leverera den ultimata körupplevelsen, enligt Murray. 100 exemplar ska tillverkas och priset om man vill ha ett blir omkring 30 miljoner kronor.

Pininfarina Battista

Italiensk-tyska bildesignfirman Pininfarina visade förra året upp sin egen superbil, Battista. Pininfarina har funnits i 90 år men detta blir deras första bil under eget namn. Namnet har modellen för övrigt fått från firmans grundare Battista Farina, medan den elektriska drivlinan kommer från de kroatiska specialisterna hos Rimac. Detta är alltså en eldriven bil med galna prestanda – vad sägs om 1900 hästkrafter och 0-100 på under två sekunder? Och enastående design, så klart. 150 bilar ska byggas. Pris? 28 miljoner kronor.

Rimac C_Two

Kroaten Mate Rimac är en av nutidens kanske viktigaste personligheter inom bilvärlden. Det var 2011 som Rimac Concept One visades upp och bevisade att superbilar visst kunde vara eldrivna. 2018 presenterades uppföljaren C_Two med hela 1900 hästkrafter (föregångaren hade 1200) och extrema prestanda – toppfart på över 400 km/tim och 0-100 på under två sekunder uppges. Några större upplagor av sina bilar har Rimac inte producerat, men de samarbetar med flera andra företag som Aston Martin, Koenigsegg och Volkswagen-koncernen.

PETER ÖBERG

Läs mer