onsdag 21 oktober
Bilar från A till Ö: Crown – namnet är huvudsaken

Bilar från A till Ö: Crown – namnet är huvudsaken

7 oktober, 2020

Artikel. Både bilmärken och bilmodeller har burit namnet Crown. För den kroniskt bilintresserade kommer här en kort kronkronologi.

Många folkslag har med hjälp av speciella huvudbonader visat vilka individer som skulle vara viktigare än andra. Huvudpersonernas huvudprydnader, som kröker sig över hjässorna, kom att kallas kronor. Det forngrekiska ordet korone (”krökning” eller ”krans”) blev latinets corona (”krans”, ”ring”, ”krets”, ”halo” eller ”krona”) som i sin tur blev det ord som det nu ska handla om: engelskans crown (”krona”).
Kronan är en tydlig symbol som visar att något är fint och märkvärdigt. Därför har den också använts i marknadsföring av olika produkter, bland annat bilar (minst ett bilmärke vid namn Crown är dock helt enkelt uppkallat efter en person som hette så).
Den första bil som kallades Crown var troligen den trehjuliga bil som 1903 tillverkades av företaget The Crown Car Co. i London. Få fakta är kända om företaget och vi vet inte om det grundades av någon som hette Crown.
Nästa Crown, som tillverkades från 1905 till 1907, verkar inte ha fått sitt namn från någon person. Bilmärket tillverkades av The Detroit Auto Vehicle Co. i staden Detroit i Michigan, USA. Såväl skåpbilar som personbilar såldes.

Självgående storhjuling
En annan amerikansk Crown producerades under åren 1908 till 1910 av Crown Motor Carriage Co. i Amesbury i Massachusetts. Staden Amesbury var sedan mitten av 1800-talet känd för sin vagnstillverkning. När de självgående vagnarna vid sekelskiftet började rulla in på scenen var det flera av stadens vagnmakare som började bygga bilkarosser i stället. Stadens sigill innehåller dock än idag en bild på gamla tiders icke självgående vagn. Bilen Crown liknade förresten stadssigillets vagn ganska mycket. Båda hade stora hjul för att ta sig fram på dåliga vägar på landsbygden. Crown marknadsfördes som en bra bil för bland annat läkare som skulle på hembesök. Bilmärkets logotyp utgjordes av en kungakrona.
Det var dessutom meningen att ytterligare en amerikansk 1910-talsbil skulle heta Crown. Bilmärket skulle tillverkas av Crown Motor Car Co. i staden Louisville i delstaten Kentucky, men enligt journalisten och författaren George H. Yater, som har skrivit artikeln om stadens biltillverkare i det lokalhistoriska uppslagsverket The Encyclopedia of Louisville, hann företaget inte bygga någon bil med det namnet innan det 1913 bestämdes att bolaget skulle byta namn till Hercules Motor Car Co. och bilmärket till Hercules.
Helt enligt planerna gick det inte heller för J. L. Crown, som år 1920 hade förvärvat rättigheterna att tillverka Owen-Magnetic, ett amerikanskt lyxbilsmärke. Owen-Magnetic var en tidig hybridbil – kraften från bensinmotorn överfördes till drivhjulen inte via vanlig växellåda utan drev en generator, vars ström drev en elmotor, som i sin tur drev hjulen. J. L. Crown ville sälja denna bil i Storbritannien under namnet Crown-Magnetic, men hann bara tillverka ett tjugotal exemplar innan företaget fick finansiella problem och försvann.

Drottningbil med diadem
År 1955 kom Crown åter att användas i bilsammanhang. Det var två stora biltillverkare på var sin sida om Stilla havet som började använda ordet som namn på bilmodell (Toyota Crown) respektive del av namn på version av bilmodell (Ford Fairlane Crown Victoria). Fairlane var från 1955 beteckning på den finaste Ford-modellen. Namnet Victoria, som ursprungligen betecknade de mest eleganta av alla hästdragna vagnar (vagnstypen fick sitt namn i 1870-talets Storbritannien, där Viktoria var drottning), hade använts av Ford sedan 1930-talet. Och Crown-delen av namnet syftade på en förkromad båge som satt som en tiara över bilens tak. Crown Victoria har även senare använts som namn på Fordfordon, bland annat på de stora sedaner som på 1990-talet blev populära som både polis- och taxibilar i USA.
För Toyotas del blev modellnamnet Crown inledningen på en hel tronföljd av namn som på ett eller annat sätt betydde ”krona”: Corona, Corolla (diminutiv av Corona) och Camry (ett försök att i skrift visa västerlänningar hur det japanska ordet kanmuri (som betyder ”krona”) ska uttalas). Bland huvudbonadsbetonade Toyota-namn finner vi dessutom Tiara, Atara (hebreiska för ”krona”) och Cresta (spanska och italienska för en sorts hjälmprydnad som visar att bäraren är en särskilt viktig person).

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer