onsdag 21 oktober
Laddar för laddbar framtid

Laddar för laddbar framtid

23 september, 2020

Artikel. Andelen laddbara bilar ökar, och de bilmärken som satsar på elfordon blir allt fler. Senast ut är Hyundai som nu lanserar det nya varumärket Ioniq.

Mängden laddbara bilar kommer att öka och år 2030 väntas de utgöra cirka 60 procent av de nyregistrerade personbilarna. Detta enligt Trafikanalys som är en myndighet med uppdrag att granska och analysera transporter och transportpolitik.
Urvalet blir allt större för de som funderar på ett el- eller hybridfordon som sin nästa bil. Ofta väljer biltillverkarna att särskilja elbilarna från de ”vanliga” bilarna genom design eller namnval. Vanligt förekommande är ett ”e” i modellnamnet – som i exempelvis bilmodellerna Peugeot e-208, Kia e-Niro, Opel Mokka-e och Ford Mustang Mach-E. Många bilmärken har också skapat sina egna beteckningar för sina elektriska fordon, som Audi och ”e-tron”, BMW och ”i”, Mercedes-Benz med ”EQ” och Volkswagen med ”ID.”.
Det är denna väg som Hyundai valt då man nu lanserar Ioniq som varumärke, efter att det funnits som modellnamn sedan år 2016.
– Ioniq kommer vara ett varumärke för innovativa och unika elbilar under Hyundai, förklarar Tobias Joelsson, pr- och kommunikationsansvarig Hyundai Sverige.
Första nya Ioniq-modellen, Ioniq 5, kommer redan 2021 och är en suv/crossover i mellanklassen. Den följs året därpå av Ioniq 6 inspirerad av den eleganta konceptbilen Hyundai Prophecy, och 2024 kommer en större suv vid namn Ioniq 7.

Yngre syskon
Ännu ett sätt att särskilja nya eller annorlunda modeller från de vanliga är att skapa ett nytt bilmärke. Exempel från senare år är DS som är ett syskonmärke till Citroën, Cupra som är Seats sportigare syskon, samt Polestar och Volvo. DS och Cupra startade som exklusiva eller sportiga märken, men ser nu att – också – få en mer elektrifierad inriktning. Cupra har presenterat sin första elbil, el-Born, och DS sin 3 Crossback E-Tense.
Syskon- eller undermärken är inte någon ny företeelse – till exempel har de japanska bilmärkena Toyota, Honda och Nissan syskonmärken i form av de mer exklusivt inriktade Lexus, Acura och Infiniti. Samma sak har för övrigt Hyundai gjort med Genesis. (Tilläggas kan att vissa av dessa märken har USA som huvudmarknad och inte säljs i Europa.)

Inte bara el
Totalt väntas den svenska personbilsflottan bestå av omkring 5,5 miljoner fordon år 2030. Även om elfordonen står för en allt större del av nybilsregistreringarna kommer bensin- och dieseldrivna bilar inte att försvinna, utan de beräknas fortfarande vara den vanligaste typen år 2030 med en andel på omkring 65 procent av personbilarna.
Sverige har som mål att utsläppen av växthusgaser ska nå netto-noll senast år 2045. Enligt Trafikanalys kommer biodrivmedel tillsammans med en elektrifiering av fordonsflottan sannolikt att spela en stor roll vid utfasningen av fossila bränslen för att detta mål ska nås. De menar också att i och med elektrifieringen kommer biodrivmedlen att omfördelas från lätta till tyngre vägtransporter samt flyg och sjöfart, vilket kommer leda till en minskad efterfrågan på biodrivmedel inom vägtrafiken samtidigt som efterfrågan på el kommer att öka.

PETER ÖBERG

Läs mer