fredag 25 september
Öppet hus-dag med något för alla
Foto: Elin Larsson

Öppet hus-dag med något för alla

2 september, 2020

Artikel. Nu på lördag är det MRF-dag med öppet hus hos Bil & Bostads bilhandlare – en dag med erbjudanden, fika samt möjlighet att få svar på sina frågor och kolla in höstens nyheter.

Efter ett märkligt år där mycket inte varit som det brukar kan det vara skönt att få återgå till traditionerna. Bland Umeås bilhandlare laddas det nu inför MRF-dagen som står för dörren lördagen den 5 september.

På BilDahl ser man tillbaka på en bra sommar som följt på ett i övrigt ganska märkligt år.
– På begagnatsidan har vi sålt som aldrig förr i sommar tycker jag. Vi, liksom många andra i branschen, saknar ju begagnade bilar, så det är en bristvara, berättar Anders Blomkvist och får medhåll från kollegan Karl-Erik Jonsson.
– Corona och kriser överhuvudtaget har väl den effekten att människor automatiskt känner sig osäkra och blir försiktiga, men de måste fortfarande ta sig från A-B. Behöver man då byta bil kanske man inte vill satsa på en ny bil på grund av ekonomin men en begagnad bil känns helt okej.
En annan effekt som Anders ser till följd av corona är en ökad digital aktivitet.
– Det var ju en oerhörd rädsla överlag i början där gemene man inte riktigt visste hur man skulle tackla det här, så någon vecka vet jag att vi i princip inte hade något spring alls i hallen medan det nästa vecka var bra med folk. Sen tror jag väldigt mycket, i alla fall under sommaren, har ramlat över på nätet.
Karl-Erik berättar om en kampanj som de införde till följd av detta, ”Det börjar med ett klick”, där man som kund kan boka ett möte över Skype med en säljare som då ger en digital visning av den eller de bilar man är intresserad av.
– Jag skulle nog säga att alla nya tekniska landvinningar handlar om hur vi anammar dem och tar vara på dem. Det kan handla om att man tillhör en riskgrupp men det kan även handla om att man bara inte vill gå ut. Dagens generation gör oftare gärna sina affärer över nätet.

Vad ska man välja?
En av de vanligaste funderingar som Anders tyckt sig märka av det senaste året är en osäkerhet inför vad man ska välja.
– Ofta när jag frågar om jag kan hjälpa till möts jag av ett, ”ja men vi vet ju inte vad vi ska välja, ska vi köpa bensin, eller diesel eller el?” Det började redan på förra årets Nolia, hela den veckan var som ett stort frågetecken kring just det här.
Karl-Erik delar Anders bild och menar att det är en svår fråga att ge ett generellt svar på eftersom varje kund har sitt unika behov. Ett första steg för att hitta svaret kan enligt Karl-Erik vara att först fundera över vilka behov man har och vad en bil får kosta per månad.
– Man kan egentligen jämföra det väldigt mycket med sin bostad och sina bostadskostnader, det är samma tänk. Att fundera över, vad du tycker att det är värt. Beroende på hur din situation ser ut, vad behöver du? Behöver du en etta, en femma, behöver du ett hus eller behöver du ett slott? Det är samma sak med bilen. ”Jag behöver det här för att vi ska få plats eller för att jag ska få plats”. Sen kan man dra slutsatsen utifrån det – vad tycker du att det är värt i månaden och vad klarar du av att betala? Då vet du din budget och kan säga det till oss. Då har du riktat in oss. Sen är resten tycke och smak. Jag och Anders kan ha samma budget men Anders tycker att en bil är snyggare och bättre och jag tycker att en annan bil är snyggare och bättre, resonerar Karl-Erik.
– Och det är väl det som är tjusningen med allt detta, att vi tycker och tänker helt olika. Men oftast handlar det ju om priset – vad får det kosta i månaden? Om du tar andra länder som USA, till exempel, där frågar de aldrig vad en bil kostar, de frågar ”vad är månadskostnaden?” Jag tror att det är dithän vi är på väg, instämmer Anders.
Om man trots detta av någon anledning känner sig osäker kring sitt val är Karl-Eriks tips att leasa en bil.
– Då har man friheten att efter två år säga ”nä, nu vet vi vad vi vill”. Du äger inte bilen så det är bara att lämna tillbaka den.
Även Anders ser fördelar med privatleasing och att det ger nya möjligheter.
– Nissan har gjort så att för att fler människor ska ha råd att testa en elbil så har vi haft extremt låga leasingkostnader. Med fri service, vinterdäck och allting som ingår kostar det 3200 kr i månaden i 24 månader där det ingår 1500 mil per år. Vem kan säga nej till det om man är ute efter en bil och vill testa om det här med elbil är någonting för mig? Då har man ju möjligheten att på ett faktiskt väldigt billigt sätt testa det här. Det är ju knappt värdeminskningen på bilen som man betalar.
En trend som Karl-Erik ser, som också går hand i hand med privatleasing, är att man som kund efterfrågar enkelhet.
– Det ska vara praktiskt och ekonomiskt försvarbart. Jag tror att många människor varken orkar eller har tid. Man vill ha en enkelhet och man vill känna trygghet. Då är det bra om allt är packat och klart som i ett leasingavtal. Det är enkelt och man behöver inte bekymra sig och man vet framförallt vad det kommer att kosta och kan planera utifrån det.

Våga ta klivet
Den största trenden som både Anders och Karl-Erik ser är dock, här som hos de flesta andra bilhandlare, utvecklingen och efterfrågan kring elektrifierade bilar. Karl-Erik upplever en ökad medvetenhet hos kunderna.
– Det är ju en extrem utveckling på just det här med elhybrider och pluginbilar. Vi ser ett jättestort intresse och vi säljer mycket Nissan Leaf och dieselhybrider. Det finns ett stort intresse för vår C5-hybrid. Jag tycker att människor är väldigt medvetna både ur privatekonomiskt och företagsekonomisk synvinkel men även ur miljöhänsyn.
Anders tycker sig även märka att den ”räckviddsångest” som många kunder upplevde kring elbilar tidigare nu börjar avta och han tror att det handlar om att de som var tidigt ute nu spridit ringar på vattnet.
– De som var pionjärer inom det här, de var lite tuffa. Det var de som vågade för att sen i sin tur börja prata med sina vänner som i sin tur började köra elbil och prata med sina vänner. Det är klart att det idag är en väldig skillnad mot vad det var för tre, fyra år sen. Men ofta var det så att om man träffade folk som varit oroliga över räckvidden efter ett halvår så kunde man fråga hur det gick och då fick man oftast svaret ”Ja herre gud! Det går ju mycket bättre än vad jag trodde eller vad jag tänkte”, berättar han.
Båda tycker också att man ska våga klivet och de är helt överens om att det för de flesta finns mycket att tjäna på att välja någon form av elbil.
– Allting beror på vem du är som individ och vad du har för behov, men skatten är ju ofantligt mycket lägre, driftskostnaderna blir ofantligt mycket lägre. Själva inköpspriset kan vara ett annat men totalekonomiskt så räknar man oftast, jag skulle säga alltid, hem att köpa en hybridbil istället för en fossildriven bil. Många av de som haft den här erfarenheten med att först ha oroat sig över räckvidden har jag också hört säga ”jag spenderar mindre tid på att tanka idag än vad jag gjorde förut, för när jag kommer hem eller när jag kommer till jobbet pluggar jag bara in sladden”, berättar Karl-Erik som jämför det med hur vi idag laddar våra mobiltelefoner utan att riktigt tänka på att vi gör det.
– Har man en bränslebil måste man iväg och tanka, när du har en elbil eller en hybridbil så funderar du inte över att du tankar utan du tar dig till en plats och så stoppar du in sladden och så går du därifrån. Det är lite som när du laddar mobilen, hur många tänker på att de laddar den. Jag skulle tro att de flesta laddar sin mobil över natten och det är samma sak med din elbil, resonerar Karl-Erik.
– Nu blir det ju även väldigt populärt att tanka sin egen el med solceller eller en vindsnurra på taket till sin miljöbil och då har du hela kedjan där, inflikar Anders.
Hur mycket man faktiskt sparar på en elbil är svårt att säga eftersom det är så individuellt, men Anders tar ett exempel från företagsvärlden.
– Det finns företag här i Umeå där man successivt har gått över från fossilbilar till elbilar och där den spontana tanken nu är att vad än elbilen kostar så är den otroligt lönsam. Inte bara för företaget utan även för miljön, och då blir det ju en hög sammanvävd nyttograd. Om man till exempel ser på ett företag som kanske bara kör i en radie på tre mil runt stan, det är klart det blir en avsevärd skillnad om man går över till hybrid och klarar sig på bara el. Vi har även kunder som jobbar på universitetet och som bor uppe på Backen, som bara nyttjar bilen till och från jobbet. Det finns ju de som inte behövt tankat på flera månader utan de kör på elen.
Han berättar även om nästa grupp av transportbilar från Citroën som kommer vara helelbilar.
– Hela deras fordonsflotta, när det gäller transportbilar, blir alltså helelbilar och de ska enligt det nya sättet att räkna, WLTP, kunna köra 30-40 mil. Det är ju helt otroligt, att kunna lasta en släpkärra med ett tons dragvikt, då får du även hela det skrået. Alla hantverkare till exempel, som målare eller snickare, de ligger bara och kör inne i stan. De behöver inte ha något annat och även om de ska till Hörnefors eller Nordmaling så tar de ju sig dit och tillbaka. Så det här är en del av framtiden.

Seriositet och trygghet
Vi övergår till att prata om MRF (Motorbranschens riksförbund) och även här är samstämmigheten stor. Trygghet och seriositet är det som kommer upp först.
– MRF är en otroligt bra förening. Det är en självsanerande organisation, så ser du MRF-märket då har du trygghet där. Du har testade och varudeklarerade bilar och du har garantier. MRF har en uttalad bas som man står på då det kommer till garantier där du har tre, sex eller tolv månaders garanti på bilen, säger Anders.
Men han ser även andra fördelar med MRF. Varje stad har till exempel även en lokal MRF-grupp där en eller två personer från varje bilhandel sitter med, vilket han är övertygad om spelar stor roll.
– Alla vi MRF-handlare i Umeå är ju sams och alla hjälps åt och drar åt samma håll för branschens bästa och hjälper varandra med olika frågor. Tidigare har vi även haft gemensamma aktiviteter där vi bland annat haft nybilsvisningar tillsammans. Så MRF är en otroligt bra förening. Sen finns det även en MRF-jurist som kan vara vägledande i juridiska frågor och förbundsordföranden för MRF sitter även med i Allmänna reklamationsnämnden. Som MRF-ansluten följer vi även alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut i olika frågor.
Men som R:et skvallrar om är det inte bara lokalt som MRF arbetar utan en stor del av arbetet handlar även om ett nationellt engagemang.
– De är ett organ som kan påverka väldigt mycket kring fordonsindustrin på nationell nivå. Det finns de inom MRF som träffar politiker på regerings- och riksdagsnivå där de pratar med politikerna om branschen, hur den funkar och ser ut och pekar på vad som måste göras regionalt, lokalt och nationellt. Som till exempel nu kring miljön, att vi måste ordna infrastrukturen kring laddning och att det kommer behövas ännu fler laddstationer. Det finns en expertkompetens inom MRF, berättar Karl-Erik.

”Ta chansen”
Inför årets MRF-dag har de på BilDahl, med anledninga av corona, bestämt sig för att ligga lite lågt i förhållande till vad de annars brukar göra men de kommer att bjuda på fika och en del extra slipade erbjudanden. Både Anders och Karl-Erik tycker att man ska ta chansen att besöka bilhandlarna och Karl-Erik är övertygad om att den som bestämmer sig för att besöka BilDahl kommer kunna hitta något av intresse.
– Vi har ett väldigt brett utbud och jag tror att vi kan tillgodose vem som helst med en väldigt bra produkt till ett väldigt förmånligt pris, eller till ett väldigt dyrt pris om man vill ha det. Vi har hela spännvidden det tror jag är vår absoluta styrka, säger han och får medhåll av Anders.
– Självklart ska man komma hit och titta på våra premiumbilar från nya E-klassen, till exempel, som vi haft premiärvisning av nu i helgen. Vi kommer även, som vanligt, att anpassa vissa kampanjer så att de passar för dagen. Jag tror att MRF-dagen kan vara en väldigt fin fingervisning över vad som komma skall. Är man lite bilintresserad så är det roligt att få kolla på lite nyheter och höra om framtiden, avslutar han och hälsar alla välkomna.

ELIN LARSSON

Läs mer