fredag 25 september
Bilar från A till Ö: Kranbilarna

Bilar från A till Ö: Kranbilarna

12 augusti, 2020

Artikel. Det engelska ordet crane kan syfta på både finlemmad fågel och robust lyftanordning. Underligt, kan man tycka, men det är egentligen inte engelskan som är konstig – utan svenskan.

Det engelska ordet crane har flera olika betydelser och kan vara antingen substantiv eller verb. Som substantiv betyder det bland annat ”trana” och ”lyftkran”. Detta verkar ju helt tokigt – vad skulle en lyftanordning och en flyttfågel kunna ha gemensamt? Men det är faktiskt inte så galet som det ser ut. En ledtråd till ordens ursprung får vi om vi fortsätter studera ordboken och ser vad verbet betyder. Verbet crane kan nämligen översättas med bland annat ”lyfta med kran” eller ”sträcka ut halsen”. Här börjar vi kanske förstå att tran- och kranbetydelserna trots allt har en del med varandra att göra.

Tranlik teknik
Tekniken att lyfta föremål med kran dök upp för flera tusen år sedan i Mesopotamien och Egypten. Ungefär 500 år f. Kr. kom krankunnandet till det som nu är Grekland. En kran kunde, med sina långa ben och med bommen utskjutande som en näbb, påminna om en trana. Och det var just vad antikens greker kallade den: geranós (”trana”). Att den tonande konsonanten g sedan i flera språk förvandlades till sitt tonlösa syskon k är inte så anmärkningsvärt. Men lite underligt är det allt att grekiskans geranós kunde bli ”trana” på svenska. Så vitt jag kan förstå är det ingen som riktigt lyckas förklara var svenskans t kommer ifrån.
I engelskspråkiga områden kan Crane (och stavningsvarianten Craine) vara ett efternamn. Som sådant tycks det ha flera olika ursprung. I de flesta fall förefaller namnet komma från ett fornengelskt ord som betyder ”krona”. Men det verkar också ha förekommit att långa och smala personer liknats vid tranor på samma sätt som kranar liknats vid tranor.
Med tanke på hur många bilmärken som funnits – och hur många av dem som uppkallats efter sina upphovspersoner – säger statistiken att om ett engelskklingande efternamn bara är någorlunda vanligt så kommer man att hitta minst en bil som bär detta namn. Denna sanning gäller också Crane/Craine. En tidig sådan ”kranbil” byggdes 1908 av vagntillverkningsföretaget Thomas Craine Carriage Works i den australiska staden Melbourne. Alla andra bilar vars namn helt eller delvis bestått av Crane tycks ha tillverkats i USA. Den första amerikanska Crane-bilen, Crane & Breed, var dock ingen personbil utan en ambulans.
För att få bakgrunden till Crane & Breed-bilen behöver vi bekanta oss lite med herr Fisk. Amerikanen Almond Dunbar Fisk hade 1848 tagit patent på en likkista i gjuten metall. Den var mycket dyrare än en vanlig träkista och Fisk-kistan ger för nutida betraktare ett makabert intryck, men Fisk lyckades få folk att tro att detta var det finaste man kunde begrava sina anhöriga i (särskilt populär blev produkten efter att den mördade presidenten Abraham Lincoln 1865 begravts i en sådan). Den kista som Fisk formgivit var inte kantig utan liknade mer en tygsvepning eller en egyptisk sarkofag. I relief kunde man ana konturen av armar som låg i kors över ”bröstet” (kistlocket) och på den avsmalnande del där huvudet skulle vara fanns det ett glasfönster så att man kunde se den dödas ansikte.

Även levande passagerare
Det företag som ägde rätten att tillverka Fisk-kistan förvärvades 1853 av ett företag som startats i Cincinnati, Ohio, av Martin Hale Crane och J. R. Barnes. Den senare ersattes senare av Abel Denison Breed i både bolaget och firmanamnet. Crane & Breed förenklade formgivningen så att kistorna kunde massproduceras. Dessutom gick man från metallgjutning till valsad plåt, vilket minskade materialåtgången. Den likriktade verksamheten utökades också med tillverkning av likvagnar. Under 1900-talet breddades produktionen ytterligare så att den kom att omfatta inte bara likkistor och -vagnar utan även likbilar, ambulanser, personbilar och brevpressar.
Nästa bilmärke med Crane i namnet var Crane & Whitman, som tillverkades av företaget Crane & Whitman Automobile Works i New Jersey under åren 1907-1910. Som namnet antyder grundades företaget och bilmärket av två personer. En av dem var Henry Middlebrook Crane. Företaget upphörde 1910 och Henry M. Crane startade i stället Crane Motor Car Company, som fram till 1915 tillverkade bilmärket Crane. År 1915 köptes Crane Motor Car Co. upp av företaget Simplex Automobile Co. (som trots namnet inte byggde några simpla bilar utan snarare lyxvagnar). Bilmärkets namn blev Crane-Simplex men benämningen Simplex Crane förekommer också.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer