torsdag 13 augusti
Bilar från A till Ö: Covini – fler framhjul, mer framgång?

Bilar från A till Ö: Covini – fler framhjul, mer framgång?

22 juli, 2020

Artikel. 500 hästkrafter och sex hjul. Handlar det om en lastbil? Nej, det är supersportbilen Covini C6W med dubbla framaxlar. Den ser inte klok ut, men idén är kanske inte så dum ändå.

Med tanke på vad tidningar har varit fyllda av under de senaste månaderna är det förståeligt om någon inte orkar ta in mer och därför slutar läsa om en rubrik börjar med ”Covi...”. Men om du trots allt fortfarande läser så ska jag be att få berätta för dig om farbror Ferruccios fantasifulla fordon.
Italienaren Ferruccio Covini föddes 1948. Han studerade maskinteknik och arbetade som formgivare innan han 1978 startade biltillverkningsföretaget Covini Engineering i staden Castel San Giovanni i norra Italien. Företaget har utvecklat flera olika experimentbilar i samarbete med bland annat Milanos tekniska universitet samt tillverkat fälgar, däck, bilelektronik och bromssystem till bilar.

Fyrkantig fyrtiofyra
Den första av dessa experimentbilar var Covini T44. Det var en ful bil som såg ut att vara byggd av Lego – och då menar jag sådant där Lego som fanns när man var liten, innan de började gjuta specialbitar till de olika byggsatserna. Och det var nog ingen slump att den såg ut som en kantig byggsatsbil. Tanken med den fyrhjulsdrivna terrängbilen T44 var nämligen att den skulle vara gjord för tuffa tag och att det inte skulle vara någon katastrof om man råkade få en buckla i plåten eller en sprucken glasruta. Tack vare de extremt raka linjerna skulle det vara lätt att byta ut en skadad del av karossen. Bilen hade en tvåliters dieselmotor med turbo.
Covini tog också fram flera sportbilar med dieselmotorer. B24, som presenterades 1981, lär ha varit den första dieseldrivna bil som kördes i 200 km/h och den lätta C36, som lanserades 1998, blev den första dieselbilen som nådde 300 km/h.
Men den mest uppseendeväckande Covinin måste ändå vara C6W – den tvåsitsiga supersportbilen med mittmonterad V8 och dubbla framaxlar. Ferruccio Covini började arbeta med bilkonceptet redan på 70-talet (inspirationen uppges ha hämtats från den sexhjuliga formel 1-bilen Tyrrell P34, som introducerades 1976 och som samma år kom både 1:a och 2:a i Gislaved Grand Prix of Sweden i Anderstorp). Men på grund av bland annat svårigheter att hitta passande däck och andra delar lade han projektet i malpåse. Den första C6W-prototypen presenterades inte förrän 2004. Sedan dess har modellen finslipats och även börjat säljas.

Bromsar bättre
För formel 1-bilen hade införandet av dubbla framaxlar till stor del handlat om att kunna göra varje framhjul mindre och därmed få hjulen att sticka ut mindre utanför den bredast tillåtna frontspoilern. När det gäller gatbilar finns ju ingen sådan regel (utom förstås förordningar som reglerar högsta tillåtna fordonsbredd), så för Covinis sexhjuling rörde det sig om andra fördelar. Det handlade till exempel om att en punktering på något av framhjulen i hög fart inte skulle få lika katastrofala följder som om det bara fanns två hjul. En annan fördel uppgavs vara att den sammanlagda bromskraften skulle bli bättre (trots att varje enskilt framhjul var mindre och bromsskivan till respektive hjul därmed också måste göras mindre). Eftersom hjulen var mindre blev den ofjädrade vikten för varje hjul lägre. Det påstods också att risken för vattenplaning skulle minska. Komforten skulle också bli bättre eftersom den ena axeln skulle kompensera när den andra körde över ojämnheter på vägen. Sidostabiliteten uppgavs också bli bättre. Och bilen blir inte understyrd i kurvorna, påstår Covini.
Det finns naturligtvis nackdelar också, annars skulle väl alla personbilar ha (minst) två framaxlar. Fler hjullager borde rimligen innebära större rullmotstånd. Större antal delar borde innebära dyrare bil (även om det antagligen finns fler förklaringar till att grundpriset för en C6W ligger runt 600 000 euro). Tänk bara när du ska byta däck på våren och upptäcker att du behöver sex nya lågprofildäck.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer