fredag 25 september
Bilar från A till Ö: Coventry – global bilstad

Bilar från A till Ö: Coventry – global bilstad

15 juli, 2020

Artikel. Den engelska staden Coventry är känd för sin bilindustri. Och flera av dess bilbyggare har hjälpt till att göra staden känd genom att ta dess namn. Nu vill även biltillverkare på andra sidan jordklotet heta Coventry.

Fransmannen Léon Bollée konstruerade en snabb, trehjulig bil som han kallade Voiturette (franska för ”liten vagn”). Han fick patent på sin trehjuling och började 1896 serietillverka den. Året därpå köpte det nystartade brittiska bolaget Coventry Motor Co. Ltd. rätten att i Storbritannien tillverka och sälja Bollées trehjuling. Företaget hette som det hette för att det fanns i staden Coventry, vilket också var vad bolagets bilmärke kallades. Den modell som Bollée kallat Voiturette fick i Coventry namnet Motette. Modellnamnet hade av allt att döma inget med musiktermen motett (på engelska motet) att göra utan var troligen sammansatt av de första bokstäverna i det engelska ordet motorcycle (”motorcykel”) och de sista bokstäverna i det franska ordet voiturette. Motetten tillverkades inte särskilt länge, vilket till viss del förklaras med att motormodet vid denna tid höll på att svänga till förmån för fordon med fyra hjul.
Några år senare tillverkades i Coventry ett annat bilmärke som uppkallats efter staden – åtminstone delvis. Denna lilla bil hette Coventry Premier och producerades av företaget Coventry Premier Ltd. Fram till första världskriget hette företaget Premier Cycle Co. (det engelska ordet premier betyder bland annat ”först”, ”främst” eller ”förnämst” och cycle betyder ”cykel”). Det är inte känt varför företaget bytte namn. Möjligen ville man med Coventry-kompletteringen undvika förväxling med företagets filial i tyska Nürnberg. Användandet av namnet Coventry Premier upphörde 1923, efter att företaget köpts upp av cykel-, motorcykel- och biltillverkaren Singer.

Först eller vinnare?
Nästa lilla bil med Coventry-dubbelnamn var Coventry Victor. Innan Coventry Victor Motor Co., Ltd. gav sig in i biltillverkning byggde bolaget bland annat motorcykel- och flygplansmotorer. Företaget producerade bilar från 1926 till 1938. Detta innebar alltså att det har funnits en Coventry-bil som sade sig komma först (Premier) och en annan som påstod sig vinna (victor betyder ”segrare”).
Det som nu nämnda bilar har gemensamt – förutom att de kallades Coventry – är att de var små och lätta. Den fjärde och sista Coventry-byggda Coventryn, som tillverkades på 1940-talet, var dock desto tyngre – den vägde drygt tio ton. Toppfarten var blygsamma 68 km/timmen och bränsleförbrukningen säkert skrämmande hög. Å andra sidan hade den kanon. Tanken var att denna Daimler-byggda pansarbil skulle ersätta pansarbilen Daimler, men mot slutet av kriget beslöt armén att dess Daimlrar dög ett tag till. Tillverkningen av kanonbilen Coventry avbröts därför efter endast 220 exemplar.

Kopierade klassiskt kattdjur
Att bilar som byggs i Coventry kallas Coventry kanske inte är så konstigt. Mer förbryllande är det att bilar som tillverkas på andra kontinenter får samma namn som den engelska staden. I amerikanska Kalifornien fanns på 1980-talet en biltillverkare som hette Coventry Classics. Fanns företaget i en stad som hette Coventry? Nej, staden hade det betydligt mer kalifornisk-klingande namnet Santa Ana. Men de bilar som Coventry Classics byggde var kopior av klassiska Jaguar-modeller – och alla de modeller som stod modell för ”bilmärket” Coventry Classics byggdes i Coventry.
Det finns också en nutida tillverkare av Jaguar-kopior som heter Coventry Classics. Företaget håller till på Sydön i Nya Zeeland. Att välja tillverkningsorten som namn på bilmärket var nog aldrig något alternativ för detta företag. Fabriken finns nämligen i staden Gore (vilket är ett engelskt ord som betyder bland annat ”levrat blod”, ”genomborra” eller ”stånga ihjäl”).
Jaguar-förklaringen fungerar inte när det gäller det sydafrikanska 1990-talsbilmärket Coventry, som tillverkades i den stad som på afrikaans heter Pietermaritzburg och på zulu heter umGungundlovu. Inspirationen till modellen Classic kom visserligen från England, men inte från bilstaden i West Midlands. Den klassiska bil som Classic skulle likna var nämligen Lotus Seven, som inte kommer från Coventry. Kanske ville sydafrikanerna bara att namnet skulle låta engelskt. Och kanske tyckte de att Coventry lät bättre än Lotusorterna Cheshunt eller Hethel.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer