tisdag 7 juli
En inblick från insidan
Foto: BMW

En inblick från insidan

20 maj, 2020

Artikel. Efter att ha studerat design i Umeå är Erik Melldahl idag interiördesigner på BMW. Bil & Bostad pratar med Erik om konceptbilen Vision iNEXT, hur framtidens bilar kan se ut och om tiden i Umeå.

Bilindustrin blickar alltid framåt. När BMW presenterade konceptbilen Vision iNEXT var det en bil som på många sätt avviker från dagens bilar, både vad gäller funktioner och design – inte minst insidan av bilen.
Någon som var högst delaktig i framtagandet av iNEXT var svensken Erik Melldahl. Jämtländske Erik spenderade åren mellan 2010 och 2014 i Umeå där han studerade vid Designhögskolan. Idag är han interiördesigner hos BMW, eller mer exakt BMWi som är BMW:s avdelning för elektriska fordon.
Erik har liknat bilens insida vid ett vardagsrum och berättar att han vid skapandet låtit sig inspireras av allt från hotell till möbeldesign. Att bilar blir autonoma, självkörande, kommer att förändra hur vi ser på och använder bilarna, menar Erik. Miljötänkande och hållbarhet med bland annat återvunna och återvinningsbara material kommer också spela en än större roll.

Hur skulle du beskriva BMW Vision iNEXT? Vad bestod ditt arbete av?

– BMW Vision iNEXT har varit en väldigt viktig milstolpe för BMW Group. Konceptbilen visar hur vi ser på mobilitet i framtiden hos BMW, vilket inkluderar autonom körning, uppkoppling, elektrifiering och smarta tjänster. Bilen visades för första gången upp för allmänheten 2018 på bilmässan LA Auto Show i Los Angeles, därefter ställdes den även ut på Consumer Electronics Show i Las Vegas 2019.
– Som ledande designer för interiören var jag en del i ett större team som arbetade tillsammans i detta projekt.

Även om Vision iNEXT har en futuristisk design är det fortfarande tydligt en BMW på utsidan, medan insidan skiljer sig mer från hur en BMW eller nutida bil vanligtvis ser ut. Hur gick dina tankar om interiören?

– Min första tanke var att göra något oväntat och annorlunda. Med inspiration från boutiquehotell och möbeldesign ville jag skapa något som är väldigt non-automotive. Interiören är tänkt att vara ett rum där du snarare får mer tid för dig själv, istället för att bli stressad och distraherad.
– Jag vill att folk ska stanna och säga: ”Vänta, det ser ut som ett vardagsrum eller en lobby till ett modernt hotell.”
– Med smarta material och ny teknik var det möjligt att göra interiören reducerad och enkel. Vi tog bort alla onödiga element, till exempel knappar och reglage. Röststyrning och integrerad teknologi används istället för att kontrollera musik, temperatur, med mera.
– Genom att kombinera högteknologiska material och handgjorda vackra textilier lyckades vi skapa en mycket intressant kontrast och modern känsla. Några material som vi använde oss av var återvunnen kolfiber, kristall och jacquard.
– Det finns två körlägen, Ease och Boost. Ease är när bilen kör dig i autonomt läge och Boost är när du håller i ratten och har kontroll. Särskilt i BMW Vision iNEXT förväntar vi oss att Ease-läget används i större utsträckning. Därför var det också särskilt viktigt att designa interiören på ett sätt som tillåter nya beteenden som uppstår när du inte behöver hålla ögonen på vägen och händerna på ratten.
– I Ease-läget flyttas ratten en aning framåt och pedalerna försvinner ner i golvet då de inte används. En annan funktion är att ryggen på framsätena kan vikas bakåt för att förenkla samtal mellan främre och bakre passagerare. Framsäten, baksäten och dörrar har också designats på ett sådant sätt att man har större rörelsefrihet.
– Förutom redan nämnda saker så är bilen fullpackad med den senaste teknologin och massa funktioner.

Är det något särskilt du är nöjd med vad gäller bilen?

– Först och främst är jag väldigt stolt över att BMW tror på mina idéer och ger mig möjligheten att realisera dem. Utöver detta så är jag väldigt nöjd med hur enkel och reducerad vi vågade göra interiören, men dock fortfarande väldigt emotionell. Det är viktigt att våga ta ut svängarna och tänka utanför boxen, det är det som driver utvecklingen framåt.

Om du blickar 10-15 år framåt i tiden, hur tror du att interiörerna i bilar kommer att förändras?

– På grund av nya innovationer, begränsningar, klimatförändringar, helt nya beteenden med mera kommer bilinteriören i framtiden att vara annorlunda jämfört med vad vi ser idag. Till exempel, med hjälp av ny teknik som autonom körning och artificiell intelligens kommer du att kunna koppla av i bilen och göra andra saker som inte är möjliga idag. Då behöver man inte längre designa och utforma interiören utifrån ratten.
– När bilar blir eldrivna behöver vi inte längre någon klassisk växellåda och drivlina. Detta är mycket fördelaktigt för utrymmet i interiören och ger en helt annan visuell upplevelse.
– Med nya alternativa och smarta tillverkningsmetoder som 3D-utskrift kommer kunder också kunna anpassa sina fordon i större utsträckning. Vi kommer också att se mycket fler nya material som redan har återvunnits samt är återvinningsbara.
– BMW har alltid legat i framkant när det gäller nya innovationer, tjänster och har även blivit ledande inom hållbarhet. Därför är det extra kul att jobba hos BMW just nu som designer, och förhoppningsvis de kommande tio åren.

Du har studerat vid Designhögskolan i Umeå. Kan du berätta något om
de åren? Viktiga erfarenheter eller minnen från staden ...?

– Innan jag flyttade till Umeå hade redan jag tagit en ingenjörsexamen i Luleå, men kände att jag ville lära mig mer inom design och då var Umeå det självklara valet.
– Jag studerade vid UID [Umeå Institute of Design – Designhögskolan, reds. anm.] mellan 2010 och 2014. Först läste jag en ettårskurs i industriell design för att bygga upp en portfolio. Denna portfolio var nödvändig för att kunna söka vidare till Master inom Transportdesign, där jag även sedan blev antagen. Under somrar och studieuppehåll frilansade jag och hade praktikplatser hos BMW och Bang & Olufsen i München.
– Utbildningen på UID är mycket bra och den rankas ofta bland de bästa designskolorna i världen. Det är en väldigt internationell skola, där du kan hitta elever från hela världen. I min klass var vi sju elever med sju olika nationaliteter. Genom att ha denna mångfald lär du dig mycket om andra kulturer och utvecklas väldigt mycket själv.
– Det är också är en häftig känsla att när man är ute och reser i världen så kan man alltid hälsa på kompisar från studietiden i alla större städer.
– Mina år som student i Umeå var väldigt tuffa men jag hade samtidigt riktigt kul. Jag skulle rekommendera alla som är intresserade av att jobba som designer att ansöka dit. Lärarna är skickliga och det finns bra verkstäder, 3D-skrivare, fräsmaskiner, kraftfulla datorsalar, med mera. När jag inte tillbringade tid på skolan tränade jag mycket på campus.
– Eftersom utbildningen är av högsta klass innebär också att de förväntar sig mycket från eleverna. Om du arbetar hårt, vilket de flesta studenter gör, har du möjlighet att bli designer på världens största och mest spännande företag. Till exempel BMW, Apple, Google, Tesla, Amazon, Facebook etc. Internationella företag besöker ofta skolan för att dela med sig av kunskap men framför allt för att leta efter talanger.
– Efter examen har jag kommit tillbaka till Umeå ett flertal gånger för att undervisa och besöka vänner. Det är en stad som lämnat många fina minnen.

PETER ÖBERG

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska ord på bokstaven K

Artikel. Vad är kroppsvisitation?
En kroppsvisitation är en undersökning av dina kläder och annat som du bär på dig eller andra föremål som du har med dig och direkt kan förfoga över. Som exempel på andra föremål kan nämnas plånbok, fodral, paket, kassar, väskor och barnvagn. För att du ska ha med dig ett föremål krävs att du har egendomen under din fysiska kontroll. Om du har ställt ifrån dig en väska får den undersökas, förutsatt att du kan pekas ut som bärare av väskan. Det är med andra ord inte tillåtet att undersöka en väska med stöd av reglerna om kroppsvisitation om det inte står klart vem som äger eller är bärare av väskan. I sådana fall rör det sig snarare om en husrannsakan, vilket förenklat innebär en undersökning av utrymmen och kräver stöd i lag.
Enligt svensk grundlag är du skyddad mot tvångsmedel från staten, såsom kroppsvisitation, om det inte har stöd i lag. Nedan beskriver jag några lagar som av olika anledningar ger staten rätt att kroppsvisitera dig eller annan.
Enligt rättegångsbalken får kroppsvisitation göras mot en person som är skäligen misstänkt för ett brott som kan leda till fängelsestraff för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att få reda på omständigheter som kan vara av betydelse för brottsutredningen. Bedömningen när en person är skäligen misstänkt avgörs från fall till fall. Ett krav är dock att det ska röra sig om en faktabaserad misstanke och inte rena spekulationer. Det räcker med andra ord inte att en person enbart uppträder nervöst eller inte vill svara på frågor från en polis för att en kroppsvisitation ska få genomföras. I särskilda undantagsfall kan personer som inte är misstänkta för brott kroppsvisiteras enligt rättegångsbalken.
Enligt polislagen kan polisman, ordningsvakt och skyddsvakt i vissa fall kroppsvisitera person som grips eller frihetsberövas. Kroppsvisitation kan ske av den som häktats eller anhållits, om det inte är uppenbart onödigt, för att söka efter föremål som personen inte får inneha. Vidare kan anställda vid Tullen eller Kustbevakningen vid brottsmisstanke eller vid in- eller utresa till respektive från Sverige kroppsvisitera person enligt lag om straff för smuggling. Om det vid en rättegång kan misstänkas föreligga en hotbild kan domare besluta om kroppsvisitation vid säkerhetskontrollen där in- och utpassering till domstolen sker. Enligt lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar som är skyddsobjekt, till exempel vissa byggnader, områden, fartyg eller luftfartyg, kan den som vill ha tillträde till ett skyddsobjekt kroppsvisiteras. Enligt ordningslagen, som innehåller föreskrifter om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, får polis kroppsvisitera dig i syfte att söka efter sprit, vin, starköl eller andra alkoholdrycker.